Lineas selecteert IGEL als thin-client oplossing voor de stations

De Europese private spoorvrachtoperator Lineas heeft IGEL geselecteerd als thin client-oplossing voor de logistiek- en planningsexperts op de stations.

Voor Lineas speelt technologie een belangrijke rol om het uitdagende spoortransport in goede banen te leiden. De spoorvrachtoperator telt acht fysieke locaties in België en Duitsland, waar 24/7-bezetting is om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen. Er moeten altijd specialisten, waaronder logistics coördinatoren en real-time planners, paraat zijn om vragen te beantwoorden en te anticiperen op onverwachte situaties rondom het spoor.
 
In het verleden werkten de logistiek- en planningsexperts met Windows 7-desktops op de stations, die beheerd werden door Infrabel. Daarvan waren er zo’n vijftig beschikbaar, verdeeld over de verschillende locaties. Toen bekend werd dat Infrabel niet langer voor derden mocht werken en dus ook het beheer van de Lineas-desktops op de stations niet meer mocht doen, moest snel naar een alternatief worden gezocht.
Ofwel moest Lineas nieuwe Windows 10-devices aanschaffen ofwel moest het overstappen op thin clients. Bij een migratie naar Windows 10 zouden de desktops moeten worden vervangen door relatief dure systemen, die ter plekke geüpdatet of hersteld moeten worden en waarbij IT-service deskmedewerkers ter plekke moeten zijn. Van die situatie wilde Lineas juist af.
 
Om de mogelijkheden van thin clients in kaart te brengen, nam Lineas contact op met Nimble, een IT-service provider, gespecialiseerd in het bouwen en beheren van virtuele werkplekomgevingen. Nimble adviseerde aan de slag te gaan met de thin clients van IGEL, waarbij de IGEL UD7 het best aan alle criteria bleek te voldoen.
Een succesvolle ‘proof of concept’ werd uitgevoerd op de hoofdlocatie van Lineas in Brussel. Het projectteam besloot daarop de verouderde desktops te vervangen door thin clients, waarbij Citrix rechtstreeks op het IGEL OS draait. Na de succesvolle migratie van de vijftig kritische werkplekken heeft Lineas op de acht stations nog een additionele honderd UD7 thin clients geïnstalleerd voor medewerkers die ter plekke de begeleiding en schouwing doen. Ook gebruikt Lineas de IGEL Universal Management Suite voor een eenvoudig beheer van de werkplekomgeving.
 
Daarnaast is het ICT-team begonnen bij het rangeerterrein in Antwerpen de mini-pc’s bij de slagbomen van de vier gates, waar de vrachtwagenchauffeurs hun goederen komen laden en lossen, te vervangen door IGEL UD2 thin clients met een kleine formfactor.

Foto: Lineas

Recente nieuwsberichten

DHL Express bouwt grootste eco-dc op Blue Gate Antwerp

In 2020 vestigt DHL Express zijn centraal verdeelpunt voor de Antwerpse regio op het eco-effectieve, watergebonden bedrijventerrein Blue Gate Antwerp. De ambities van DHL Express, die gericht zijn op volledige CO2-neutraliteit tegen 2050, matchen naar eigen zeggen met het toekomstbeeld van deze site, die het allereerste circulaire én klimaatneutrale bedrijventerrein van Vlaanderen moet worden.

Dockx Select verhuist naar Willebroek

Dockx Select, gespecialiseerd in ‘last mile’ distributie van hoofdzakelijk volumineuze of zware goederen, heeft zijn hoofdzetel verhuisd van Wilrijk naar Willebroek. Daar heeft het bedrijf onderdak gevonden in een gebouw van vastgoedgroep WDP in de Victor Dumonlaan.

WDP sluit joint venture met Duitse vastgoedholding

WDP en de Duitse beursgenoteerde vastgoedholding VIB Vermögen hebben hun partnership geformaliseerd met de joint venture ‘WDP & VIB’, waarin beide vennootschappen elk 50% aanhouden. Dat nieuws bevestigt de eerder aangekondigde intentie van beide partijen om hun vastgoedportefeuille regionaal uit te breiden in de Duitse regio’s Noordrijn-Westfalen, Bremen en Hamburg.

Autonome robot zorgt voor last-mile delivery bij Nokia

Volgens een rapport dat McKinsey in 2016 publiceerde, zouden tegen 2030 in 80% van de gevallen drones en autonome robots met pakketlockers worden ingezet voor de levering van pakketten. Dat die toekomst voor last-mile delivery erg nabij is, heeft Nokia tijdens de 5G Days op zijn campus in Parijs-Saclay gedemonstreerd.

Johan Pintens aan het hoofd van Priority Software België

Priority Software, wereldwijd aanbieder van bedrijfsmanagement oplossingen, heeft Johan Pintens aangesteld als managing director van Priority Software Belgium. Voordat hij bij Priority kwam, was Johan Pintens managing partner bij Dynappco, Netsuite’s Competence Center van De Cronos Groep.

Gerard Marneth nieuwe CEO van Adifo

Softwarebedrijf Adifo, ondereel van Info Support Group, heeft Gerard Marneth benoemd tot nieuwe CEO. Daarmee volgt hij Alex Roelvink op die in juli 2017 als tijdelijke CEO werd aangesteld. Gerard Marneth heeft ruime ervaring in het leiden van IT-georiënteerde bedrijven in een groeifase en het uitbouwen van hun marktleiderschap en internationale expansie.

De Rocker Logistics verhuist naar nieuwe site in Zele

Transport- en logistiek bedrijf De Rocker Logistics verlaat na 67 jaar de thuisbasis in Wetteren en verhuist in de zomer van 2020 naar een nieuwe site van 3 hectare in de Industriezone Wijnveld in Zele. De verhuizing kadert in de ambitie van het bedrijf om in de Benelux de logistieke partner bij uitstek te worden voor opslag en vervoer van voedingswaren onder geleide temperaturen (12-18°C en 0-4°C).

Sector Transport en Logistiek voorspelt zwakste tewerkstelling sinds drie jaar

Volgens de recentste ManpowerGroup Barometer zal de rekruteringsactiviteit in de sector Transport en Logistiek stil blijven in aanloop naar het eerste kwartaal van 2020. Van de bevraagde Belgische werkgevers uit deze sector voorziet 5% hun personeelsbestand tegen eind maart 2020 uit te breiden, terwijl 7% van plan is om hun aantal medewerkers te verminderen.

BD myShopi neemt activiteiten CityDepot over

Bpost group & BD myShopi hebben een overeenkomst gesloten voor de overname van de CityDepot activiteiten vanaf 1 januari 2020. CityDepot, sinds 2015 een filiaal van Bpost, bundelt leveringen aan bedrijven en handelaars voor transporteurs en logistieke bedrijven.

Generix lanceert SaaS-oplossing voor collaborative replenishment

Generix Group, leverancier van collaboratieve SaaS-oplossingen voor het ecosyteem van de supply chain en verkoop, lanceert een nieuwe generatie SaaS-oplossingen voor de optimalisering van het voorraadbeheer dankzij samenwerking. ‘Generix Collaborative Replenishment’ moet fabrikanten, retailers en 3PL’s in staat stellen alle gezamenlijke processen van de voorraad af te handelen: shared supply management, vendor managed inventory, pooling, multipick, multidrop, geavanceerde of externe voorraden, consolidatie- of massaficatiecentra, enz.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.