LKQ bedient Benelux en Frankrijk vanuit sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in Berkel en Rodenijs

(Advertorial) Vanuit het gloednieuwe centrale distributiecentrum in Berkel en Rodenijs belevert LKQ, sinds eind 2023 zijn klanten in de Benelux en Frankrijk. LKQ is de grootste distributeur van producten en diensten in de automotive aftermarket en marktleider in Nederland en België.

Het centrale distributiecentrum is gevestigd in een energiezuinig gebouw van 50.000 m2 en bundelt LKQ’s intralogistiek systeem voor de regio op één centrale locatie. De verregaande automatisering van het fulfilmentcentrum is een belangrijke stap in de optimalisatie van de toeleveringsketen en vormt de basis voor de geplande groei de komende jaren.

“In distributie is het belangrijk om het juiste onderdeel op het juiste moment op de juiste plaats te hebben. Automatisering is daarom essentieel voor ons. Het helpt ons om het aantal fouten te verminderen, een beter systeem en proces te hebben en om sneller te zijn,” zegt Alex Gelbcke, CEO LKQ Benelux-Frankrijk.

Krachtige en flexibele shuttle-oplossing

De kern van de sterk geautomatiseerde oplossing – met tien gangen en meer dan 180.000 opslaglocaties voor bakken – is FlashPickÒ. Zo’n 200 energiezuinige Stingray-shuttles zorgen voor de opslag en het ophalen van de bakken met producten. In combinatie met 12 werkstations voor goederenontvangst en 16 PickCenter One-to-One werkstations voor het orderverzamelen met hoge productiviteit vormt het shuttlesysteem het middelpunt van het systeem.

De TGW Software Suite is verantwoordelijk voor het sturen van het end-to-end proces, inclusief het Warehouse Control System (WCS) en de Material Flow Controller (MFC). De carton erector(dozenopzetmachine) zorgt voor het vouwen, opzetten, verstevigen en sluiten van de order dozen. De bakkenstapelaars en liften behoren ook tot het systeem.

Future-proof systeem

Bij het ontwerp van het systeem werd rekening gehouden met de toekomstige groeiambities van het bedrijf. Voor LKQ is continue verbetering een belangrijke kernwaarde. Daarom werd al bij het ontwerp gekeken naar een systeem dat klaar is voor de toekomst.

“De oplossing van TGW is schaalbaar. Zo hebben we nu 16 PickCenter One werkstations, maar deze kunnen snel uitgebreid worden als het aantal uitgaande lijnen naar onze klanten groeit. Op die manier zijn we samen met TGW klaar voor de toekomst,” aldus Onno Meerman, LKQ Director Logistics Operations.

IMG_6736

Lifetime Services voor een maximale beschikbaarheid

Ook na de oplevering van het systeem blijft LKQ vertrouwen op de expertise van TGW. Een team van Lifetime Services-specialisten werkt samen met de technici van LKQ om een maximale beschikbaarheid van het systeem te garanderen.

‘Het LTS-team en deze site hebben overdag regelmatig contact om de operaties draaiende te houden. In de controlekamer richten we ons met name op de orders en de orderstroom, terwijl het LTS-team zich concentreert op het onderhoud. Daarom delen we dezelfde radiofrequentie om tijd te vinden voor onderhoud terwijl de operatie doorgaat. Dat is een hele uitdaging als je van 6 uur ‘s ochtends tot 12 uur ‘s nachts operationeel bent. Maar tot nu toe is het ons steeds gelukt om alles in die periode af te handelen,” zegt Bernard Allaart, LKQ Manager Control Room.

Het LTS full service contract gaat verder dan alleen onderhoud. “Het is belangrijk dat ook onze technici het systeem leren kennen en die kennis als bedrijf ook opbouwen. TGW heeft de expertise om ervoor te zorgen dat we voldoen aan de eisen op het gebied van up-time en prestaties,” vult Loek Beekman, COO LKQ Benelux-Frankrijk aan.

Rolmodel voor rest van de organisatie

De Benelux is een belangrijke regio voor LKQ. “De maturiteit van de aftermarket is hier veel hoger dan in de rest van Europa, we hebben een hoge penetratie van elektrische voertuigen en van fleet en we hebben uiterst succesvolle werkplaatsconcepten. Er wordt in onze regio ook veel aandacht besteed aan revisie en duurzaamheid. In dat opzicht is de Benelux een rolmodel voor de rest van Europa,” aldus Glebcke.

“Daarom is dit centrale distributiecentrum essentieel voor ons. We zullen er op termijn vijf hebben verspreid over heel Europa. Ons doel is om Europa volledig te bereiken en elke klant op dezelfde manier te bedienen vanuit dit soort locaties,” besluit hij.

