Liebherr-Mining automatiseert productiebevoorrading met Knapp

Liebherr-Mining, fabrikant van hydraulische graafmachines voor de mijnbouw, heeft Knapp opdracht gegeven voor de automatisering van de productiebevoorrading en het verzamelen van reserveonderdelen in zijn vestiging in Colmar (FR). De oplossing, die een automatisch opslag- en ophaalsysteem en autonome mobiele robots omvat, moet Liebherr-Mining meer flexibiliteit bieden bij de bevoorrading van werkstations en zorgen voor een hoge opslagdichtheid, zonder dat de infrastructuur hoeft te worden gewijzigd.

Liebherr-Mining produceert in Colmar grote hydraulische graafmachines die voor de mijnbouw worden gebruikt. Alle onderdelen die nodig zijn voor de eindassemblage en de levering van reserveonderdelen, inclusief kleine onderdelen, worden opgeslagen in het bestaande hoogbouwmagazijn voor pallets. Om de werkplekken flexibel en automatisch te bevoorraden, maar ook om de beschikbare ruimte in het magazijn maximaal te benutten, kreeg Knapp de opdracht een nieuw geautomatiseerd opslag- en ophaalsysteem te implementeren.
 
De nieuwe oplossing zal bestaan uit het OSR Shuttle Evo picking- en opslagsysteem, drie ergonomische werkstations uit de Pick-it-Easy serie, vier ompakstations en de flexibele Open Shuttle, die de inkomende goederen volledig automatisch verbindt met het nieuwe automatische opslag- en ophaalsysteem. Er komt ruimte voor 23.500 opslagplaatsen op 37 niveaus in een stellingenlijn met driedubbele opslagdiepte. Het huidige hoogbouwpalletmagazijn blijft na de verbouwing bestaan. Het nieuwe automatische opslag- en ophaalsysteem zal alle onderdelen volledig automatisch opslaan en zal de werkplaatsen bedienen volgens het ‘product-to-man’-principe.
 
Concreet zal het geplande systeem Liebherr Mining ondersteunen bij drie basisprocessen: goederenontvangst, goederenuitgifte en orderverzamelen. Bij ‘goods-in’ zal de Open Shuttle vloot kleine onderdelen vervoeren van de gedecentraliseerde goods-in stations naar het nieuwe magazijnsysteem. De Open Shuttle is geïntegreerd in het interne heftruckverkeer van het bedrijf. De goederen worden dan centraal opgeslagen in de OSR Shuttle Evo. Als de onderdelen nodig zijn in de productie of als reserveonderdelen, worden ze in de pickingstations uit de opslag gehaald. De kleine onderdelen worden naar de ergonomische werkstations van de Pick-it-Easy serie gebracht volgens het product-naar-de-man principe en vervolgens in containers verzameld. Zodra het orderverzamelen correct is afgerond, worden de containers via het transportsysteem naar de consolidatiezone getransporteerd, waar de goederen uit het palletmagazijn worden samengevoegd met de kleine onderdelen en vervolgens naar de productielijnen of als reserveonderdelen naar de verzendingszone worden vervoerd. Indien nodig kunnen de opgehaalde transportcontainers weer tijdelijk worden opgeslagen in de OSR Shuttle Evo.
 
Het KiSoft softwarepakket van Knapp bestuurt en bewaakt het systeem. Het wordt via een interface verbonden met het systeem van de klant, bestuurt de Open Shuttle-vloot en beheert de in- en uitslag van de voorraad in het automatische opslag- en ophaalsysteem en de bevoorrading van de werkstations. De KiSoft SCADA-software zorgt voor de visualisatie van de systeemstatus, waardoor een volledig overzicht en maximale beschikbaarheid worden gegarandeerd.
 
De nieuwe automatiseringsoplossing moet in februari 2024 in gebruik worden genomen.

Foto: KNAPP / Open Shuttles

Recente nieuwsberichten

Prologis publiceert eerste Supply Chain Outlook rapport

Prologis, wereldwijde speler in logistiek vastgoed, heeft zijn ‘2025 Supply Chain Outlook Report’ gepubliceerd. Het rapport, dat aan zijn eerste editie toe is, biedt inzichten uit een onderzoek dat in opdracht van Prologis werd uitgevoerd door The Harris Poll bij meer dan 1.000 leidinggevenden in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het rapport geeft weer hoe bedrijven zich voorbereiden op de toekomst van supply chains temidden van een toenemende druk door economische instabiliteit, een veranderende consumentenvraag en klimaatuitdagingen. De verzamelde inzichten moeten bedrijven een waardevolle benchmark bieden voor strategische planning, waardoor ze hun activiteiten kunnen afstemmen op de best practices en verwachtingen van topmanagers wereldwijd.

