Leuze brengt totaaloplossing voor toegangsbeveiliging in palletmagazijnen

Palletmagazijnen met automatische herstart dragen bij tot een verhoogde systeemefficiëntie met een betrouwbare toegangsbeveiliging. Aangezien de EN 415-4 norm uit 1997, met betrekking tot de veiligheid van palletiseermachines en depalletiseermachines, wordt herzien, moeten fabrikanten en exploitanten van machines en systemen binnenkort met de nieuwe eisen rekening houden. De nieuwe norm heeft ook gevolgen voor de toegangsbeveiliging van palletmagazijnen met automatische herstart.

Daarom bieden de Sensor People van Leuze nu een nieuwe veiligheidsoplossing met inductielussen, lichtscherm en bewaakte signaalvolgorde die voldoet aan de eisen van de herziene norm EN 415-4. Daarbij maken inductielussen in het veiligheidssysteem onderscheid tussen vorkheftrucks en personen
 
Tot nu toe werden veel materiaaloverslagstations met automatische herstart als volgt beveiligd: elektrosensitieve beschermingsuitrusting (ESPE) beveiligde het toegangspunt - als de ESPE (inloopbeveiliging / lichtscherm) onderbroken wordt, worden de machine en transportband gestopt. Om te voorkomen dat de
gestopte machine opnieuw moest worden opgestart na het laden van een gang door een bevoorradingsvoertuig, zoals een vorkheftruck, werden twee inductielussen gebruikt als muting-signalen. Deze bevonden zich in de vloer vóór de inloopbeveiliging. Wanneer de vorkheftruck over de inductielussen reed, werd de inloopbeveiliging tijdelijk overbrugd. Die oplossing beantwoordt niet meer aan de huidige stand van de veiligheidstechnologie. Het systeem eindigt vaak in een evaluatie-logica met één kanaal. Als gevolg daarvan is de veiligheid onder bepaalde omstandigheden niet meer gegarandeerd voor de gegeven toepassing. Een nieuw type van toegangsbeveiliging voor een palletmagazijn heeft tot doel de toegang van personen te verhinderen, maar tegelijkertijd de toegang van pallets mogelijk te maken met een vorkheftruck.
 
Fabrikanten en exploitanten kunnen nu gebruik maken van een nieuwe oplossing die wordt beschreven in de toekomstige versie van de norm EN 415-4. Deze komt overeen met de huidige stand van de techniek. Twee inductielussen worden ook gebruikt voor dit type toegangsbeveiliging op palletmagazijnen. Het verschil met traditionele concepten is dat de beide inductielussen zich niet vóór de gevarenzone bevinden. In plaats daarvan bevindt één lus zich buiten de gevarenzone en de tweede bevindt zich achter de inloopbeveiliging, binnen de gevarenzone. De ESPE – de opto-elektronische beveiligingsinrichting – blijft op zijn plaats. Zoals voorheen scheidt zij de verkeers- en de gevarenzone. Daarnaast is er ook een veiligheidssysteem dat toezicht houdt op een gedefinieerde opeenvolging van signalen en de automatische herstart initieert.
 
Leuze biedt de beschreven veiligheidsoplossing voor toegangsbeveiliging op palletmagazijnen met automatische herstart aan als een compleet pakket dat is getest en gevalideerd op het gebied van veiligheid met de benodigde componenten.

Foto: Leuze - De toegangszone wordt beschermd door een veiligheidslichtscherm. Ook zijn er voor en achter de veiligheidssensor inductielussen in de vloer aangebracht. Het veiligheidssysteem kan zo onderscheid maken tussen vorkheftruck en personen.

Recente nieuwsberichten

Autonoom varend binnenschip op de IJzer blijkt succesvol

Het autonome vaartuig de Cogge, een schaalmodel van een onbemand en zelfsturend binnenschip, heeft gedurende enkele maanden verschillende testvaarten van meerdere kilometers lang afgelegd op de IJzer, tussen Diksmuide en Nieuwpoort. De partners in deze wereldprimeur – De Vlaamse Waterweg, POM West-Vlaanderen en KU Leuven – hebben nu de eerste testresultaten voorgesteld.

