Logistieke sector investeert in real-time inzicht en BI voor betere klantervaring

BluJay Solutions, leverancier van supply chain-software en -diensten aan o.a. retailers, distributeurs en logistieke dienstverleners, heeft wereldwijd onderzoek laten uitvoeren naar de huidige trends, prioriteiten en investeringen in de supply chain. De opvallendste resultaten uit het onderzoeksrapport ‘Focus on Customer Experience’ zijn:

Klantervaring staat centraal
Volgens 61% van de respondenten wordt ‘klantervaring’ de komende vijf jaar de belangrijkste merkdifferentiator. Daarbij laat het ‘prijs’ en ‘product’ achter zich. Bovendien haalt klantervaring het van ‘kostenreductie’ als belangrijkste aanjager van innovatie in de supply chain.
Opvallend is dat grote bedrijven en kleine bedrijven verschillend belang aan klantervaring hechten. Grote bedrijven (31%) zijn het er vaker niet mee eens dat klantervaring de komende vijf jaar de nummer 1 merkdifferentiator wordt ten opzichte van kleinere bedrijven (18%). Dat kan er volgens BluJay Solutions op wijzen dat kleinere bedrijven klantervaring als een effectievere manier zien om te concurreren met grotere organisaties dan alleen prijs.
 
Groeiende vraag naar real-time inzicht en BI/analytics
Ruim een vijfde van de respondenten (22%) zegt het meest te gaan investeren in business intelligence (BI) en analytics, op de voet gevolgd door inzicht (21%) en transport (16%). Real-time inzicht is een erg belangrijk investeringsgebied voor verladers en logistiek dienstverleners. Volgens de respondenten is dat ook een van de meest relevante mogelijkheden in de supply chain om betere klantervaring te realiseren.
 
Meer connectiviteit voor handelspartners leidt tot betere prestaties
Uit de onderzoeksresultaten blijkt verder dat bedrijven die elektronisch verbonden zijn met hun handelspartners betere prestaties leveren in de supply chain. Elektronische gegevensuitwisseling (EDI) en e-mail zijn de twee meest gebruikelijke manieren om gegevens en informatie uit te wisselen met handelspartners, maar API’s winnen terrein, vooral onder innovators en early adopters.
Het onderzoek geeft aan dat de kwaliteit van data nog steeds in de volledige supply chain kan worden verbeterd. Slechte datakwaliteit belemmert transparantie in de supply chain, wat op zijn beurt weer negatieve gevolgen heeft zoals omzetverlies, hogere transportkosten, overtollige voorraad en verminderde klanttevredenheid. De onderzoeksresultaten onderstrepen de noodzaak voor bedrijven om de rollen en verantwoordelijkheden rond datakwaliteit duidelijk te definiëren en deze te gaan zien als een waardevolle toevoeging die de investering waard is.
 
Het managementteam moet supply chain-innovaties ondersteunen
Een gebrek aan steun van het topmanagement wordt door veel respondenten als een groot obstakel voor innovatie in de supply chain beschouwd. Vooral voor ‘laggards’ en ‘late majority’ bedrijven vormt het de grootste belemmering voor innovatie (23%, in tegenstelling tot 10% voor ‘innovators’ en ‘early adopters’). Volgens de onderzoekers is het belangrijk voor supply chain-managers om aan te kunnen schuiven aan de hoogste leiderstafel en te blijven communiceren hoe belangrijk de supply chain is voor het algehele succes van het bedrijf.
 
Over het onderzoek
Het onderzoek ‘Focus on Customer Experience’ werd in opdracht van BluJay Solutions uitgevoerd door Adelante SCM, in samenwerking met de Council of Supply Chain Management Professionals (CSCMP). Er werden enquêtes afgenomen bij professionals in de supply chain uit o.m. de industrie, detailhandel en logistiek. 438 gekwalificeerde respondenten beantwoordden een reeks vragen over innovatie, klantervaring en technologie.

Recente nieuwsberichten

Sterk geautomatiseerd FlashPick®-systeem voor LKQ

(Advertorial) Sinds eind 2023 bedient LKQ, een toonaangevende distributeur in de automotive aftermarket, klanten in de Benelux en Frankrijk vanuit een nieuw, energiezuinig distributiecentrum van 50.000 m² in Berkel en Rodenrijs (Nederland). Het geavanceerde fulfilmentcentrum is ontworpen met oog op toekomstige groei. Het hart van het centrum wordt gevormd door het innovatieve FlashPick®-systeem van TGW, dat wordt ondersteund door 200 energiezuinige Stingray-shuttles, 12 goederenontvangststations, 16 PickCenter One-werkstations en de TGW Software Suite.

AI & E-invoicing: Generix’ oplossingen voor de toekomst van digitale facturatie

(Advertorial) Tijdens de openingsconferentie op de Solutions-beurs, die in het teken stond van AI & dematerialisatie, werden de discussies aangewakkerd met vragen als: “Welke grote trends kunnen leiden tot disruptieve verschuivingen tegen 2025? Wat onderscheidt Machine Learning (ML), Deep Learning (DL) en Generative AI (GenAI)? Hoe verschillen deze technologieën van de huidige algoritmische benaderingen?”

