LEVV’s als efficiënt alternatief voor bestelwagens in de stad

Lichte elektrische vrachtvoertuigen, kortweg LEVV’s, kunnen een duurzame oplossing betekenen voor stadsdistributie, zo blijkt uit recent Nederlands onderzoek. Een LEVV is een fiets, bromvoertuig of compact voertuig met elektrische ondersteuning of aandrijving, ontworpen voor de distributie van goederen in de openbare ruimte met beperkte snelheid. Ze zijn stil, wendbaar en uitstootvrij en nemen minder ruimte in beslag.

Onder de noemer LEVV-LOGIC werd van 2016 tot 2018 onderzoek gedaan naar de inzet van LEVV’s in stadslogistiek in het MKB, zoals de kmo-sector in Nederland heet. Tijdens het onderzoeksproject hebben de Hogescholen van Amsterdam, Rotterdam en Arnhem/Nijmegen samengewerkt met logistiek dienstverleners, verladers, voertuigaanbieders, netwerkorganisaties, kennisinstellingen en gemeenten om kennis te ontwikkelen over de inzet van LEVV’s; wat betekent de inzet van LEVV’s voor de bedrijfsvoering?
 
Het onderzoeksproject toont aan dat de bedrijfsvoering met LEVV’s vraagt om een goede locatie van hubs in het distributienetwerk, robuuste processen, aangepaste ICT, enthousiaste en meedenkende medewerkers en een passende organisatie. Behalve een goed doordracht logistiek concept is uiteraard ook een geschikt voertuig nodig; soms is dat een LEVV, soms is dat een bestelwagen. De inzet van transportmanagementsystemen, ten slotte, maakt het mogelijk steeds het optimale voertuig te gebruiken voor een specifieke route.
 
Kansrijke sectoren voor de inzet van LEVV’s zijn tijdskritische leveringen, pakket en post, en kleinere zendingen in food, bouwlogistiek en servicelogistiek. In die sectoren zijn grote logistiek dienstverleners dominant. Hun opdrachtgevers willen het liefst universele, nationale logistieke diensten en ICT-koppelingen. De MKB’ers kunnen als onderaannemers werken binnen de netwerken van de grote spelers. Kansrijke sectoren die nu nog in ontwikkeling zijn, zijn lokale retailplatforms, nieuwe postdiensten, lokale foodleveringen en online levensmiddelen.
 
Een opvallende bevinding is dat LEVV’s voor 10 tot 15 procent van de bestelautoritten in de stad een efficiënt alternatief zijn. In steden als Amsterdam en Rotterdam zou het gaan om 3000 tot 4000 LEVV’s, vooral fiets- en bromfietsachtige types. De inzet van compacte distributievoertuigen blijkt nog relatief kostbaar tegenover de elektrische bestelauto’s, die een groter laadvermogen, hogere maximumsnelheid en grotere actieradius hebben.
Volgens het onderzoek is er bij verladers of logistiek dienstverleners nog weinig urgentie om bij stadslogistiek LEVV’s in te zetten. De verwachting is niet dat lokale overheden op grote schaal voertuigrestricties gaan invoeren. Bovendien wordt de elektrische bestelwagen een steeds beter alternatief.
 
En hoe kunnen MKB-ondernemers geld verdienen met LEVV’s? Bij de inzet van LEVV’s gaat het om een nichemarkt die gericht is op lage kosten of een bewust imago. MKB’ers die succesvol LEVV’s willen inzetten, moeten kiezen voor marktsegmenten met geschikte logistieke karakteristieken, zoals kleine en lichte zendingen, hoge netwerkdichtheid, tijdskritische zendingen en met voldoende mogelijkheden voor groei. LEVV’s zijn hier goedkoper en betrouwbaar. Dat is mogelijk door lagere voertuigkosten, kortere rijtijden en de toegang tot wijken met autoluwe zones of restricties voor vrachtverkeer.
Daarnaast zijn er marktsegmenten voor logistieke of servicediensten met LEVV’s waarbij een maatschappelijk, onderscheidend of innovatief imago onderdeel is van de propositie, bijvoorbeeld met de inzet van personeel met afstand tot de arbeidsmarkt.
Foto: DHL

Recente nieuwsberichten

STEF Groep wil Bakker Logistiek overnemen

De STEF Groep, een speler in de food supply chain, heeft een intentieverklaring getekend voor de overname van het Nederlandse Bakker Logistiek. De overname is onderhevig aan goedkeuring door de ACM, Autoriteit Consument en Markt, en alle wettelijke consultatieprocedures. De transactie zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2024 worden afgerond.

