Lineas selecteert IGEL als thin-client oplossing voor de stations

De Europese private spoorvrachtoperator Lineas heeft IGEL geselecteerd als thin client-oplossing voor de logistiek- en planningsexperts op de stations.

Voor Lineas speelt technologie een belangrijke rol om het uitdagende spoortransport in goede banen te leiden. De spoorvrachtoperator telt acht fysieke locaties in België en Duitsland, waar 24/7-bezetting is om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen. Er moeten altijd specialisten, waaronder logistics coördinatoren en real-time planners, paraat zijn om vragen te beantwoorden en te anticiperen op onverwachte situaties rondom het spoor.
 
In het verleden werkten de logistiek- en planningsexperts met Windows 7-desktops op de stations, die beheerd werden door Infrabel. Daarvan waren er zo’n vijftig beschikbaar, verdeeld over de verschillende locaties. Toen bekend werd dat Infrabel niet langer voor derden mocht werken en dus ook het beheer van de Lineas-desktops op de stations niet meer mocht doen, moest snel naar een alternatief worden gezocht.
Ofwel moest Lineas nieuwe Windows 10-devices aanschaffen ofwel moest het overstappen op thin clients. Bij een migratie naar Windows 10 zouden de desktops moeten worden vervangen door relatief dure systemen, die ter plekke geüpdatet of hersteld moeten worden en waarbij IT-service deskmedewerkers ter plekke moeten zijn. Van die situatie wilde Lineas juist af.
 
Om de mogelijkheden van thin clients in kaart te brengen, nam Lineas contact op met Nimble, een IT-service provider, gespecialiseerd in het bouwen en beheren van virtuele werkplekomgevingen. Nimble adviseerde aan de slag te gaan met de thin clients van IGEL, waarbij de IGEL UD7 het best aan alle criteria bleek te voldoen.
Een succesvolle ‘proof of concept’ werd uitgevoerd op de hoofdlocatie van Lineas in Brussel. Het projectteam besloot daarop de verouderde desktops te vervangen door thin clients, waarbij Citrix rechtstreeks op het IGEL OS draait. Na de succesvolle migratie van de vijftig kritische werkplekken heeft Lineas op de acht stations nog een additionele honderd UD7 thin clients geïnstalleerd voor medewerkers die ter plekke de begeleiding en schouwing doen. Ook gebruikt Lineas de IGEL Universal Management Suite voor een eenvoudig beheer van de werkplekomgeving.
 
Daarnaast is het ICT-team begonnen bij het rangeerterrein in Antwerpen de mini-pc’s bij de slagbomen van de vier gates, waar de vrachtwagenchauffeurs hun goederen komen laden en lossen, te vervangen door IGEL UD2 thin clients met een kleine formfactor.

Foto: Lineas

Recente nieuwsberichten

GenieGrips stelt ‘Loading Mirrors’ voor heftrucks voor

GenieGrips, een Australische producent van duurzame, rubberproducten voor heftruckvorken, introduceert met zijn ‘Loading Mirrors’, een eenvoudige oplossing om de heftruckchauffeur vóór de lading te laten kijken. De Loading Mirrors worden door middel van magneten of een plakstrip op de mast van de heftruck bevestigd.

Nachthub Van Moer Logistics haalde overdag al 4000 containers van de weg

Nachthub Van Moer Logistics haalde overdag al 4000 containers van de weg Als antwoord op de congestieproblematiek rond Antwerpen lanceerde Van Moer Logistics in mei 2018 een nachthub in de industriezone Hoge Mauw in Arendonk. Het betreft een locatie waar containers die de haven van Antwerpen moeten bereiken of verlaten, kunnen worden gedropt en opgehaald.

Zorgservice XL zet ZetesChronos in voor betere leveringsprocessen naar ziekenhuizen

De Nederlandse logistiek dienstverlener Zorgservice XL investeert in een nieuwe track & trace-oplossing om de processen voor leveringen naar zijn ziekenhuizen te verbeteren. Door de implementatie van ZetesChronos moeten complete visibiliteit en traceerbaarheid van zendingen en hogere serviceniveaus worden gerealiseerd bij de vijf ziekenhuizen waarmee Zorgservice XL samenwerkt.

Vola optimaliseert logistiek met Knapp

De badkamerkranen die Vola in zijn fabriek in het Deense Horsens produceert, worden wereldwijd gedistribueerd. Om zijn opslag- en distributieprocessen te optimaliseren, gaat Vola over tot de installatie van de OSR Shuttle Evo, het automatische opslagsysteem van Knapp.

Transportfederaties noemen looneisen van vakbond onrealistisch

De transportfederaties Febetra, TLV en UPTR hebben van de socialistische vakbond BTB-ABVV een stakingsaanzegging voor onbepaalde duur ontvangen. Die komt er nadat de vakbonden op het paritair comité van 21 februari ll. een aanpassing van de lonen hebben geëist.

Nieuwe Belgische cloudapplicatie voor efficiënt voorraadbeheer bij starters en kmo’s

Webship Online moet starters en kmo’s een gebruikersvriendelijke en betaalbare cloudapplicatie bieden om hun voorraad en bestellingen te beheren. Momenteel maken een tiental Belgische en Nederlandse bedrijven al gebruik van de bètaversie, maar op 1 maart 2019 wordt de Belgische cloudapplicatie internationaal gelanceerd.

Primark breidt distributiecentrum bij Roosendaal uit

Het XXL distributiecentrum van Primark in het Nederlandse Oud-Gastel, bij Roosendaal, beslaat nu al 56.000m² en wordt met nog eens 30.000m² uitgebreid, tot een totale oppervlakte van 86.000m². Het distributiecentrum, waar DSV instaat voor de logistieke operaties, is sinds half 2016 operationeel en is het enige dc van de Ierse modeketen in Nederland.

Contargo start implementatie van Terminal Operating System

Contargo is een van de grote logistieke containernetwerken in Europa. Om de overslag op zijn terminals efficiënter te maken, ontwikkelde Contargo op basis van scrum een eigen Terminal Operating System. Daartoe bundelde het de krachten met IT-dienstverlener synyx uit Karlsruhe.

Prayon ondergaat digitale transformatie samen met SAS

Prayon is al meer dan 100 jaar toonaangevend in fosfaatchemie. Samen met SAS gaat het bedrijf een globaal analytisch platform uitrollen. De samenwerking moet de chemische sites van Prayon in staat stellen met geoptimaliseerde processen het beste uit de beschikbare data te halen.

Solidariteit voor het Gezin implementeert Quintiq met Ordina

Omdat zorgbedrijf Solidariteit voor het Gezin al zijn diensten centraliseert, heeft het in de eerste plaats nood aan een geïntegreerd platform voor personeelsplanning. Daarom nam het zorgbedrijf Ordina Belgium in de arm om er de Quintiq operations planning en scheduling oplossing te implementeren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.