Linde pakt uit met innovatieve reeks vorkheftrucks en orderpickers
Tijdens zijn Multi Launch event in Berlijn stelde Linde de nieuwste telgen in zijn portfolio voor. Het meest in het oog springt wel de gloednieuwe reeks hydrostatische verbrandingstrucks. De 12O2 is de eerste telg in een van scratch ontworpen generatie heftrucks en heeft een draagvermogen van 2 tot 3,5 ton. Alle nieuwe contragewichttrucks met een laadvermogen van 1,2 tot 5 ton zullen voortaan worden ontworpen volgens het uniforme modulaire concept waarop deze truck is gebaseerd, ongeacht het type aandrijving. Een belangrijk innovatie is dat deze trucks standaard ‘digital native’ zijn. De connectiviteit zorgt ervoor dat de voertuigdata worden verzonden naar een centrale cloudserver, die zowel voor klanten als verkooppartners toegankelijk is. Dat moet het vlootbeheer en het onderhoud een stuk efficiënter maken.
Daarnaast passeerden een aantal vernieuwde orderpicktrucks de revue. De nieuwe N20, N20C en V08 moeten orderpickers nog beter ondersteunen tijdens hun activiteiten. Kenmerkend voor de nieuwe magazijntrucks is het zeer ruime aanbod aan mogelijke configuraties. De N20-reeks is beschikbaar in tien verschillende uitvoeringen. Bijzonder aan deze truck is dat hij toelaat plaats te nemen voor de batterij, terwijl dat bij dit type trucks standaard achter de batterij is. Dat moet voor een extra hoge manoeuvreerbaarheid zorgen.
Bij de N20 C orderpicktruck met capaciteiten tot 2,5 ton moeten de lage opstaphoogte van 130mm en het brede platform van maximaal 428mm ervoor zorgen dat de truck tot de meest comfortabele trucks in zijn categorie behoort. Daarbovenop komt het in de hoogte verstelbare stuurwiel. Deze truck is in acht uitvoeringen leverbaar. Beschikbaar zijn een doublestacker (D), met lange vorkbasis (Long Load Arms), met schaarliftfunctie (LX) of in een extra krachtige uitvoering (High Performance). Al deze versies zijn trouwens verkrijgbaar met loodzuuraccu of lithium-ionbatterij.
De nieuwe V08, tot slot, is een laagheffende man-up orderverzameltruck die zich leent voor frequent verzamelwerk op het eerste of tweede niveau.
Meer over de nieuwe trucks en de toekomststrategie van Linde leest u in de december-editie van Value Chain Management.