Libiao Robotics belooft ongeziene opslagdichtheid in het warehouse

Libiao Robotics, leverancier van intelligente sorteeroplossingen, heeft de wereldwijde lancering en uitrol aangekondigd van een innovatief magazijnautomatiseringssysteem dat hoge doorvoersnelheden en naar eigen zeggen ongeëvenaarde opslagdichtheid belooft. Libiao’s Airrob-systeem richt zich tot bedrijven met intensieve logistieke activiteiten zoals e-commerce, footwear & apparel, cosmetica & farmaceutica, maar ook tot fabrikanten die intensieve opslag van productieonderdelen nodig hebben.

Het Airrob-systeem bestaat uit vijf hoofdelementen:

- stellingen, met twee stalen rails die horizontaal zijn bevestigd;

- bakken om de goederen te transporteren;

- een Airrob pickrobot uitgerust met een rechtopstaande kolom die verticaal en horizontaal kan klimmen;

- een Airrob carrier robot op de vloer om de container naar het pickstation te brengen;

- een werkstation waarnaar de goederen worden gebracht voor verzending.

Een bijkomend onderdeel is de software die door Libao zelf is ontwikkeld en die het hele systeem aanstuurt.

Airrob belooft een hoge opslagdichtheid in combinatie met een hoge efficiëntie bij het orderverzamelen. Het systeem zou met slechts minimale aanpassingen op vrijwel elk bestaand type magazijnstelling kunnen worden geïnstalleerd en werkt zonder dat de vloer van het magazijn hoeft te worden aangepast. Dat zorgt volgens Libiao Robotics voor een snelle implementatie, meestal in minder dan een maand.

Met een kleine, lichte transportwagen met een haak in twee richtingen die aan de voorkant van de ene gang en aan de achterkant van de andere werkt, kunnen de gangbreedtes zo smal als 850mm zijn, waardoor de beschikbare magazijnruimte wordt gemaximaliseerd.

Omdat een enkele Airrob aan meerdere robots op de grond kan worden gekoppeld, kan het systeem in beweging blijven en constant aan de werkstations leveren. Dankzij de aangesloten stroomvoorziening op een ingebouwde batterij – wat betekent dat de Airrob niet hoeft te stoppen met werken om op te laden – wordt ook de uptime gemaximaliseerd. “In een typische warehouse operatie kan één werkstation per uur 600 bakken ‘in’ en 600 bakken ‘out’ verwerken, terwijl het systeem 20.000 bakken per uur kan verwerken”, aldus de leverancier.

Het modulaire Airrob-systeem is compatibel met stellingen van verschillende hoogtes en er kunnen meerdere Airrobs in hetzelfde gangpad worden ingezet. Ook kunnen eenheden eenvoudig worden toegevoegd of verwijderd om aan de vereiste intensiteit te voldoen.

Nu magazijnruimte steeds schaarser en duurder wordt, moet de hoge opslagdichtheid van Airrob de beschikbare ruimte maximaliseren. Zo bedraagt de ruimte tussen de bakken 10mm, waardoor de opslagcapaciteit volgens Libiao met meer dan 30% toeneemt in vergelijking met conventionele geautomatiseerde opslagoplossingen. Nog volgens de leverancier kan er op personeelskosten worden bespaard doordat minder mensen nodig zijn aangezien het systeem op een goederen-naar-persoon werkt basis. Ook zou de Airrob dankzij zijn ontwerp en lichte gewicht weinig energie verbruiken in vergelijking met andere geautomatiseerde systemen.

Foto: Libiao Robotics

Recente nieuwsberichten

Ceva Logistics vergroent met lithium-iontrucks en powerbanks van Jungheinrich

Logistiek dienstverlener Ceva Logistics is in zijn Europees distributiecentrum (EDC) in Grobbendonk volledige overgestapt op lithium-iontrucks, ondersteund door powerbanks en zonnepanelen. In samenwerking met Jungheinrich heeft de logistiek dienstverlener 54 Powerline lithium-iontrucks en 20 powerbanks in gebruik genomen, wat moet zorgen voor een aanzienlijke vermindering van de ecologische impact en de operationele kosten. Het initiatief maakt deel uit van Ceva’s wereldwijde inzet om de CO2-voetafdruk te verminderen en een duurzame toekomst voor logistiek te bevorderen.

Dematic klantendag bij Radial

Een nieuw distributiecentrum in Groningen met 299 AMR's helpt Radial de concurrentie voor te blijven. Bent u geïnteresseerd om deze faciliteit live te zien? Verzeker u nu van uw deelname!