Recente nieuwsberichten

Coole logistiek. Frisse ideeën voor uw magazijn

(Advertorial) Daifuku - expert met meer dan 50 jaar expertise op het gebied van automatisering van de koelketen: Verhoog de efficiëntie in de diepvriessector.

Centrient digitaliseert supply chain planning met SAP IBP

Centrient Pharmaceuticals heeft zijn wereldwijde supply chain planning gemoderniseerd. De farmaceut, gespecialiseerd in antibiotica, vervangt handmatig beheer via spreadsheets door SAP Integrated Business Planning (SAP IBP). De nieuwe oplossing verhoogt de efficiëntie en versnelt het inzicht in scenario’s. SAP-partner Flexso begeleidde de implementatie.

PGS Group betreedt Britse markt met tweedehandspallets

De Frans-Belgische palletgroep PGS zet zijn Europese groei verder met de opening van de eerste site in het Verenigd Koninkrijk. In Grays, nabij Londen, verwerkt PGS uitsluitend tweedehandspallets voor LPR – La Palette Rouge, dat gespecialiseerd is in pallet pooling.

Tchibo haalt 22 nieuwe magazijnkranen van Kardex Mlog in huis

Systeemintegrator Kardex Mlog gaat 22 magazijnkranen vernieuwen in het hoogbouwmagazijn van het logistieke centrum van Tchibo in de Neustädter Hafen in Bremen (Duitsland). Tchibo telt ongeveer 900 winkels in acht landen, ruim 24.200 verkooppunten in de detailhandel evenals nationale online shops. Via zijn multichannel verkoopsysteem biedt Tchibo naast koffie en de portiesystemen Cafissimo en Qbo wekelijks wisselende non-foodproducten en -diensten aan.

Weiling verdubbelt omzet dankzij AutoStore

Weiling GmbH, een van de toonaangevende bio-groothandels in Duitsland, vertrouwt op geavanceerde logistiek om de groei en het steeds groter wordende productassortiment te beheren. In samenwerking met Swisslog heeft het bedrijf een toekomstbestendige oplossing geïmplementeerd: een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn in combinatie met een AutoStore-systeem dat zich flexibel aan veranderende eisen kan aanpassen.

Rossmann zet AI-gestuurd WMS in voor e-commerce

Om zijn e-commerce magazijnbeheer in Zgierz (Polen) aan te sturen, heeft de Duitse keten Rossmann gekozen voor Astro WMS. De oplossing van Consafe Logistics is bedoeld om de afhandeling van de snelgroeiende online bestellingen te optimaliseren.

Customs Assured boekt productiviteitswinst in douaneaangiften met Descartes en AiDock

Customs Assured, een douaneconsultancybedrijf uit het Verenigd Koninkrijk, heeft een groot deel van de documentatie bij aangiften voor klanten geautomatiseerd. Daarvoor doet het bedrijf een beroep op Descartes e-Customs van Descartes Systems Group. De oplossing maakt gebruik van artificiële intelligentie, aangeleverd door AiDock, en vermindert de tijd die nodig is voor repetitieve manuele taken bij het vervolledigen van aangiften. Dat vertaalt zich in een productiviteitswinst van 30% voor de organisatie.

Exotec en E80 Group bundelen krachten voor end-to-end magazijnautomatisering

Roboticabedrijf Exotec, leverancier van modulaire magazijnoplossingen, heeft een strategische samenwerking gesloten met E80 Group, een wereldwijde leverancier van geautomatiseerde en geïntegreerde end-to-end-oplossingen. Samen introduceren ze een geïntegreerde oplossing die de Skypod AS/RS van Exotec combineert met E80 Groups suite van palletverwerkingssystemen. Met die oplossing kunnen klanten de verwerking van dozen, kisten en pallets bundelen in één schaalbaar automatiseringssysteem.

Wibra verhuist DC naar grotere locatie in Apeldoorn

Discountwinkelketen Wibra verhuist zijn huidige distributieactiviteiten naar een nieuw, groter distributiecentrum op Bedrijvenpark Ecofactorij in Apeldoorn, Nederland. De sleuteloverdracht vond plaats op 1 september 2025. De eigenlijke verhuizing staat gepland in het eerste kwartaal van 2026, na verbouwing en inrichting van het pand. Het hoofdkantoor blijft in Epe, waar ook de roots van het bedrijf liggen.

Addverb ontwikkelt fabrieksautomatisering met Siemens Xcelerator

Addverb Technologies, een toonaangevend Indiaas bedrijf dat robotica en innovatieve oplossingen voor magazijnautomatisering levert, gebruikt software uit het Siemens Xcelerator-portfolio van Siemens Digital Industries Software om sneller en efficiënter intelligente automatiseringsoplossingen te leveren en om zijn automatiseringsaanbod wereldwijd naar diverse sectoren uit te breiden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.