Lithium-iontruck krijgt kracht van verbrandingstruck
Jungheinrich steekt tandje bij op vlak van elektrisch rijden
Onlangs mocht de pers in primeur kennismaken met de nieuwkomers van Jungheinrich. Tijdens de presentatie in Hamburg waren alle ogen gericht op de sneak preview van de EFG P30i, een lithium-ionheftruck met de performantie van een verbrandingstruck. Op het definitieve resultaat is het wel nog even wachten, aangezien de truck pas eind 2021 de markt betreedt. Verder stelde de heftruckfabrikant een hele reeks andere innovaties voor die inspelen op huidige vragen in de markt, zoals een nieuwe automatische truck, een digitale vorkcamera en energieoplossingen voor lithium-ionvloten.
Tijdens de ‘Innovations & Highlights 2020’ persconferentie maakte Jungheinrich meteen duidelijk dat er een einde is gekomen aan de ongebreidelde groei van de heftruckmarkt. “In 2019 hebben we de heftruckmarkt met ongeveer twee procent zien krimpen”, licht Christian Erlach, verantwoordelijke Sales & Marketing, toe. “Toch was de markt nog steeds goed voor ruim anderhalf miljoen eenheden. Binnen dat volume is het aandeel verbrandingstrucks opnieuw licht gedaald, waarbij de lijn van de voorbije jaren wordt doorgetrokken. Het aandeel magazijntrucks kent dan weer een gestage opwaartse evolutie.”
Binnen die licht terugvallende markt weet Jungheinrich zich sterk te houden. “Er werden dan wel iets minder eenheden verkocht, toch mochten we vorig jaar voor de totaliteit van onze activiteiten nog een omzetstijging van tien procent optekenen. Maar laten we eerlijk zijn, als we de cijfers van de eerste vier maanden van 2019 vergelijken met de start van dit jaar, dan moeten we er rekening mee houden dat 2020 wellicht minder goed zal worden”, vervolgt hij. “Toch verwachten we de komende twee à drie jaar zeker geen grote crisis. Wel is het in het huidige marktklimaat belangrijker dan ooit dat we voor de dag komen met producten die een treffend antwoord bieden op de klanteneisen.”
Dieselkiller onderweg
De nood aan krachtige elektrische trucks wil Jungheinrich invullen met de nieuwe EFG P30i, die momenteel in volle ontwikkeling is.
Christian Erlach: “Daarmee willen we een energiezuinige en emissievrije lithium-iontruck lanceren met de kracht en het rijcomfort van een verbrandingstruck. Zo combineren we het beste van twee werelden in de gewichtsklasse van 1,6 tot 3,5 ton. Dit toestel kan dan ook een ‘game changer’ in de markt worden.”
Voor de EFG P30i heeft Jungheinrich het chassis van zijn nieuwste hydrostaat verder ontwikkeld door de elektrische aandrijving en de lithium-iontechniek in de truck te integreren. Het frame, de cabine en de wielen kunnen ook zware toepassingen en buiteninzet aan. Verder draagt de hoogvoltagetechnologie ertoe bij dat deze truck ook voor zware buitentoepassingen kan worden gebruikt. De truckaandrijving bestaat uit twee elektromotoren.
De lithium-ionaccu geeft de P30i op zijn beurt voldoende kracht om drie ploegen aan te kunnen. De twee modules van elk 25kWh van de accu zijn op een slimme manier in de truck geïntegreerd – onder de stoel en de voetenruimte – wat voor een lichte truck met meer bewegingsruimte voor de bestuurder zorgt. Een voordeel tegenover andere elektrische heftrucks is dan weer dat de hefsnelheid 25 procent hoger ligt. Ook het klimvermogen van de nieuwkomer is een derde beter dan van een klassieke EFG. De nieuwe truck bespaart tot wel 52% aan CO2-uitstoot vergeleken met een verbrandingstruck. Bovendien is de li-ionaccu van de P30i gemaakt van lithium-ijzerfosfaat (geen kobalt), wat zijn duurzame insteek nog versterkt.
Dat aan de EFG P30i een steviger prijskaartje zal vasthangen dan aan een verbrandingstruck in dezelfde gewichtsklasse, staat buiten kijf. “Daartegenover staan de lagere energie- en servicekosten van een lithium-iontruck. Dat maakt dat de Total Cost of Ownership tot 25 procent lager kan uitvallen dan bij een IC-truck, zeker als de truck intensief wordt gebruikt”, klinkt het.
Aangezien de EFG P30i pas in 2021 op de markt komt, moeten geïnteresseerde bedrijven nog even geduld uitoefenen. “We verwachten niet dat de vroege aankondiging van deze beloftevolle nieuwkomer een onoverkomelijk probleem is”, stelt Marvin Jentzsch, product manager bij Jungheinrich. “Zo kunnen bedrijven die deze truck in huis willen halen van zodra hij beschikbaar is, hun bestaande contracten verlengen. Daarnaast kan onze ‘short term rental fleet’ een tijdelijke oplossing bieden.”
Focus op lithium-iontechnologie
De aankondiging van de EFG P30i benadrukt nog maar eens hoe fel Jungheinrich inzet op de lithium-iontechnologie.
C. Erlach: “Binnen het elektrische segment – dat op zich al gestaag stijgt – merken we dat toestellen op basis van lithium-iontechnologie steeds meer bijval vinden. Om een idee te geven: in 2016 verkochten we 1.641 trucks met de technologie, in 2019 waren er dat al om en bij de 15.000. Voorspeld wordt dat tachtig procent van de trucks van Jungheinrich zal uitgerust zijn met een lithium-ionbatterij.”