UPS rondt overname MNX Global Logistics af

UPS heeft aangekondigd dat het de overname van MNX Global Logistics (MNX), een wereldwijde tijdsgebonden logistieke aanbieder, heeft afgerond. De overname is afgesloten op 2 november 2023 nadat alle vereiste wettelijke goedkeuringen zijn verkregen.

Duitse foodretailer Bartels-Langness kiest Swisslog voor implementatie geautomatiseerd magazijn

Leverancier van logistieke automatiseringsoplossingen Swisslog is gekozen als hoofdpartner voor de integratie van een nieuw geautomatiseerd hoogbouwmagazijn voor Bartels-Langness (Bela), een van de grootste foodretailers in Duitsland. Het project, goed voor 13,9 miljoen euro, omvat alle bouwkundige en intralogistieke werkzaamheden op de bestaande locatie in Neumünster.

Boris Lohmüller nieuwe country general manager bij Chep Benelux

Chep Benelux, aanbieder van supply chain oplossingen en palletpooling, heeft Boris Lohmüller aangesteld als nieuwe country general manager Benelux. Op 1 november 2023 heeft hij officieel de overstap gemaakt van Chep Germany naar Chep Benelux.

Bpost neemt nieuwe pakjessorteermachine in gebruik in Antwerpen X

Het centrum van Bpost, Antwerpen X, beslaat een oppervlakte van 55.000m², waarvan ongeveer 36.000m² wordt ingenomen door het sorteercentrum. In dat hybride sorteercentrum worden zowel brieven als pakjes verwerkt. Om een idee te geven van de capaciteit: dagelijks worden in Antwerpen X tussen 1 en 1,1 miljoen brieven gesorteerd.

Whitepaper: EDI Migratie - Efficiënte Aanpak van een Complex Project

(Advertorial) In het snelle digitale landschap van vandaag is Electronic Data Interchange (EDI) de ruggengraat van succesvolle bedrijfsvoering. Maar wat als uw huidige EDI-systeem niet meer voldoet aan de eisen van uw branche? Als antwoord hierop schreven wij een ebook die waardevolle inzichten onthult om uw bedrijf te transformeren.

Digitalisering en automatisering - Digitale verbondenheid: wat levert het u concreet op?

(Advertorial) Industrie 4.0, Het Internet der Dingen, Connected Manufacturing… stuk voor stuk trendy termen die in essentie op hetzelfde neerkomen: digitale verbondenheid. Er is steeds meer en steeds betere technologie voorhanden om processen te digitaliseren, en toestellen met elkaar te verbinden en onderling te laten communiceren. In de intralogistiek staat dit u concreet toe om uw transportmiddelen nauwgezet te kunnen volgen, en op elk moment op de hoogte te zijn van hun status en hun locatie. Bovendien zorgt het er ook voor dat autonome trucks efficiënt kunnen worden ingezet, en ze deel kunnen uitmaken van naadloze, efficiënte processen.

From S&OP to IBP, Take Supply Chain to the next Level at Board Beyond

(Advertorial) Join Dave Food, Head of Supply Chain at Board international, for an inspiring session on how to take your Supply Chain to the next level thanks to Intelligent Planning. Meet with 100+ Supply Chain experts and follow a whole afternoon of Supply Chain focused sessions with international speakers, from PPD Global to BiOS Management and many other. Learn more about Intelligent Demand Planning, optimizing S&OP Planning…

Movu Robotics: no warehouse left behind

(Advertorial) Movu Robotics is een nieuw en dynamisch merk dat is opgericht om automatisering eenvoudiger te maken, zodat geen enkel magazijn achter hoeft te blijven. Movu's eenvoudige en gestandaardiseerde plug-and-play-oplossingen vereisen niet alleen minder engineering en korte uitvoeringstijden, maar maken automatisering en robotica ook toegankelijker en schaalbaarder, zodat elk magazijn productiever, efficiënter en succesvoller kan worden.

Gebrek aan inzicht in voorraden verhoogt druk op retailers

(Advertorial) Retailers en winkelmedewerkers hebben 30% van de tijd geen up-to-date inzicht in hun voorraden blijkt uit onderzoek onder 6.000 consumenten en 1.150 retailorganisaties wereldwijd. België is een van de meest ‘cost conscious’ landen van dit onderzoek. Wanneer zij een directe keuze moesten maken tussen lagere kosten en duurzaamheid, kiezen Belgische consumenten in vrijwel alle gevallen voor dat eerste. Dit geldt voor zowel goedkopere bezorging (65%), een goedkoper merk (67%) en een goedkoper product (69%).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.