Verstoring van toelevering vormt grootste risico voor Procurement

Volgens recent onderzoek van Gartner vormt een verstoring van de toelevering de grootste bedreiging voor de inkoopactiviteiten in de toekomst.

Het onderzoek, dat van juni tot juli 2024 werd uitgevoerd bij 258 leiders op het gebied van sourcing en inkoop, was opgezet om chief procurement officers (CPO) inzicht te geven in de belangrijkste risico’s die een belemmering kunnen vormen voor de inkoopactiviteiten en deze te prioriteren. Samen met de inzichten geeft Gartner mee welke acties CPO’s kunnen ondernemen om die risico’s effectief te beheren.

In België wordt elektronische facturering tussen bedrijven (B2B) verplicht vanaf 1 januari 2026

(Advertorial) In 2021 kondigde het Belgische Ministerie van Financiën aan dat het van plan was om B2B-elektronische facturering verplicht te stellen. “2023 had de datum moeten zijn waarop deze hervorming van kracht werd, maar intussen wilde de regering verplichte e-belastingaangiften opnemen,” legt Christophe Viry, Product Marketing Director bij Generix Group, uit. Het wordt dus uiteindelijk 1 januari 2026: Minister van Financiën Vincent Van Peteghem kondigde aan dat hij op 29 september 2023 overeenstemming had bereikt met de Ministerraad voor de verplichte invoering van elektronische facturering.

Risicoloos software moderniseren

(Advertorial) Codeless helpt bedrijven met unieke processen hun verouderde software te moderniseren via de Slim Software Nabouwen methode. We bouwen uw huidige functionaliteiten na zonder toegang tot de broncode en vernieuwen in vier fasen: uitlijnen, nabouwen, optimaliseren en innoveren. Het resultaat? Toekomstbestendige software, volledig aangepast aan uw behoeften, en dat tegen een vaste prijs.

Masterclass Inventory 27 Nov - 4 Dec

(Advertorial) Veel bedrijven hebben moeite om de optimale voorraadniveaus te bepalen, rekening houdend met de bedrijfsomgeving en -beperkingen. Daar zijn verschillende redenen voor, maar één belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer. Daarom hebben Optimact en PICS Belgium een unieke en zeer praktische training ontwikkeld op basis van hun uitgebreide ervaring.

Dematic op Logistica Next - koop uw gratis ticket

(Advertorial) Intralogistieke bedrijfsprocessen worden steeds meer gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Van 5-7 november toont Dematic in Jaarbeurs Utrecht de toekomst van intralogistiek, waaronder AMR's, AutoStore, Pouch Sorter en Multishuttle systemen op stand B065 in hal 7.

Osapiens breidt uit naar Benelux

Osapiens, leverancier van SaaS-oplossingen voor ESG-rapportages, opent een kantoor in Amsterdam om de Belgische en Nederlandse markt te bedienen. Naar schatting zullen zo’n 70.000 bedrijven in de Benelux te maken krijgen met de nieuwe Europese duurzaamheidsregelgeving. Om hen daarbij te ondersteunen biedt Osapiens een platform dat afgestemd is op de lokale markt.

DB Schenker bouwt warehouse voor halfgeleiders in Nederland

Logistiek dienstverlener DB Schenker is van plan een nieuw logistiek warehouse te openen in de omgeving van Amsterdam. De locatie, die zich zal richten op de halfgeleiderindustrie (microchips), zal in totaal 18.000 vierkante meter beslaan. De bouw van het magazijn is al gestart. Verwacht wordt dat het in het najaar van 2025 opengaat.

Still breidt Classic Line uit met RCE 15-20 elektrische heftruck

Still, leverancier van oplossingen voor intralogistiek, introduceerde begin 2023 al zijn Classic Line vorkheftrucks. Nu breidt de leverancier dat gamma uit met de nieuwe range RCE 15-20 elektrische heftrucks. Het betreft een reeks compacte heftrucks voor incidentele en middelzware interne transporttaken in de klasse van 1,5 tot 2,0 ton. Naast compacte afmetingen en een hoge wendbaarheid kennen de drie- en vierwielvorkheftrucks een robuust, onderhoudsarm ontwerp, een intuïtief bedieningsconcept en hoge veiligheids- en servicestandaards. Gestandaardiseerde componenten en vaste uitrustingspakketten moeten zorgen voor een snelle beschikbaarheid van de RCE-trucks, die ook online kunnen worden besteld.

Transuniverse opent vestiging voor Maghreb en Noord-Frankrijk in Moeskroen

Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft in Moeskroen een nieuwe vestiging geopend voor groepagezendingen van en naar de Maghreb. De locatie richt zich specifiek op klanten in België en Noord-Frankrijk die goederen naar Marokko en Tunesië verzenden of uit die landen ontvangen. Daarnaast zal de vestiging zich richten op de distributie in het Noorden van Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.