Logistieke sector snakt naar hoogopgeleide profielen

De logistieke sector heeft nood aan hogeropgeleide professionals. Vooral de vraag naar analytische profielen blijft stijgen terwijl het steeds moeilijker wordt om geschikte kandidaten te vinden. Volgens Hays Purchasing & Logistics ligt het probleem bij het tekort aan opleidingen en het imago van de sector.

De logistieke sector staat aan de vooravond van een grootschalige automatisering. Een beweging die al is gestart met bijvoorbeeld de robotisering in warehouses. Bovendien zorgt e-commerce ervoor dat bedrijven 24/7 moeten draaien om pakketjes tijdig bij de consument te krijgen. Een van de gevolgen is een toename van geavanceerde IT-systemen en geautomatiseerde warehouses. Dat vraagt profielen die vertrouwd zijn met forecasting, supply planning, procesverbetering, lean, voorraadmananagement, enzovoort.

Dat de nood aan hoogopgeleide, multidisciplinaire professionals stijgt, bewijst wel het feit dat het aantal kandidaten dat Hays plaatst in hoogopgeleide functies zoals warehouse supervisors en managers, ervaren aankopers, transport- en supply chain experts het laatste jaar zeer sterk is gestegen. Toch raken vacatures maar moeilijk ingevuld. Vooral nachtwerk – met name bij e-commerce – lijkt kandidaten af te schrikken. Bovendien is het moeilijk vacatures vanuit scholen in te vullen. België telt immers te weinig puur specifieke supply chain-opleidingen die studenten klaarstomen voor jobs in purchasing & logistics, zoals je die in Frankrijk wel hebt. Volgens Hays Purchase & Logistics zijn specifieke opleidingen noodzakelijk om te kunnen inspelen op de groei in de sector.

Daarnaast hinkt de sector achterop op het vlak van ‘employer branding’. Nochtans zijn jobs in de logistieke sector volgens Hays gevarieerd, uitdagend en bieden ze een hoge werkzekerheid. Verder werken logistieke professionals vaak in een internationale omgeving met veel afwisseling. “De generatie die nu de arbeidsmarkt betreedt, hecht veel belang aan een gezonde work-life balance, zonder aan carrièremogelijkheden te moeten inboeten”, weet Dries Serré, team leader Purchasing & Logistics bij Hays. “Ze kiezen voor werkgevers die qua cultuur en waarden bij hun eigen karakter en overtuigingen passen. Bovendien leren ze graag bij. Bedrijven moeten rekening houden met de wensen van die nieuwe generatie werknemers en kandidaten emotioneel raken om ze binnen te halen en te houden. De sector heeft die millennials ook hard nodig, want de vergrijzing is nu al sterk voelbaar. Logistiek moet zichzelf dus meer in de picture zetten.”

Een van de jobs van de toekomst is bijvoorbeeld logistiek programmeur-planner. “Automatische processen en autonome vervoersmiddelen bieden veel mogelijkheden voor snelle, efficiënte en milieuvriendelijke logistiek. Die processen moeten worden ingericht door slimme professionals met verstand van ICT, logistiek en planning. De logistieke programmeur-planner garandeert met creatieve oplossingen een vlotte verbinding tussen bijvoorbeeld warehouses, mobiliteitssystemen en klantsystemen”, vertelt Dries Serré.

Daarnaast is er steeds meer vraag naar supply chain data-analisten. Zij verzamelen en analyseren de steeds toenemende massa data en weten die vervolgens om te zetten in waardevolle stuurinformatie voor directies en management. Inzet van ‘predictive data’ – denken we maar aan weersvoorspellingen en consumentensentiment – wordt daarin steeds belangrijker, wat de analist in de toekomst een sterk voorspellende functie zal geven.

Recente nieuwsberichten

Dematic gaat nieuw nationaal dc voor Woolworths in Sydney automatiseren

Dematic, aanbieder van oplossingen voor magazijnautomatisering, is geselecteerd door Primary Connect, het supply chain onderdeel van de Australische supermarktketen Woolworths Group, om een geavanceerd geautomatiseerd afhandelingssysteem te leveren voor het nieuwe nationale distributiecentrum (NDC) in Moorebank Logistics Park, Sydney.

H.Essers wil chemielogistiek van Nederlandse Meeus Group overnemen

Logistiek dienstverlener H.Essers, vandaag met 77 vestigingen actief in 19 landen, voert vergevorderde onderhandelingsgesprekken voor de overname van de logistieke en transportactiviteiten van de Nederlandse Meeus Group. Het gaat meer bepaald om de logistieke en transportactiviteiten in en vanuit Bergen op Zoom (met daarin een grote focus op chemie inclusief gevarengoed) en de verhuisbedrijven van de groep.

Colruyt Group zorgt voor Europese primeur met test van 44 ton waterstoftruck

Colruyt Group startte recent als eerste in Europa met een test van een 44 ton ‘heavy duty’ volledig elektrische truck met waterstof ‘range extender’. Tijdens het rijden worden de batterijen van de truck bijgeladen met de elektriciteit die door de waterstof ‘fuel cell’ wordt gegenereerd.

UniCarriers biedt nieuwe pallettrucks voor veilig en ergonomisch laden en lossen

UniCarriers – in 2011 ontstaan ​​na de fusie van Nissan Forklift en Atlet en sinds 2017 onderdeel van de Mitsubishi Logisnext Group – introduceert drie nieuwe pallettrucks met speciale aandacht voor ergonomie en diverse aanpassingsmogelijkheden.

Nieuwe visie: Supply Chain Excellence through Deep Data Intelligence

Voor meer uitleg rond deze visie ga naar https://optimact.com/

XPO brengt transport en logistiek in twee aparte bedrijven onder

De directie van XPO Logistics heeft het plan goedgekeurd om het logistieke segment van het bedrijf onder te brengen in een spin-off met de voorlopige naam NewCo. Het nieuwe bedrijf zou met ruim 18,5 miljoen vierkante meter magazijnruimte de op één na grootste contract logistics onderneming ter wereld worden.

Riga groeit verder met nieuwe versie van WMS van Savoye

Riga, opgericht in 1954, is een grote producent van accessoires en natuurlijke snacks voor dieren in Frankrijk. Met een productassortiment voor honden, katten, vogels, knaagdieren, vissen en boerderijdieren en een focus op dierenwelzijn, produceert en distribueert Riga 3.000 individuele producten, waaronder veterinaire, hygiënische en gezondheidsproducten onder het merk Phytosoin.

Daikin lanceert Zanotti-koeloplossingen voor bestel- en vrachtwagens in Noord-Europa

Daikin Transport Refrigeration, een dochteronderneming van Daikin Industries Limited, versterkt zijn Europese aanwezigheid door de Belgische, Nederlandse, Franse en Duitse markt te voorzien van koelsystemen voor bestelwagens en vrachtwagens van het merk Zanotti.

Nutreco sluit aan bij Transporeon-netwerk in streven naar duurzame logistiek

Nutreco is een wereldspeler in dierenvoeding en aquafeed. Het bedrijf is actief in 37 landen wereldwijd en beheert een complex systeem voor transport en logistiek om de dierenvoeding en aquafeed aan zijn klanten te leveren. Dat vormt een substantieel onderdeel van de milieu-impact van het bedrijf.

Werkgevers in transport & logistiek verwachten herstel in aanwervingen

Hoewel de vraag naar arbeidskrachten in de horeca en reissector zorgwekkend blijft, tonen werkgevers in de sector transport en logistiek wel optimisme in hun rekruteringsplannen. Dat blijkt uit de ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten die op 8 december 2020 is gepubliceerd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.