Leuze brengt totaaloplossing voor toegangsbeveiliging in palletmagazijnen

Palletmagazijnen met automatische herstart dragen bij tot een verhoogde systeemefficiëntie met een betrouwbare toegangsbeveiliging. Aangezien de EN 415-4 norm uit 1997, met betrekking tot de veiligheid van palletiseermachines en depalletiseermachines, wordt herzien, moeten fabrikanten en exploitanten van machines en systemen binnenkort met de nieuwe eisen rekening houden. De nieuwe norm heeft ook gevolgen voor de toegangsbeveiliging van palletmagazijnen met automatische herstart.

Daarom bieden de Sensor People van Leuze nu een nieuwe veiligheidsoplossing met inductielussen, lichtscherm en bewaakte signaalvolgorde die voldoet aan de eisen van de herziene norm EN 415-4. Daarbij maken inductielussen in het veiligheidssysteem onderscheid tussen vorkheftrucks en personen
 
Tot nu toe werden veel materiaaloverslagstations met automatische herstart als volgt beveiligd: elektrosensitieve beschermingsuitrusting (ESPE) beveiligde het toegangspunt - als de ESPE (inloopbeveiliging / lichtscherm) onderbroken wordt, worden de machine en transportband gestopt. Om te voorkomen dat de
gestopte machine opnieuw moest worden opgestart na het laden van een gang door een bevoorradingsvoertuig, zoals een vorkheftruck, werden twee inductielussen gebruikt als muting-signalen. Deze bevonden zich in de vloer vóór de inloopbeveiliging. Wanneer de vorkheftruck over de inductielussen reed, werd de inloopbeveiliging tijdelijk overbrugd. Die oplossing beantwoordt niet meer aan de huidige stand van de veiligheidstechnologie. Het systeem eindigt vaak in een evaluatie-logica met één kanaal. Als gevolg daarvan is de veiligheid onder bepaalde omstandigheden niet meer gegarandeerd voor de gegeven toepassing. Een nieuw type van toegangsbeveiliging voor een palletmagazijn heeft tot doel de toegang van personen te verhinderen, maar tegelijkertijd de toegang van pallets mogelijk te maken met een vorkheftruck.
 
Fabrikanten en exploitanten kunnen nu gebruik maken van een nieuwe oplossing die wordt beschreven in de toekomstige versie van de norm EN 415-4. Deze komt overeen met de huidige stand van de techniek. Twee inductielussen worden ook gebruikt voor dit type toegangsbeveiliging op palletmagazijnen. Het verschil met traditionele concepten is dat de beide inductielussen zich niet vóór de gevarenzone bevinden. In plaats daarvan bevindt één lus zich buiten de gevarenzone en de tweede bevindt zich achter de inloopbeveiliging, binnen de gevarenzone. De ESPE – de opto-elektronische beveiligingsinrichting – blijft op zijn plaats. Zoals voorheen scheidt zij de verkeers- en de gevarenzone. Daarnaast is er ook een veiligheidssysteem dat toezicht houdt op een gedefinieerde opeenvolging van signalen en de automatische herstart initieert.
 
Leuze biedt de beschreven veiligheidsoplossing voor toegangsbeveiliging op palletmagazijnen met automatische herstart aan als een compleet pakket dat is getest en gevalideerd op het gebied van veiligheid met de benodigde componenten.

Foto: Leuze - De toegangszone wordt beschermd door een veiligheidslichtscherm. Ook zijn er voor en achter de veiligheidssensor inductielussen in de vloer aangebracht. Het veiligheidssysteem kan zo onderscheid maken tussen vorkheftruck en personen.

Recente nieuwsberichten

Scalefactory gaat samenwerking met Delaware aan

Sinds zijn oprichting in 2018 maakt het Gentse Scalefactory een snelle groei mee als aanbieder van end-to-end oplossingen voor de digitale transformatie van productie-, logistieke en hightechbedrijven. Om die groei verder te versnellen en de klanten ‘effortless experience’ oplossingen te bieden, gaat Scalefactory nauw samenwerken met IT- en consultancybedrijf Delaware.

