Leuze brengt totaaloplossing voor toegangsbeveiliging in palletmagazijnen

Palletmagazijnen met automatische herstart dragen bij tot een verhoogde systeemefficiëntie met een betrouwbare toegangsbeveiliging. Aangezien de EN 415-4 norm uit 1997, met betrekking tot de veiligheid van palletiseermachines en depalletiseermachines, wordt herzien, moeten fabrikanten en exploitanten van machines en systemen binnenkort met de nieuwe eisen rekening houden. De nieuwe norm heeft ook gevolgen voor de toegangsbeveiliging van palletmagazijnen met automatische herstart.

Daarom bieden de Sensor People van Leuze nu een nieuwe veiligheidsoplossing met inductielussen, lichtscherm en bewaakte signaalvolgorde die voldoet aan de eisen van de herziene norm EN 415-4. Daarbij maken inductielussen in het veiligheidssysteem onderscheid tussen vorkheftrucks en personen
 
Tot nu toe werden veel materiaaloverslagstations met automatische herstart als volgt beveiligd: elektrosensitieve beschermingsuitrusting (ESPE) beveiligde het toegangspunt - als de ESPE (inloopbeveiliging / lichtscherm) onderbroken wordt, worden de machine en transportband gestopt. Om te voorkomen dat de
gestopte machine opnieuw moest worden opgestart na het laden van een gang door een bevoorradingsvoertuig, zoals een vorkheftruck, werden twee inductielussen gebruikt als muting-signalen. Deze bevonden zich in de vloer vóór de inloopbeveiliging. Wanneer de vorkheftruck over de inductielussen reed, werd de inloopbeveiliging tijdelijk overbrugd. Die oplossing beantwoordt niet meer aan de huidige stand van de veiligheidstechnologie. Het systeem eindigt vaak in een evaluatie-logica met één kanaal. Als gevolg daarvan is de veiligheid onder bepaalde omstandigheden niet meer gegarandeerd voor de gegeven toepassing. Een nieuw type van toegangsbeveiliging voor een palletmagazijn heeft tot doel de toegang van personen te verhinderen, maar tegelijkertijd de toegang van pallets mogelijk te maken met een vorkheftruck.
 
Fabrikanten en exploitanten kunnen nu gebruik maken van een nieuwe oplossing die wordt beschreven in de toekomstige versie van de norm EN 415-4. Deze komt overeen met de huidige stand van de techniek. Twee inductielussen worden ook gebruikt voor dit type toegangsbeveiliging op palletmagazijnen. Het verschil met traditionele concepten is dat de beide inductielussen zich niet vóór de gevarenzone bevinden. In plaats daarvan bevindt één lus zich buiten de gevarenzone en de tweede bevindt zich achter de inloopbeveiliging, binnen de gevarenzone. De ESPE – de opto-elektronische beveiligingsinrichting – blijft op zijn plaats. Zoals voorheen scheidt zij de verkeers- en de gevarenzone. Daarnaast is er ook een veiligheidssysteem dat toezicht houdt op een gedefinieerde opeenvolging van signalen en de automatische herstart initieert.
 
Leuze biedt de beschreven veiligheidsoplossing voor toegangsbeveiliging op palletmagazijnen met automatische herstart aan als een compleet pakket dat is getest en gevalideerd op het gebied van veiligheid met de benodigde componenten.

Foto: Leuze - De toegangszone wordt beschermd door een veiligheidslichtscherm. Ook zijn er voor en achter de veiligheidssensor inductielussen in de vloer aangebracht. Het veiligheidssysteem kan zo onderscheid maken tussen vorkheftruck en personen.

Recente nieuwsberichten

PearlChain klaar voor Industry 4.0

PearlChain heeft zijn real-time ERP-oplossing verfijnd, waardoor de planning en uitvoering van de bedrijfsprocessen geïntegreerd zijn tot een oplossing die de value chain in zijn totaliteit optimaliseert, inclusief het ecosysteem van leveranciers en klanten.

Inditex (o.a. Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti) bouwt distributiepunt in Lelystad

Modeconcern Inditex heeft acht merken, m.n. Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home en Uterqüe. De kleding wordt verkocht in 7.292 winkels in 93 landen. De organisatie van Inditex omvat het volledige proces: van ontwerp naar fabricage, tot distributie en verkoop in eigen winkels en online in 43 landen.

PHI DATA, de Belgische Auto-ID solution integrator uit Wemmel, lanceert eigen “Experience Centre”

(advertorial) Bezoekers kunnen vanaf nu terecht in het nieuwe “Experience Centre” van PHI DATA. In dit belevingscentrum in Wemmel kunnen ze de allernieuwste Auto-ID oplossingen in werking zien die het bedrijf biedt. Daarvoor wordt onder andere gebruikgemaakt van RTLS, RFID, Barcode en WIFI-technologie.

Dachser neemt meerderheidsbelang in Johnston Logistics

Dachser is voortaan de grootste aandeelhouder van de Ierse logistiek dienstverlener Johnston Logistics Ltd. Het logistieke familiebedrijf werd in 1979 opgericht en telt ruim 150 medewerkers en bijna 40.000m² loods- en kantoorruimte. Dachser werkt al sinds 2007 met de logistieke dienstverlener samen en ziet de investering, Brexit of niet, als een ideale kans om zijn Europese netwerk verder te versterken.

Storeganizer krijgt eerste Australische klant dankzij nieuwe samenwerking

MarketKnowledge Australia, een bedrijf gespecialiseerd in automatische end-of-line verpakkingsoplossingen, en consultingbedrijf Fuzzy LogX bundelen hun krachten om Storeganizer, een compact warehouse-opslagconcept, op de Australische markt te introduceren.

TGW heeft Mustang miniload kraan verder geüpgraded

De Mustang miniload (AS/RS) kreeg een aantal nieuwe functies die zowel de prestaties als de bereikbare hoogte, tot 25 meter, naar een hoger niveau moeten tillen. De werking van de machine wordt via een videocamera op de load handler continu gemonitord.

UPS neemt het Ierse Nightline Logistics Group over

UPS heeft een definitieve verkoopovereenkomst gesloten voor de overname van Nightline Logistics Group, een belangrijk logistiek en koeriersbedrijf in Ierland. Door de integratie van Nightline met UPS verwerft UPS niet alleen extra marktaandeel in Ierland, ook de klanten kunnen rekenen op een ruimer aanbod van zowel binnenlandse als grensoverschrijdende diensten.

Transport van afval vaker over het water

Het fileprobleem in België treft ook de afval- en recyclagesector. Daarom kiezen steeds meer bedrijven ervoor de ingezamelde afvalstoffen, grond en circulaire materialen via de Belgische waterwegen te transporteren. Momenteel transporteert de sector al zo’n 4 miljoen ton afval via de binnenvaart, maar het doel is om dat op vijf jaar tijd te verdubbelen.

B Logistics wordt Lineas

Het gaat om meer dan een naamsverandering. De eens verlieslatende afdeling van de Belgische spoorwegmaatschappij wil voortaan door het leven gaan als een dynamische en groeiende privé spooroperator. Na de grondige transformatie van B Logistics de afgelopen jaren is Lineas nu naar eigen zeggen een van de grootste en financieel gezondste privé spooroperatoren in Europa.

Bmatix benoemt Jan Vautmans tot nieuwe CEO in België

Jan Vautmans heeft ruim 18 jaar ervaring in procesoptimalisering en consultancy in business intelligence, zowel bij grote spelers als KMPG en Philip Morris als bij kleinere bedrijven. In 2015 werd hij aangesteld als managing partner bij Bmatix.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.