LEVV’s als efficiënt alternatief voor bestelwagens in de stad

Lichte elektrische vrachtvoertuigen, kortweg LEVV’s, kunnen een duurzame oplossing betekenen voor stadsdistributie, zo blijkt uit recent Nederlands onderzoek. Een LEVV is een fiets, bromvoertuig of compact voertuig met elektrische ondersteuning of aandrijving, ontworpen voor de distributie van goederen in de openbare ruimte met beperkte snelheid. Ze zijn stil, wendbaar en uitstootvrij en nemen minder ruimte in beslag.

Onder de noemer LEVV-LOGIC werd van 2016 tot 2018 onderzoek gedaan naar de inzet van LEVV’s in stadslogistiek in het MKB, zoals de kmo-sector in Nederland heet. Tijdens het onderzoeksproject hebben de Hogescholen van Amsterdam, Rotterdam en Arnhem/Nijmegen samengewerkt met logistiek dienstverleners, verladers, voertuigaanbieders, netwerkorganisaties, kennisinstellingen en gemeenten om kennis te ontwikkelen over de inzet van LEVV’s; wat betekent de inzet van LEVV’s voor de bedrijfsvoering?
 
Het onderzoeksproject toont aan dat de bedrijfsvoering met LEVV’s vraagt om een goede locatie van hubs in het distributienetwerk, robuuste processen, aangepaste ICT, enthousiaste en meedenkende medewerkers en een passende organisatie. Behalve een goed doordracht logistiek concept is uiteraard ook een geschikt voertuig nodig; soms is dat een LEVV, soms is dat een bestelwagen. De inzet van transportmanagementsystemen, ten slotte, maakt het mogelijk steeds het optimale voertuig te gebruiken voor een specifieke route.
 
Kansrijke sectoren voor de inzet van LEVV’s zijn tijdskritische leveringen, pakket en post, en kleinere zendingen in food, bouwlogistiek en servicelogistiek. In die sectoren zijn grote logistiek dienstverleners dominant. Hun opdrachtgevers willen het liefst universele, nationale logistieke diensten en ICT-koppelingen. De MKB’ers kunnen als onderaannemers werken binnen de netwerken van de grote spelers. Kansrijke sectoren die nu nog in ontwikkeling zijn, zijn lokale retailplatforms, nieuwe postdiensten, lokale foodleveringen en online levensmiddelen.
 
Een opvallende bevinding is dat LEVV’s voor 10 tot 15 procent van de bestelautoritten in de stad een efficiënt alternatief zijn. In steden als Amsterdam en Rotterdam zou het gaan om 3000 tot 4000 LEVV’s, vooral fiets- en bromfietsachtige types. De inzet van compacte distributievoertuigen blijkt nog relatief kostbaar tegenover de elektrische bestelauto’s, die een groter laadvermogen, hogere maximumsnelheid en grotere actieradius hebben.
Volgens het onderzoek is er bij verladers of logistiek dienstverleners nog weinig urgentie om bij stadslogistiek LEVV’s in te zetten. De verwachting is niet dat lokale overheden op grote schaal voertuigrestricties gaan invoeren. Bovendien wordt de elektrische bestelwagen een steeds beter alternatief.
 
En hoe kunnen MKB-ondernemers geld verdienen met LEVV’s? Bij de inzet van LEVV’s gaat het om een nichemarkt die gericht is op lage kosten of een bewust imago. MKB’ers die succesvol LEVV’s willen inzetten, moeten kiezen voor marktsegmenten met geschikte logistieke karakteristieken, zoals kleine en lichte zendingen, hoge netwerkdichtheid, tijdskritische zendingen en met voldoende mogelijkheden voor groei. LEVV’s zijn hier goedkoper en betrouwbaar. Dat is mogelijk door lagere voertuigkosten, kortere rijtijden en de toegang tot wijken met autoluwe zones of restricties voor vrachtverkeer.
Daarnaast zijn er marktsegmenten voor logistieke of servicediensten met LEVV’s waarbij een maatschappelijk, onderscheidend of innovatief imago onderdeel is van de propositie, bijvoorbeeld met de inzet van personeel met afstand tot de arbeidsmarkt.
Foto: DHL

Recente nieuwsberichten

Vectura AS neemt nieuw palletbuffersysteem van Dematic in gebruik

Vectura AS, een toonaangevende distributeur en leverancier van logistieke diensten voor alcoholische dranken in Noorwegen, heeft een geautomatiseerd buffer- en sequentiëringsysteem van Dematic in gebruik genomen. Het nieuwe systeem is een upgrade van het geautomatiseerde palletmagazijn van het bedrijf in Gjelleråsen bij Oslo.

