Laatste schakel vormt zowel uitdaging als opportuniteit

Damien Bon (Stuart) over de toekomst van de laatste mijl

‘Last mile delivery’ of het laatste deel van het bezorgproces voordat een product bij de klant belandt, bevindt zich op een kantelpunt. Dat zegt Damien Bon, CEO van de logistieke startup Stuart, een platform dat ondernemers met onafhankelijke koerierdiensten connecteert. Hij verwacht dat het aantal pakjes binnen vijf jaar verdubbelt en stelt tegelijk vast dat veel spelers binnen de supply chain over een gedateerde infrastructuur en een verouderde vloot beschikken. Hij raadt aan om vandaag nog in zetten op een duurzame en persoonlijke laatste mijl.

Damien Bon ziet in de exponentiële groei van e-commerce en de daaruit voortkomende behoefte aan last mile delivery zowel een uitdaging als een opportuniteit. Hij legde naar aanleiding van Manhattan Exchange, het klantenevenement van Manhattan Associates, enkele opmerkelijke cijfergegevens voor. “E-commerce blijft boomen. Volgens recente prognoses schrijven we in 2020 14,6% van de West-Europese consumptiebestedingen toe aan online bestellingen. De klant neemt daarbij de regie nadrukkelijk in handen. De nieuwe consument – ook wel bekend als ‘generatie Y’ – verwacht duidelijke tijdsvensters: hij wil precies weten wanneer de bezorger aan zijn deur komt.”

Een kwart van de consumenten is volgens Damien Bon bereid extra te betalen voor duidelijke afspraken over een aflevertijdstip. 57% toont zich een groot voorstander van een ‘try before you buy’-optie, naar analogie met het Zalando-model. “De consument neemt geen vrede met een uitgeputte voorraad. Geavanceerd voorraadbeheer, bij voorkeur in real time, vormt een noodzaak om competitief te blijven.” Aan leverancierszijde groeit de vraag naar snelheid en flexibiliteit; 65% van de verzenders wil binnen twee jaar leveringen op dezelfde dag realiseren.

202024142020598_foto-1-stuart.jpg
Ocado rolt in Londen de dienst Zoom uit, waarmee het kleinere bestellingen binnen het uur – gemiddeld zelfs na een dertig minuten – bij klanten thuis laat bezorgen.

Duurzaamheid

Tegenover toenemende handelingssnelheden en een grotere wendbaarheid staat een groeiend ecologisch bewustzijn.
Damien Bon: “De consument plaatst duurzaamheid hoog op de agenda. Zo maakt 27% van de consumenten zich zorgen over de milieu-impact van het pakjestransport. Een angst die niet volledig ongegrond blijkt, aangezien vervoer van producten 35% van de West-Europese CO2-uitstoot veroorzaakt. Stedelijke logistiek bevindt zich tussen twee belangrijke polen: enerzijds de magazijnen en distributiecentra die duizenden pakjes per dag verwerken, anderzijds de hypergeconnecteerde consument, die weinig tot geen compromissen sluit op het vlak van flexibiliteit. Daartussen bevinden zich steden die met verkeerscongestie, een hogere vervuilingsgraad en lawaaihinder kampen. Diverse steden grijpen nu al in met verkeersvrije centra en lage-emissiezones. Ik ga ervan uit dat vele andere zullen volgen. Tegelijk moeten ook de partners binnen de supply chain tot de actie overgaan. Ze houden best rekening met de verlangens en wensen van hun leveranciers en klanten, in combinatie met het duurzaamheidsplaatje.”

Gedeelde logistiek

Om de opgelijste uitdagingen aan te gaan, noemt Damien Bon verschillende oplossingen. Hij gelooft sterk in gedeelde logistieke diensten, waarbij verzenders initiatieven uitrollen om leveringen te combineren. Dat kan onder meer vanuit stadshubs, slimme magazijnen aan de rand van de stad met geconsolideerde – bij voorkeur groene – stromen en een verminderd aantal vervoersbewegingen in de stad tot gevolg. Partijen die afzonderlijke pakketjes vervoeren, zullen volgens Damien Bon in de toekomst onder druk staan door de personeelsschaarste. Cruciale factor in het verhaal blijft de bereidheid om informatie met andere spelers en concurrenten te delen.

Een andere succesfactor is de optimalisering van de aanwezige stromen. Daarin ziet Damien Bon een belangrijke rol weggelegd voor digitale tools, zoals intelligente WMS-applicaties en innovatieve routeplanners. “Verder dringt zich de modernisering van de transportvloot op. Ik denk daarbij onder meer aan de nieuwe en toekomstige generaties hogecapaciteitstrucks die met een beperkte omvang toch grote hoeveelheden pakjes vervoeren. We moeten ook kijken naar de mogelijkheden die elektrische voertuigen bieden, zoals e-bikes”, luidt het.

Geleverd binnen het uur in Londen

Dat digitalisering, automatisering en robotisering in het verhaal op de voorgrond treden, onderstreept Damien Bon met de aanpak van Ocado. Die online supermarkt rolt in Londen de dienst Zoom uit, waarmee ze kleinere bestellingen binnen het uur – gemiddeld zelfs binnen de dertig minuten – bij klanten thuis laat bezorgen. De retailer doet voor de orderpicking een beroep op een gerobotiseerd magazijn, waarbij de robots zich over een speciaal raamwerk verplaatsen. Stuart rolde een technologie uit die de website, app en backend van Ocado integreert en de bestellingen automatisch toewijst aan de meest geschikte en beschikbare onafhankelijke leveringsdienst. Afhankelijk van de orderomvang en de leveringslocatie verloopt het transport met de wagen, de fiets of de motorfiets.

“We maken de winkelbeleving voor de klant op die manier directer en sneller, afgestemd op zijn levensritme. De sector beweegt snel en met Ocado vertolken we een voortrekkersrol. Dergelijke diensten moeten retailers helpen om de hoge verwachtingen van hun klanten in te lossen”, liet David Saenz, chief operating officer bij Stuart, eerder al optekenen. Marks & Spencer (M&S) sloot de voorbije zomer een samenwerking af waarmee het binnenkort onder meer zijn kant-en-klare maaltijden via Ocado tot bij de klant brengt. M&S wil de voedingsverkoop, nu goed voor zo’n zeven miljard euro, binnen de vijf jaar verdubbelen. Ocado moet M&S helpen in de strijd tegen disruptieve spelers als Uber Eats en Deliveroo.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.