Lineas haalt wekelijks 5.300 containers uit de Oosterweel-files

Om de impact van de Oosterweelwerken op de Belgische mobiliteit te verlichten, verdubbelt spoorvrachtoperator Lineas de capaciteit op de treinen in en uit Antwerpen. Met die verdubbeling kan Lineas 5.300 containers per week uit de Antwerpse files halen, in vergelijking met 2.600 voordien.

Contargo heeft kantoor in Bremen geopend

Sinds 1 september heeft het logistieke containernetwerk Contargo ook een kantoor in Bremen. Daarmee wil het bedrijf zijn positie in het directe achterland van de Duitse Noordzee-havens versterken. Het kantoor in Bremen staat onder leiding van Contargo in Hamburg en bevindt zich in het gebouw van NWL Norddeutsche Wasserweg Logistik, een zusterbedrijf van Contargo.

Uitzicht op tewerkstelling blijft stabiel in transport en logistiek

Volgens de nieuwste ManpowerGroup Barometer zal de rekruteringsactiviteit in de sector Transport en Logistiek gematigd blijven in aanloop naar het volgende trimester. Van de bevraagde Belgische werkgevers uit de sector voorziet 4% hun personeelsbestand tegen eind december 2019 uit te breiden, terwijl 93% van de respondenten geen enkele verandering in hun personeelsbestand verwacht.

Webfleet Solutions wordt nieuwe naam van TomTom Telematics

Na de overname van TomTom Telematics door Bridgestone Europe op 1 april 2019, heeft Bridgestone aangekondigd dat de bedrijfsnaam van TomTom Telematics vanaf 1 oktober ‘Webfleet Solutions’ wordt. Met Webfleet Solutions wil Bridgestone zijn klanten wereldwijd een ruimere waaier aan digitale mobiliteits- en fleetoplossingen bieden.

Nieuwe generatie meerverdiepssysteem!

(Advertorial) Meegroeien met de marktvraag van start-up tot véél meer artikelen opslaan in de toekomst? BITO helpt je hierbij met de lancering van een nieuwe generatie meerverdiepsstellingen. Wil je in de toekomst uitbreiden en zo ook uw investering spreiden, dan is dit meerverdiepssysteem ideaal.

DPD rijdt elektrisch door Mechelen

Omdat het goederenvervoer tegen 2050 naar verwachting met ongeveer 80% zal toenemen in vergelijking met 2005, staat de transportsector voor de zware uitdaging om zijn impact op het milieu en klimaat terug te dringen. Daarom lanceerde pakketbezorgdienst DPDGroup het DrivingChange programma, met onder meer een actief CO2-reductieplan.

Toshiba vernieuwt mid-range barcodeprinters met BA400-serie

Met de BA410T en BA420T introduceert Toshiba TEC twee thermische mid-range barcodeprinters. Terwijl de BA410T met zijn metalen behuizing geschikt voor meer veeleisende productieomgevingen, kan de compactere BA420T op kleinere werkplekken worden ingezet.

Kuehne + Nagel start bouw van Europese hub voor On Running

Kuehne + Nagel bouwt in Luxemburg een nieuw contract logistics centre voor het Zwitserse merk van performance loopschoenen On. Met de eerste spadesteek werd meteen ook het contract tussen de logistiek dienstverlener en On (dat sinds 2010 loopt) met tien jaar verlengd.

Migros Luzern automatiseert magazijn met Knapp

De coöperatieve Migros Luzern, met 6000 medewerkers de grootste privé-werkgever in Centraal-Zwitserland, heeft Knapp in de arm genomen om zijn bestaande versmagazijn in de gemeente Dierikon te automatiseren. Naast 55 supermarkten en hypermarkten beheert de coöperatieve verschillende outlets en Migros-partners, ruim 20 gespecialiseerde winkels, 21 gastronomische sites en verschillende sport-, fitness- en golfterreinen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.