Linde’s “Green Performance”: steeds groter portfolio duurzame, performante oplossingen

(Advertorial)Duurzaamheid is één van de belangrijkste factoren geworden in de intralogistiek, en mag in een aankoopproces inmiddels gerust zijn voet zetten naast andere cruciale aspecten zoals veiligheid, comfort, prestaties en het totale kostenplaatje. Om maximaal aan de eisen en verwachtingen van ondernemingen te kunnen beantwoorden, heeft Linde Material Handling dan ook stevig ingezet op de uitrol van zijn

Green Performance-beleid. Dit omvat niet enkel vernieuwde heftrucks en magazijntrucks die zowel krachtig als duurzaam zijn, maar net zo goed milieuvriendelijke oplossingen en onderdelen, waaronder batterijrecyclage, HVO-diesel, een slim energiebeheer en de allereerste door Linde ontwikkelde brandstofcel.
 
Groene interne transportmiddelen, zonder prestatieverlies
Waar in het verleden vaak de keuze moest worden gemaakt tussen elektrische duurzaamheid en thermische krachtontwikkeling, vallen deze twee aspecten sinds kort probleemloos te combineren. Een eerste belangrijke stap in deze richting werd gezet met de lancering en recente uitbreiding van de Linde X-reeks, een serie elektrische heftrucks met maximale hefcapaciteiten van 2 tot 5 ton. Doordat deze de krachtproductie van hun thermische tegenhangers evenaren en ook net zo goed tot hun recht komen op oneffen oppervlakken en in stoffige of vochtige omgevingen, vormen zij hét duurzame alternatief voor zware sectoren zoals de bouwsector, de industrie of de recyclagesector.
En ook bij de zwaarste tonnages kan nu voor een elektrische heftruck worden gekozen. Waar de limiet voor elektrische vorkheftrucks tot voor kort nog beduidend lager lag, bracht Linde in 2022 namelijk zijn E100 - E180 trucks op de markt, met hefvermogens tot maximaal 18 ton. Dit heeft als gevolg dat er nu voor elke gewichtscategorie een elektrisch alternatief voorhanden is, en klanten dus een optie krijgen die geen emissies uitstoot. 
 
Verdere ontwikkelingen op vlak van waterstoftechnologie en batterijrecyclage
Waterstoftechnologie (ook gekend als brandstofceltechnologie) tekent zich al een tijdlang af als dé technologie van de toekomst, dit dankzij het ontbreken van emissies – ze maakt namelijk gebruik van waterstof om een lithiumionaccu te vullen – en de laadtijd van slechts 3 minuten.
Om volledig op de uitrol van deze technologie voorbereid te zijn, zorgt Linde er niet enkel voor dat alle nieuwe heftrucks hier compatibel mee zijn; het heeft nu ook hun eigen 24 V brandstofcel ontwikkeld, met een vermogen van 1,8 kW. Op deze manier kan Linde verdeler Motrac toekomstig in België een one stop shop-oplossing aanbieden, bestaande uit trucks, brandstofcellen én service.
Om ervoor te zorgen dat deze batterijen ook na gebruik geen belasting van het milieu veroorzaken, heeft Linde bovendien sterk ingezet op de recyclage van zijn lithiumionaccu’s. Het gevolg: ondernemingen met Linde trucks kunnen erop vertrouwen dat hun lithiumionbatterijen aan het einde van hun levensduur worden gerecycleerd en dat tot 95% van de grondstoffen wordt teruggewonnen.
 