Toyota Material Handling past ESRS al toe in nieuw duurzaamheidsrapport

In zijn meest recente duurzaamheidsrapport heeft Toyota Material Handling Europe zijn rapportageproces al afgestemd op de ESRS (European Sustainability Reporting Standards), de nieuwe Europese normen voor duurzaamheidsrapportage. Hoewel die aanpak nog niet verplicht is, kan het bedrijf daardoor nu al in een vroeg stadium de hiaten in zijn duurzaamheidscommunicatie identificeren, informatie die momenteel beschikbaar is openbaar maken en zich voorbereiden op de nieuwe normen die in 2026 van kracht worden. Het ESRS-kader, een belangrijk onderdeel van de EU-richtlijn voor duurzaamheidsrapportage door ondernemingen (CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive), is een toekomstige reeks EU-eisen in verband met naleving en openbaarmaking voor grote ondernemingen.

Montea investeert ruim 50 miljoen euro in uitbreiding in Duitsland

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, verwerft een logistiek park met een totale verhuurbare oppervlakte van 63.500m² in Hamburg. De transactie betekent een verdere uitbreiding van de aanwezigheid van Montea in Duitsland, een steeds belangrijker wordende markt voor de vennootschap. Naast Hamburg beschikt Montea over nog twee site op Duitse bodem, met name in Mannheim en Leverkusen.

Beiersdorf optimaliseert zeetransport met Transportation Management Platform van Transporeon

Met merken als Nivea, Eucerin en Hansaplast staat Beiersdorf AG al meer dan 140 jaar bekend voor zijn huidverzorgingsproducten en huidonderzoek. Om zijn transportactiviteiten te optimaliseren, klopte het bedrijf aan bij Trimble-dochter Transporeon dat via zijn Transportation Management Platform een end-to-end systeem implementeerde voor het boeken en beheren van zeevracht.

HGT stroomlijnt processen met Aptean Food & Beverage ERP

Horeca Groothandel Tilburg (HGT), een familiegroothandel die food en non-food producten levert aan zowel de horeca, als bakkerijen en groente- en vleesverwerkers, heeft de cloud-gebaseerde Food & Beverage ERP-oplossing van Aptean gekozen om zijn operationele efficiëntie te verbeteren en de klantenservice te verhogen.

Frank Hamerlinck wordt CEO van Flanders Technology & Innovation

FTI, een publiek-private samenwerking tussen de Vlaamse overheid en zeven private partners, stelt Frank Hamerlinck (foto) aan als CEO.

Manutan test groene last-mile leveringen

Als B2B e-commercebedrijf gespecialiseerd in artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en buitenterreinen biedt Manutan zijn klanten een assortiment van meer dan 200.000 producten. Uit recent onderzoek dat Manutan voerde, bleek dat twee op de vijf consumenten meer tevreden zouden zijn over het bedrijf als ze meer duurzame en verantwoorde bezorgmethoden konden kiezen. Omdat Manutan inziet dat duurzaamheid een steeds grotere rol speelt bij consumenten en bedrijven, lanceerde het B2B e-commerceplatform in Gent een proefproject voor groene last mile-leveringen. Daarbij werden producten geleverd met elektrische fietsen, cargofietsen of kleine elektrische voertuigen. Naar aanleiding van het pilootproject bekeek Manutan ook de verschillende manieren waarop bedrijven hun transport meer klimaatvriendelijk kunnen organiseren.

Het project in Gent was alvast een succes; niet alleen neemt het voertuigen weg uit de stadskernen, het bespaart ook nog eens 30,6 kilogram CO2 per geleverd pakket. Dat is het equivalent van 1,22 bomen per jaar.

Stijgende tewerkstellingsvooruitzichten in transport en logistiek

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de rekruteringsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het tweede kwartaal van 2024 toenemen. Van de werkgevers in deze sector die in januari zijn bevraagd, verwacht 40% het personeelsbestand tegen het einde van juni 2024 uit te breiden, terwijl 15% van plan is dat te verminderen. Bij 43% van de werkgevers wordt geen verandering verwacht. De ‘nettotewerkstellingsprognose’ van ManpowerGroup (het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen aan te werven en het percentage werkgevers dat mensen wil ontslaan) bereikt daarmee een bemoedigende +25%. Dat betekent een stijging van 6 punten ten opzichte van het vorige kwartaal en 8 punten ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023.

Thyssenkrupp versnelt leveringen dankzij volautomatisch opslagsysteem voor platen

Thyssenkrupp Materials Nederland is een toonaangevende servicegroothandel voor materialen in staal, RVS en aluminium, die klanten uit alle sectoren van de metaalverwerkende industrie bedient. Thyssenkrupp Materials Nederland biedt daarbij een uitgebreid assortiment platte producten, rondstaf, profielen en buizen, evenals een breed scala aan maatwerkoplossingen en technische innovaties in de hele keten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.