Logistiek vastgoed in Vlaanderen bloeit
Dat blijkt uit een rapport van JLL, dat recent de toestand in kaart bracht van de commerciële vastgoedmarkt in Vlaanderen na de eerste helft van 2017.
In 2016 vertegenwoordigde Vlaanderen meer dan 90% van het opnamevolume van logistiek vastgoed in België, goed voor meer dan 1 miljoen vierkante meter. In aantallen transacties vertegenwoordigde Vlaanderen in 2016 eveneens 92% of 61 transacties op een totaal van 66. Begin 2017 presteerde de logistieke markt in Vlaanderen opnieuw goed, met een opnamevolume van 341.000 m² op 410.000 m² voor heel België.
De logistieke as Antwerpen-Brussel liet het hoogste aantal transacties optekenen, 41 sinds begin 2016, met het zwaartepunt in Willebroek (9 transacties), Puurs (7 transacties) en Bornem (4 transacties). De twee grootste transacties op deze as waren de verhuringen in het project MG De Hulst in Willebroek aan Nedcargo (44.600m²) en aan Decathlon (40.000m²). Op de as E313 werden in diezelfde periode 20 transacties geregistreerd, waaronder een project op maat van 51.500m² in Antwerp East Port dat werd voorverhuurd aan Ceva Logistics, als 3PL-provider van Converse.
Wat de projectenpijplijn betreft, overtreffen de jaarvolumes die opgeleverd werden en zullen worden in 2016 en 2017 de jaarlijkse gemiddelden van de laatste 5 jaar. In 2016 werd 550.000m² nieuwe logistieke ruimten opgeleverd, tegen 642.000m² in heel België. Voor 2017 is momenteel al een volume van 542.000m² in aanbouw in Vlaanderen, tegen 680.000m² voor heel het land. De grootste projecten in de pijplijn omvatten 100.000m² voor Katoen Natie in Kallo, 83.000m² voor eigen gebruik door Van Marcke in Menen en Carglass in Bilzen (50.000m²), een investering van Montea. In Willebroek betrekt Nedcargo een nieuwbouw op maat van 44.600m² ontwikkeld door MG Real Estate.
JLL geeft ook aan dat city logistics de komende jaren de uitdaging wordt voor bedrijven en transporteurs in de Vlaamse steden, temeer door de stringentere circulatieplannen en CO2-emissienormen.
Nieuwe trends in het retailgebeuren zoals de groei van e-commerce en multi-channeling geven immers aanleiding tot grondige structurele wijzigingen in distributienetwerken. Er komt dus meer vraag naar logistiek in de stad, terwijl daar weinig grond voor logistiek gebruik voorhanden is.