Lecot investeert in hoogtechnologisch distributiecentrum

Lecot belevert de bouwsector al sinds 1888 met ijzerwaren, bevestigingen, bouwbeslag, gereedschappen en persoonlijke beschermingsmiddelen. Met meer dan 110.000 bestelproducten, waarvan er 40.000 onmiddellijk beschikbaar zijn, zet Lecot in op een omnichannel klantenbeleving door de combinatie van digitale kanalen, een uitgebreid netwerk van filialen en leveringen op de werf. Om de verdere groei te kunnen blijven garanderen, investeert de leverancier de volgende drie jaar in sterk doorgedreven, flexibele en modulair uitbreidbare automatisering van de logistiek. Daarbij deed Lecot een beroep op logistiek adviesbureau Logflow om een nieuw logistiek masterplan uit te werken.

Beide partijen werkten samen een toekomstbestendig magazijnconcept uit voor het distributiecentrum in Heule. Om de bestaande magazijnhallen uit te breiden, wordt op de 13.000m² grote naburige site van het voormalige bedrijf Hoorens Printing een nieuw hoogstapelmagazijn van 6.000m² opgetrokken. Het kloppend hart van de logistieke operatie wordt een volautomatisch bakkenmagazijn van KNAPP. Concreet gaat het om een tripeldiep ‘goods-to-person’-systeem met de KNAPP OSR EVO shuttletechnologie.
 
In het bakkenmagazijn worden in de eerste fase twee 80 meter lange gangen met een hoogte van 16 meter opgetrokken, goed voor 58.000 baklocaties. Op termijn kan het opslagsysteem verdrievoudigen tot 174.000 bakposities. De 74 OSR EVO shuttles zorgen voor de aan- en afvoer van bakken naar verschillende ergonomische Pick-it-Easy werkstations. Dat station is uitgerust met in de hoogte verstelbare platformen en light-grid systemen om operatoren visueel te ondersteunen tijdens het orderverzamelen. Verder zal het shuttlesysteem niet enkel als opslagmiddel, maar ook als buffer worden gebruikt. Zo kunnen bijvoorbeeld orders tussen het orderverzamelen en verpakking worden gebufferd. Nadien zorgt een sorteer-installatie met ruimte voor meer dan 100 bestemmingen ervoor dat bestellingen in de toekomst eenvoudig uitgesorteerd kunnen worden.
 
Het volautomatische bakkenmagazijn (AS/RS shuttle) voor kleingoed wordt gecombineerd met semi-manuele opzet met sterk doorgedreven WMS-logica’s voor andere productgroepen (palletgoederen, handgereedschap, langgoed, ugly, …). In dat kader werd in 2020-2021 al in de distributiecentra in Maaseik en Heule een nieuw WMS-pakket geïntegreerd. Daarbij werd gekozen voor de oplossing van C&W Logistics. Tijdens de implementatie werd alvast rekening gehouden met de integratie van een AS/RS shuttlesysteem in de nabije toekomst.
 
Het contract tussen Lecot en KNAPP werd eind februari 2023 getekend. Intussen zijn de sloop- en bouwwerken van start gegaan. Het nieuwe systeem zal naar verwachting tegen de zomer van 2025 volledig operationeel zijn.
Foto: KNAPP – Pick-it-Easy EVO

Recente nieuwsberichten

Schneider Electric transformeert wereldwijde logistiek met Manhattan Unified Supply Chain

Na twaalf jaar met een WMS van Manhattan te werken, heeft Schneider Electric, leverancier van diensten op het vlak van energiebeheer en industriële automatisering, besloten te upgraden naar Manhattan Active Warehouse Management en dat uit te breiden met Manhattan Active Transportation Management. De beslissing maakt deel uit van een bedrijfsbrede transformatiestrategie en moet het wereldwijde distributie- en transportnetwerk van Schneider Electric een boost geven.

Yusen Logistics Benelux rondt overname van Parts Express af

Leverancier van logistieke oplossingen Yusen Logistics (Benelux) heeft de overname afgerond van Parts Express, een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Toyota brengt overgenomen bedrijven onder in TALG

Toyota Industries Corporation (TICO) heeft Toyota Automated Logistics Group (TALG) in het leven geroepen om er zijn dochteronderneming Toyota L&F in onder te brengen. Ook Bastian Solutions en Vanderlande – de bedrijven die Toyota in 2017 overnam – en Viastore – overgenomen in 2022 – maken deel uit van TALG. Met die beslissing wil Toyota zijn aanwezigheid als toonaangevende speler in automatiseringsprojecten wereldwijd vergroten en tegelijkertijd profiteren van de synergieën tussen de dochterbedrijven.

Still vertaalt ARIBIC-onderzoekresultaten naar digitale toepassingen voor intralogistiek

Recent werd het onderzoeksproject ARIBIC (Artificial Intelligence-Based Indoor Cartography) afgerond. Daarbij werden gegevens automatisch verzameld en gebruikt voor een live digital twin van een magazijn. Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, trad daarbij op als projectleider en gaat de resultaten van het project nu vertalen naar marktklare producten.

Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Hardis Group opent vestiging in Italië

Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.