Logistiek advies met visie
Logflow brengt eigen masterplan ten uitvoer
In 2000 richtte Eric Vandenbussche onder de naam Logflow zijn eenmanszaak voor logistiek advies op want hij zag veel potentieel in de business. Zestien jaar later realiseert Logflow met een twintigkoppig team een omzet van om en bij de 2.750.000 euro. Tijdens een persconferentie op de West-Vlaamse uitvalsbasis in Loppem lichtte hij zijn strategie en verdere expansieplannen in binnen- en buitenland toe.
De focus van Logflow ligt op de ondersteuning van magazijnprojecten, van ontwerp tot go-live. Om de stijgende vraag naar logistiek advies op te vangen, werkt Eric Vandenbussche sinds 2011 aan de uitbouw van een team, met de nadruk op kennis op het vlak van logistiek, automatisering en IT. Het doel is om het huidige team tegen 2020 te verdubbelen tot 40 consultants.
Eric Vandenbussche: “Onze diensten omvatten bijvoorbeeld het maken van een masterplan, het ontwerp en de ondersteuning van de klant bij de implementatie. Naast consultancy bieden we steeds meer engineering aan. Intussen hebben we heel wat expertise opgebouwd in bijvoorbeeld de food, de automotive, de metaalindustrie, groothandel & distributie, textiel en logistieke dienstverleners. Met Infrabel en AZ Groeninge hebben we nu ook een paar overheidsbedrijven binnen ons portfolio. Vandaag werken we in totaal op zo’n 45 magazijnprojecten.”
Vaak komen ondernemingen bij een bedrijf als Logflow terecht vanuit een acute vraag. Magazijnuitbreiding, de opstart van e-commerce, netwerk redesign of aanhoudende leveringsproblemen.
Eric Vandenbussche: “Het is onze taak die bedrijven klaar te stomen voor de toekomst. Soms verlaten bedrijven ons als het probleem van de baan is, maar soms blijven ze ook langere tijd bij ons of keren ze terug, naargelang de nieuwe uitdagingen die zich stellen.”
Eigen methodiek
In 2014 realiseerde Logflow een omzet van 1.540.000 euro, een jaar later was dat met bijna 2 miljoen zo’n 28% meer en tegen eind van dit jaar wordt op 2.750.000 euro gemikt.
De geheime formule voor die groei? “We willen het verschil maken met onze methodiek. Lijven we een nieuwe medewerker in, dan wordt die eerst een half jaar opgeleid en getraind om onze aanpak helemaal onder de knie te krijgen. Zo kunnen onze mensen efficiënt samenwerken aan projecten. We werken enkel met vaste medewerkers of consultants die exclusief voor ons werken”, aldus Eric Vandenbussche. “Binnen onze concepten proberen we innovatie, creativiteit en heel vaak automatisering mee te nemen.”
Daarnaast stelt Logflow zich zo onafhankelijk mogelijk op tegenover leveranciers van magazijnoplossingen. “Doordat we geen vaste banden hebben, kunnen we de oplossing voorstellen die naar onze mening het meest optimaal is. Uiteraard hebben we met sommige integratoren of WMS-leveranciers een goede band opgebouwd. Sommige WMS-leveranciers hebben zelfs op eigen initiatief beslist om bepaalde punten uit onze methodologie in hun pakket mee te nemen. Bijvoorbeeld onze visie op de optimale aansturing van liftsystemen. Het spreekt voor zich dat dat in hun voordeel speelt, maar dan nog bekijken we steeds alle opties.”
Uitbreiding binnen België
In 2011 nam Eric Vandenbussche met een paar medewerkers zijn intrek in Lophem Gardens. Met het oog op de groei besloot hij in 2014 het aanpalende kantoor te kopen. Recent werd het nieuwe kantoor met het oude geïntegreerd en in gebruik genomen, zodat er nu plaats is voor circa 25 mensen.
Maar het is niet de bedoeling enkel vanonder de Loppemse kerktoren te blijven opereren. “Feit is dat we nu veel West-Vlaamse bedrijven in portefeuille hebben. Om een bredere basis in België te scheppen, starten we in oktober een kantoor op in Massenhoven, deelgemeente van Zandhoven. Zo komen meer bedrijven in Antwerpen en Limburg binnen handbereik. Tegelijk worden we zo toegankelijker voor farmaceutische en chemische bedrijven in die regio, sectoren waar we tot vandaag nog niet erg actief zijn. Bovendien kunnen we van daaruit vlot Nederland bedienen”, weet Eric Vandenbussche.
Samen met filiaalverantwoordelijke Sylvie Sepot zullen nog enkele andere Logflow-medewerkers naar het kantoor in Massenhoven verhuizen.
Eric Vandenbussche: “Consultants die er in de buurt wonen, kunnen zo dichter van huis opereren en er tegelijk de huidige klanten beter ondersteunen. Dat zorgt meteen dat we weer wat meer ademruimte in Loppem krijgen. Maar mocht het nodig zijn, in Loppem zelf zijn er ook nog uitbreidingsmogelijkheden.”
Blik op Europa
In zijn zoektocht naar nieuwe opportuniteiten wil Eric Vandenbussche voortaan meer proactief de buurlanden betreden. Momenteel is Logflow al in zo’n zeven landen actief, maar dan gaat het vooral om gevallen waarbij Logflow de klant naar het buitenland volgt.
Eric Vandenbussche: “Vanuit nieuwe filialen willen we in de toekomst zelf lokale klanten benaderen. West-Vlaanderen paalt aan Frankrijk, dus dat land is een eerste logische volgende stap. Tegen 2017 plannen we een filiaal in Rijsel. We krijgen weliswaar vragen uit verder gelegen landen, maar we willen niet overhaast te werk gaan. Met de beide voeten op de grond blijven en het masterplan volgen, dat is de boodschap.”
Kaderstuk: Samenstelling management Logflow
Oprichter is Eric Vandenbussche met 35 jaar generieke ervaring in logistiek, automatisering en IT.
Luc Forceville kwam in 2011 als director Supply Chain Projects in de groep. Hij werkte voorheen bij S&V Management Consultants en heeft al meer dan 25 logistieke ervaring.
Geert Cosyn trad toe tot het managementteam in 2013 als director Implementation Projects. Hij heeft ruim 15 jaar ervaring op het vlak van logistieke automatiseringsprojecten en was voorheen actief bij o.a. Alvey en JBT Foodtech.
In 2014 kwam Bart Kindt erbij als director IT Projects. Hij is al meer dan 15 jaar actief op het terrein van IT, Manufacturing & Execution Systems en supply chain consultancy binnen verschillende industrieën.
Sylvie Sepot zal als filiaalverantwoordelijke de site in Antwerpen ondersteunen. Zij heeft meer dan 16 jaar ervaring in logistiek en projectmanagement en werkte tijdens haar carrière bij Katoennatie al nauw samen met Eric Vandenbussche.