Logistieke sector snakt naar hoogopgeleide profielen

De logistieke sector heeft nood aan hogeropgeleide professionals. Vooral de vraag naar analytische profielen blijft stijgen terwijl het steeds moeilijker wordt om geschikte kandidaten te vinden. Volgens Hays Purchasing & Logistics ligt het probleem bij het tekort aan opleidingen en het imago van de sector.

De logistieke sector staat aan de vooravond van een grootschalige automatisering. Een beweging die al is gestart met bijvoorbeeld de robotisering in warehouses. Bovendien zorgt e-commerce ervoor dat bedrijven 24/7 moeten draaien om pakketjes tijdig bij de consument te krijgen. Een van de gevolgen is een toename van geavanceerde IT-systemen en geautomatiseerde warehouses. Dat vraagt profielen die vertrouwd zijn met forecasting, supply planning, procesverbetering, lean, voorraadmananagement, enzovoort.

Dat de nood aan hoogopgeleide, multidisciplinaire professionals stijgt, bewijst wel het feit dat het aantal kandidaten dat Hays plaatst in hoogopgeleide functies zoals warehouse supervisors en managers, ervaren aankopers, transport- en supply chain experts het laatste jaar zeer sterk is gestegen. Toch raken vacatures maar moeilijk ingevuld. Vooral nachtwerk – met name bij e-commerce – lijkt kandidaten af te schrikken. Bovendien is het moeilijk vacatures vanuit scholen in te vullen. België telt immers te weinig puur specifieke supply chain-opleidingen die studenten klaarstomen voor jobs in purchasing & logistics, zoals je die in Frankrijk wel hebt. Volgens Hays Purchase & Logistics zijn specifieke opleidingen noodzakelijk om te kunnen inspelen op de groei in de sector.

Daarnaast hinkt de sector achterop op het vlak van ‘employer branding’. Nochtans zijn jobs in de logistieke sector volgens Hays gevarieerd, uitdagend en bieden ze een hoge werkzekerheid. Verder werken logistieke professionals vaak in een internationale omgeving met veel afwisseling. “De generatie die nu de arbeidsmarkt betreedt, hecht veel belang aan een gezonde work-life balance, zonder aan carrièremogelijkheden te moeten inboeten”, weet Dries Serré, team leader Purchasing & Logistics bij Hays. “Ze kiezen voor werkgevers die qua cultuur en waarden bij hun eigen karakter en overtuigingen passen. Bovendien leren ze graag bij. Bedrijven moeten rekening houden met de wensen van die nieuwe generatie werknemers en kandidaten emotioneel raken om ze binnen te halen en te houden. De sector heeft die millennials ook hard nodig, want de vergrijzing is nu al sterk voelbaar. Logistiek moet zichzelf dus meer in de picture zetten.”

Een van de jobs van de toekomst is bijvoorbeeld logistiek programmeur-planner. “Automatische processen en autonome vervoersmiddelen bieden veel mogelijkheden voor snelle, efficiënte en milieuvriendelijke logistiek. Die processen moeten worden ingericht door slimme professionals met verstand van ICT, logistiek en planning. De logistieke programmeur-planner garandeert met creatieve oplossingen een vlotte verbinding tussen bijvoorbeeld warehouses, mobiliteitssystemen en klantsystemen”, vertelt Dries Serré.

Daarnaast is er steeds meer vraag naar supply chain data-analisten. Zij verzamelen en analyseren de steeds toenemende massa data en weten die vervolgens om te zetten in waardevolle stuurinformatie voor directies en management. Inzet van ‘predictive data’ – denken we maar aan weersvoorspellingen en consumentensentiment – wordt daarin steeds belangrijker, wat de analist in de toekomst een sterk voorspellende functie zal geven.

Recente nieuwsberichten

Komatsu breidt wisselstukken magazijn uit

Komatsu is een Japanse producent van bouwmachines. Hun magazijn in België levert wisselstukken over heel Europa, Afrika en Midden-Oosten. Om de opslagcapaciteit van hun magazijn te verhogen, plaatste Komatsu in het verleden reeds 12 verticale plateauliften van Vanas.