Fossielvrije brandstof – tot 90 % minder CO2
De focus ligt echter niet uitsluitend op elektrische heftrucks, ook voor thermische vorkliften is er een milieuvriendelijk alternatief beschikbaar: een fossielvrije brandstof die enerzijds voor een hoger motorvermogen zorgt, en anderzijds de verbranding een stuk schoner maakt, met minder emissies tot gevolg.
Deze HVO-diesel (Hydrotreated Vegetable Oil) wordt geproduceerd uit honderd procent hernieuwbare grondstoffen, zoals plantaardige oliën, dierlijke vetten en afval- en reststoffen. Dit levert niet enkel een reductie in C02-uitstoot tot 90% op vergeleken met conventionele diesel, maar zorgt ook voor minder emissies op vlak van fijnstof, stikstofoxide, koolwaterstoffen en koolmonoxide. De structuur van de HVO-diesel is bovendien vrijwel identiek aan die van conventionele diesel, en kan bijgevolg zowel in zuivere vorm als in een mengvorm worden gebruikt, zonder dat er aanpassingen nodig zijn aan de heftruck.
 
Slimme laad- en energiebeheeroplossingen
Tot slot kunnen Motrac klanten niet enkel beroep doen op duurzame Linde heftrucks en magazijntrucks, ze kunnen tevens gebruik maken van hun slimme oplossingen op vlak van batterijladen en energiebeheer.
Het Linde batterijlaadbeheer helpt ondernemingen om stroompieken bij het opladen van de trucks te vermijden, en hun energieverbruik – en bijgevolg energiekosten – optimaal af te stemmen op de energienood op elk moment.
Het Linde energiesysteem integreert dan weer alle energierelevante aspecten van de hele onderneming die hier beroep op doet, zodat deze maximaal op elkaar ingespeeld raken. Op die manier kan het totale energieverbruik volledig in kaart worden gebracht en kunnen energieaankopen / -productie zo efficiënt mogelijk verlopen, wat opnieuw tot een reductie in CO2 én kosten leidt.
Om zeker te zijn welke oplossing het meest geschikt is voor ondernemingen in België, kan eenvoudig beroep worden gedaan op het energieadvies van Motrac.
 
Conclusie
Linde’s Green Performance richt zich op het uitbreiden van het aanbod elektrische trucks, maar ook op het gebruik van milieuvriendelijke diesel en waterstoftechnologie, alsook op het aanbieden van slimme laad- en energieoplossingen. Ontdekt u graag in detail wat deze groene oplossingen voor u kunnen betekenen? Surf dan snel naar de website van Motrac, invoerder en verdeler van Linde heftrucks en magazijntrucks in België.

www.motrac.be

Recente nieuwsberichten

Schneider Electric transformeert wereldwijde logistiek met Manhattan Unified Supply Chain

Na twaalf jaar met een WMS van Manhattan te werken, heeft Schneider Electric, leverancier van diensten op het vlak van energiebeheer en industriële automatisering, besloten te upgraden naar Manhattan Active Warehouse Management en dat uit te breiden met Manhattan Active Transportation Management. De beslissing maakt deel uit van een bedrijfsbrede transformatiestrategie en moet het wereldwijde distributie- en transportnetwerk van Schneider Electric een boost geven.

Yusen Logistics Benelux rondt overname van Parts Express af

Leverancier van logistieke oplossingen Yusen Logistics (Benelux) heeft de overname afgerond van Parts Express, een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Toyota brengt overgenomen bedrijven onder in TALG

Toyota Industries Corporation (TICO) heeft Toyota Automated Logistics Group (TALG) in het leven geroepen om er zijn dochteronderneming Toyota L&F in onder te brengen. Ook Bastian Solutions en Vanderlande – de bedrijven die Toyota in 2017 overnam – en Viastore – overgenomen in 2022 – maken deel uit van TALG. Met die beslissing wil Toyota zijn aanwezigheid als toonaangevende speler in automatiseringsprojecten wereldwijd vergroten en tegelijkertijd profiteren van de synergieën tussen de dochterbedrijven.

Still vertaalt ARIBIC-onderzoekresultaten naar digitale toepassingen voor intralogistiek

Recent werd het onderzoeksproject ARIBIC (Artificial Intelligence-Based Indoor Cartography) afgerond. Daarbij werden gegevens automatisch verzameld en gebruikt voor een live digital twin van een magazijn. Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, trad daarbij op als projectleider en gaat de resultaten van het project nu vertalen naar marktklare producten.

Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Hardis Group opent vestiging in Italië

Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.