Cebeo transformeert distributienetwerk met Manhattan Active® Warehouse Management

(Advertorial) Ontdek hoe Cebeo, marktleider in elektrische producten, zijn distributienetwerk transformeert met Manhattan Active® Warehouse Management. Met een toekomstbestendige oplossing, rijk aan standaardfunctionaliteiten en flexibele inzetbaarheid, kan Cebeo het systeem zelf beheren.

Masterclass Demand Planning and Forecasting

(Advertorial) Many companies still see Demand Planning / Forecasting as a necessary evil and you still often hear that a forecast is always wrong.

Inauma wordt nieuwkomer in Actemium-netwerk

Om de groei van de organisatie te ondersteunen en haar segmentatie en gerichte vakkennis te optimaliseren, wordt de nv Promatic-B, actief onder merknaam Actemium (een merk van Vinci Engeries), vanaf 1 januari 2025 gesplitst. Daarbij blijft Promatic-B actief, met focus op procesautomatisering & digitalisering en piping & mechanical activiteiten in de voedingssector. Daarnaast wordt de nieuwe vennootschap Inauma opgericht, wat staat voor Industry Automation & Machine Solutions. De nieuwe vennootschap zal dienstverlening bieden met betrekking tot advies, ontwerp, bouw en onderhoud van enerzijds industriële machines & logistieke oplossingen in alle industriële sectoren, anderzijds procesautomatisering & digitalisering in alle non-food sectoren.

QuickBox Fulfillment en Inther Group ronden magazijnautomatisering af

Met vijf distributiecentra in de Verenigde Staten levert QuickBox Fulfillment 3PL-diensten voor e-commerce en multichannel retailers. Het e-commerce distributiecentrum in Atlanta wordt ingezet om de producten van Pura (intelligente geurverspreidingssystemen en -navullingen) op te slaan en uit te leveren. Begin 2024 startte Inther Group met de automatisering van het DC in Atlanta. Daarbij werden diverse intralogistieke technologieën, waaronder een A-Frame, automated guided vehicles (AGV’s) en Autobaggers, geïntegreerd op een manier die uniek is voor de intralogistieke sector. Intussen kon het geautomatiseerde systeem worden opgeleverd vóór Black Friday, het absolute piekseizoen voor QuickBox.

WDP bouwt verder aan pan-Europees logistiek platform

Logistiek vastgoedbedrijf WDP concretiseert zijn verdere uitbouw naar een volwaardig pan-Europees logistiek vastgoedplatform met een verdubbeling van zijn portefeuille in Frankrijk. Daarvoor verwerft WDP twee multimodale, duurzame nieuwbouw logistieke platformen (Bollène en Puceul) van beursgenoteerde vastgoedgroep Altarea, goed voor een (gespreide) investering van ongeveer 315 miljoen euro.

Ceva Logistics lanceert Forplanet voor duurzame logistiek

Ceva Logistics introduceert Ceva Forplanet, een nieuwe sub-brand waaronder het bedrijf zijn duurzame logistieke oplossingen wil verenigen en verder ontwikkelen.

MIT en Mecalux gaan samen logistieke innovatie versnellen

Het Center for Transportation & Logistics van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) en de intralogistieke groep Mecalux hebben een vijfjarig samenwerkingsproject gelanceerd dat de integratie van artificiële intelligentie (AI) in de logistiek moet versnellen. Via het Intelligent Logistics Systems Lab van MIT zullen beide partijen onderzoek verrichten naar nieuwe toepassingen van dit AI-model. “In samenwerking met Mecalux willen we disruptieve innovatie stimuleren om twee gebruiksscenario’s met grote impact te bereiken waarin AI de besluitvorming in de sector transformeert”, aldus dr. Matthias Winkenbach, hoofdonderzoeker bij het MIT Center for Transportation & Logistics en de Intelligent Logistics Systems Lab. “Via machine learning zullen we complexe modellen trainen die de kosten drukken, de ecologische voetafdruk verkleinen en de kwaliteit van de dienstverlening aan klanten verbeteren.”

Capgemini voorspelt top 5 tech trends van 2025

Capgemini onthult zijn ‘TechnoVision Top 5 Tech Trends to Watch in 2025’. In dat rapport, dat in januari 2025 wordt gepubliceerd, focust het consultancybedrijf op de technologieën die naar alle verwachting tijdens het komende jaar een keerpunt zullen bereiken. AI en generatieve AI (GenAI) vormden het belangrijkste thema voor zowel leidinggevenden van over heel de wereld als voor durfkapitalisten, die beiden in het kader van het onderzoek werden bevraagd. Ook verwacht wordt dat AI een significante impact zal hebben op andere belangrijke technologieën die wellicht in 2025 een stadium van maturiteit of doorbraak zullen bereiken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.