In België verkoopt Jungheinrich om en bij de 2.500 heftrucks, waarvan momenteel ongeveer tien procent met een lithium-ionbatterij is uitgerust. Dit jaar heeft de organisatie de lat op vijftien procent lithium-ionaangedreven trucks gelegd.
Als antwoord op die tendens breidt Jungheinrich zijn capaciteit op het vlak van lithium-ionbatterijen continu uit. Dat gebeurt via JT Energy Systems, dat begin 2019 door Jungheinrich en Thriathlon Holding werd opgericht.
C. Erlach: “De geautomatiseerde productie van modules blijft in Glauchau plaatsvinden. Batterijsystemen en laders worden geassembleerd in de nieuwe Freiberg-fabriek, de voormalige Solarworld-fabriek die we midden vorig jaar hebben overgenomen. Daarmee beschikken we meteen over het grootste Europese productiecentrum voor lithium-ionbatterijen met een oppervlakte van meer dan 42.000 vierkante meter. Dat moet ervoor zorgen dat er voldoende productiecapaciteit is voor de snelgroeiende vraag naar lithium-ionbatterijen en laadsystemen.”
Nieuwe laadsystemen
Jungheinrich kondigde meteen ook een nieuw hoogperformant laadsysteem voor buitengebruik aan, dat in het bijzonder geschikt zal zijn voor de EFG P30i-truck. Met het plug-and-play-systeem, in combinatie met de SLH 400i hoogfrequentielader – kan de EFG P30i vrijwel overal worden geladen. Wordt de batterij tijdens een pauze opgeladen, dan zal de capaciteit tijdens een shift niet onder de 75 procent zakken. De outdoor lader is bovendien bestand tegen vriestemperaturen tot -20 graden Celsius.
Verder ontwikkelde Jungheinrich een systeem voor indoor stationaire energieopslag. Dat speelt met name in op het probleem dat niet alle bedrijven over voldoende elektrische energie beschikken om snel te laden. Piekbelastingen van het elektriciteitsnet brengen ook risico’s met zich mee en zijn duur. In zijn standaardconfiguratie voorziet het systeem een opslagcapaciteit van 41 tot 280 kilowattuur. Het systeem kan eenvoudig in een bestaande e-infrastructuur worden geïntegreerd, aangezien het gebruikmaakt van het bestaande distributienetwerk.
Innovaties in automatisering en assistentiesystemen
Verder blijft Jungheinrich focussen op de trend naar geautomatiseerde trucks. De nieuwste telg in deze familie is de ERC 213a, een automatische stapelaar die lasten tot 4.400 millimeter kan heffen. Met behulp van lasers en reflectoren navigeren de geautomatiseerde stapelaars over de werkvloer. De compacte vormgeving en de korte draaicirkel van de truck maken ook het manoeuvreren in zeer krappe ruimtes eenvoudig. Om locaties en lastendragers te herkennen, zijn de trucks uitgerust met diagonaal gemonteerde scanners. Voor een optimale veiligheid bewaken diverse sensoren continu de werkomgeving rond de truck. En ook hier zorgt de lithium-iontechnologie voor een hoge inzetbaarheid.
Daarnaast stelde Jungheinrich nog zijn nagelnieuwe digitale vorkcamera voor, die de codes op de rekken kan lezen. Zelfs in moeilijke lichtomstandigheden is deze intelligente camera in staat hoogstaande beelden te garanderen, door het contrast digitaal aan te passen. Dit assistentiesysteem moet met name opslag- en orderverzamelfouten vermijden. Het systeem vervoegt het aanbod addedVIEW-assistentiesystemen op basis van digitale camera’s. Zo werd eerder al het addedVIEW 360° camerasysteem gelanceerd, dat heftruckbestuurders een panoramisch zicht rond de truck biedt.
Laatste generatie verbrandingstrucks
Hoewel het elektrische segment bij Jungheinrich duidelijk zijn opmars maakt, blijven verbrandingstrucks nog steeds een wezenlijk deel van de wereldwijde markt uitmaken. Voor klanten die al de nodige infrastructuur hebben en/of bij minder intensief gebruik, blijven zij nog steeds een interessante optie. Daarom heeft Jungheinrich ook in dit segment voor een nieuwe wind gezorgd. De nieuwe trucks binnen de VFG 3s- en de zwaardere 4s-serie zijn verkrijgbaar in een diesel- en LPG-versie. Beide series zijn beschikbaar in acht verschillende truckvarianten, met laadcapaciteiten van 1,6 tot 3,5 ton.
De trucks zijn uitgerust met een nieuw hydrostatisch aandrijfsysteem, wat toelaat vlot te manoeuvreren met een lagere energieconsumptie. De nieuwe hydraulische pomp zorgt bovendien voor een hogere productiviteit wanneer er met zware voorzetapparatuur wordt gewerkt. Verder is het panoramische dak 25 procent groter en de opstap dertig procent breder, wat het comfort moet verhogen. De trucks zijn ook uitgerust met de nieuwe Jungheinrich telematicabox, die een overzicht geeft van de trucks in de vloot en hun gebruik.
Marvin Jentzsch: “Hoewel deze trucks de hoogste performantie in dit segment garanderen, met de nieuwe motor van Kuboto voldoen aan de ecologische EU V-normen en wereldwijd zeker perspectieven bieden, mag het duidelijk zijn dat ze in de toekomst duchtige concurrentie mogen verwachten van krachtige elektrische nieuwkomers. Vandaag is 98 procent van al onze trucks al elektrisch aangedreven. De EFG P30i luidt dan ook – toch binnen Europa – het begin van het einde van de dieseltrucks in. Meer dan waarschijnlijk zullen deze nieuwe nieuwkomers meteen ook de laatste zijn die we binnen dit thermische segment op de markt brengen.”