Nasleep van Covid-19 twee jaar lang voelbaar volgens survey PwC

Bijna de helft (43%) van de CFO’s van grote ondernemingen in België verwachten dat hun inkomsten in de komende zes maanden tot 10% zullen dalen en dat de negatieve bedrijfsimpact de komende één à twee jaar voelbaar zal zijn. Hoewel de Belgische regering maatregelen heeft getroffen om die gevolgen op te vangen, heeft slechts 43% van de CFO’s er gebruik van gemaakt.

Engels Group bouwt nieuw distributiecentrum in Malle

Engels groep bouwt een nieuw distributiecentrum op een oppervlakte van 70.000m² op het industrieterrein van Malle. Vanuit dat nieuwe distributiecentrum zullen vanaf 2022 de goederen en producten van de drie businessunits van Engels Group worden verdeeld, zijnde Thermo Comfort (HVAC), Engels Surfaces (solid surface specialist) en Engels Electro Groothandel.

WDP realiseert logistiek nieuwbouwproject in Luxemburg voor o.a. DB Schenker

WDP investeert 18 miljoen euro in de realisatie van een nieuw distributiecentrum in de logistieke zone Eurohub Centre in Luxemburg, in de directe nabijheid van de cargoluchthaven. Ongeveer 7000m² van het 15.000m² grote nieuwbouwmagazijn is momenteel al verhuurd aan DB Schenker.

Montea breidt activiteiten uit naar Duitsland

Na België, Frankrijk en Nederland betreedt Montea, gespecialiseerd in logistiek vastgoed, nu ook de Duitse markt. De sterke groei van de logistieke sector in Europa en de toonaangevende Duitse economie zijn daarvoor de belangrijkste drijfveren.

Nieuwe tarieven kilometerheffing vanaf 1 juli 2020

Op 1 juli 2020 wijzigen de Vlaamse en Brusselse tarieven van de kilometerheffing voor vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 3,5 ton en opleggertrekkende voertuigen van categorie N1 met carrosseriecode BC. In Vlaanderen en Brussel worden de tarieven geïndexeerd.

De Rocker Logistics stapt over op TMS van Elevate-IT

In de zomer van 2020 ruilt De Rocker Logistics, een logistieke partner van voedingsbedrijven onder geleide temperatuur, zijn thuisbasis in Kwatrecht-Wetteren in voor een nieuwe site van drie hectare in Zele. De nieuwe site in de industriezone Wijnveld bestaat uit een duurzaam magazijn met voorraadbeheersysteem, een crossdock platform met transportbeheersysteem en een kantorencomplex.

Descartes neemt Kontainers over

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, neemt voor 12 miljoen euro Kontainers over, leverancier van digitale transportplatformen. De overname sluit aan bij de strategische doelstelling van Descartes om een compleet en wereldwijd toegankelijk Logistics Technology Platform te bouwen en te exploiteren.

Wehkamp sluit distributiecentrum in Maurik

Het Nederlandse online warenhuis Wehkamp gaat zijn distributiecentrum in Maurik sluiten. De sluiting komt er omdat de e-tailer twee locaties wil samenvoegen tot één distributiecentrum in Zwolle, waar alle activiteiten van het centrum in Maurik worden ondergebracht.

Migros bouwt schaalbaar omnichannel magazijn met Witron

Momenteel wordt een van de grootste distributiecentra van Zwitserland gebouwd in Neuendorf, enkele minuten ten zuiden van Bazel. Het Zwitserse Migros-Verteilbetrieb Neuendorf AG werkt samen met Witron aan de uitbreiding en modernisering van een magazijn voor diepvriesproducten, de automatisering van een handmatig non-food distributiecentrum en een omnichannel magazijnconcept waar interactie tussen winkelverkoop en e-commerce kan plaatsvinden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.