Fost Plus zet met MyFost nieuwe stap in digitale transformatie van recyclageketen

Fost Plus heeft onder de naam MyFost een volledig vernieuwd aangiftesysteem gelanceerd. MyFost omvat een set tools en features waarmee bedrijven kunnen aangeven welke verpakkingen ze op de markt brengen. Op die manier dekken ze de kosten gelinkt aan de selectieve inzameling, sortering en recyclage van hun verpakkingen.

De vijf meest voorkomende problemen bij automatisering en hun oplossing

Vroeger waren geautomatiseerde processen leuk om te hebben, tegenwoordig struikelen we over praktische vraagstukken omdat we automatisering over de hele organisatie willen uitrollen. Volgens Claudia Lannes, solution engineering manager bij Celonis, bestaat het pad over het algemeen uit vijf stappen en uitdagingen.

De Lidl groep en Heylen Warehouses bouwen samen duurzaam distributiecentrum

Heylen Warehouses en de Lidl groep bouwen samen aan het meest duurzame distributiecentrum van de supermarktketen in België. De nieuwe logistieke vestiging komt vlak bij de E313 op de oude Henradsite in Herentals, die sinds 2016 eigendom is van Molenwater Groep en Heylen Group.

Sappi investeert in transparante, klantgerichte supply chain met Shippeo

Sappi Europe produceert gecoat grafisch papier en verpakkings- en speciaal papier. Het bedrijf heeft 5.600 mensen in dienst en produceert in tien fabrieken jaarlijks 3,7 miljoen ton papier en 1,12 miljoen ton papierpulp. Sappi Europe maakt deel uit van het in Zuid-Afrika gevestigde Sappi Limited, een van de grote, wereldwijde leveranciers van pulp, papier, verpakkingen en duurzame houtvezelproducten en -oplossingen.

Siemens Mobility AG schakelt Swisslog in voor opslag- en orderverzamelsysteem

Siemens Mobility AG, actief op het gebied van railvoertuigen en automatiseringsoplossingen voor de spoorwegen, zal in de komende maanden zijn nieuwe magazijn voor materialen en reserveonderdelen in Wallisellen, Zürich, in gebruik nemen. Het warehouse wordt voorzien van een opslag- en orderverzamelsysteem van Swisslog, aanbieder van robot- en datagestuurde oplossingen voor intralogistiek.

Interroll breidt Modular Pallet Conveyor Platform (MPP) uit met MultiControl

MultiControl, de besturingsoplossing voor containertransport van Interroll, kan voortaan ook worden gebruikt voor geautomatiseerd pallettransport. In combinatie met het Modular Pallet Conveyor Platform (MPP) verenigt en vereenvoudigt deze oplossing de besturing van 400 volt en 48 volt /24 volt aandrijvingen.

Siemens-fabriek automatiseert magazijn voor kleine onderdelen met Dematic

Dematic heeft een magazijn voor kleine onderdelen geautomatiseerd voor de Siemens System Engineering Plant (WKC) in het Duitse Chemnitz. Die fabriek produceert voorschakelapparatuur en op maat gemaakte elektronische componenten voor de wereldmarkt.

Storing bij bevoorrading voorkomen en batches releasen met voorspelbare tijdsduur?

(Advertorial) Door uw opslagruimte te voorzien van een pallet buffermagazijn met “stukgoed” doorrolstellingen op grondniveau voorkom je stockbreuken in een lopende batch en heb je steeds voldoende voorraad. Bovendien creëert u meer SKU pickplaatsen per palletsectie dan bij de typische indeling van 3 pallets per sectie.

Central Filling systeem ontzorgt apotheken verder!

(Advertorial) Pluripharm Groep is een toonaangevende ‘onafhankelijke’ leverancier van farmaceutische producten en levert aan vele individuele apotheken in heel Nederland. Het bedrijf werkt voortdurend aan het verder ontzorgen van haar klanten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.