Voorstel van Europese Commissie steunt vergroening van transport

Febetra, de federatie van Belgische transporteurs en logistiek dienstverleners, laat weten verheugd te zijn met het nieuwe voorstel van de Europese Commissie in verband met maten en gewichten van vrachtwagens. “Er wordt eindelijk een einde gesteld aan een aantal absurde regels”, klinkt het bij de federatie.

9altitudes groeit verder met overname Integral Group

9altitudes breidt opnieuw uit, deze keer met de overname van Integral Group, een toonaangevende speler in de CAD/PLM-business van PTC. Met de overname breidt 9altitudes geografisch uit naar Spanje, Portugal, Turkije en Zuid-Amerika en groeit het team met meer dan 130 medewerkers.

Exotec benoemt Jan Heijblom tot senior sales executive Benelux

Het Franse roboticabedrijf Exotec, wereldwijd actief als ontwikkelaar van robotoplossingen voor warehouses, stelt Jan Heijblom aan als senior sales executive Benelux. Jan Heijblom heeft meer dan twintig jaar ervaring in verschillende internationale sales managementfuncties binnen de robotics-, supply chain-, warehouse management- en ICT-industrie.

Ceva Logistics installeert 57 extra Skypod-magazijnrobots van Exotec

Ceva Logistics breidt de magazijnautomatisering uit in zijn twee magazijnen in het Nederlandse Venray. De logistiek dienstverlener koos daarvoor het Skypod Systeem van het Franse Exotec, waarmee de vestiging van Ceva Logistics in Roosendaal al langer werkt.

Jungheinrich bouwt logistiek magazijn voor Hawle Armaturen in Duitsland

Hawle Armaturen GmbH, een fabrikant van zware ventielen voor gemeentelijke drinkwatervoorziening, afvalwaterverwijdering en gastoevoer, heeft Jungheinrich, leverancier van intralogistiekoplossingen, opdracht gegeven voor de bouw van een nieuw logistiek magazijn.

Kardex Mlog bouwt automatisch hoogbouwmagazijn voor reuter.de

Het Duitse familiebedrijf reuter.de, een van de grootste online retailers in sanitair en verlichting in Duitsland, heeft Kardex Mlog de opdracht gegeven voor de bouw van een automatisch hoogbouwmagazijn. Het gebouw dat op de bedrijfslocatie in Mönchengladbach-Rheindahlen is gepland, krijgt twaalf gangen en ruim 17.000 palletplaatsen en wordt geleverd inclusief de transportsystemen voor de verbinding met de inkomende en uitgaande zones op twee niveaus.

Libiao Robotics richt Europees hoofdkantoor op

Het Chinese Libiao Robotics, een wereldspeler op het vlak van flexibele en intelligente sorteeroplossingen, heeft in Frankfurt, Duitsland, een nieuw hoofdkantoor geopend om zijn Europese klanten beter van dienst te kunnen zijn. Met klanten in meer dan 30 landen en regio’s en 35.000 robots in bedrijf op klantlocaties wereldwijd is Libiao een belangrijke speler.

Slimstock verhuist naar nieuwe locatie

Slimstock, gespecialiseerd in forecasting, demand planning, voorraad- en sales & operations planning, verhuist op 1 september 2023 naar een nieuw kantoorpand aan de Blarenberglaan 3a in Mechelen. De verhuizing moet Slimstock niet alleen in staat stellen verder te groeien en zijn klanten nog beter van dienst te zijn, in de nieuwe locatie zullen ook de trainingen van Slimstock kunnen plaatsvinden.

H.Essers breidt voetafdruk in Denemarken uit

Op 16 augustus 2023 heeft H.Essers de eerste steen gelegd voor zijn nieuwe moderne magazijn in Ringsted, Denemarken. Het logistieke bedrijf is al in Denemarken aanwezig met vestigingen in Allerød en Taastrup, maar het nieuwe magazijn is tot nu toe de grootste investering van het bedrijf op Deense bodem.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.