Laat extreme temperaturen geen obstakel zijn voor je heftrucks
Te koud of te warm. Ook heftrucks houden daar niet van. Moeten je trucks in uitzonderlijke temperaturen werken, vergeet dan vooral niet de nodige maatregelen te treffen. Anders krijg je gegarandeerd te kampen met onaangename verrassingen, zoals storingen of beschadigingen. Aan de hand van volgende checklist hou je je heftrucks alvast bij elke temperatuur in topconditie.
Als je heftruck vaak buiten rijdt, kan hij het in het putje van de winter flink koud krijgen. Dat kan zware gevolgen hebben. Temperaturen onder nul hebben immers invloed op verschillende componenten van je truck.
Problemen bij winterkou voorkomen
Het is dan ook aan te raden de heftruck zoveel mogelijk binnen te plaatsen als je hem niet gebruikt. Doe je dat niet, dan kan vochtigheid in combinatie met de koude zorgen voor condensatie in het ontstekingsmechanisme, waardoor je de heftruck niet meer aan de praat krijgt.
Maak je gebruik van dieseltrucks, dan is het raadzaam de tank na een volledige shift te vullen voordat je hem op stal zet. Een volle tank voorkomt immers dat er tijdens het afkoelen condens op de wand van de tank ontstaat, wat ervoor kan zorgen dat de brandstoffilter vastklit.
Op een elektrische truck heeft de koude gelukkig veel minder vat. Wel kun je merken dat de capaciteit van je batterij een stuk lager is. Zo ligt de capaciteit van loodzuurbatterijen in normale omstandigheden op zo’n 80%, terwijl die in koude situaties terugvalt tot ongeveer 65%. Werk je met trucks met koudebestendige lithium-ionbatterijen, dan zal die temperatuurdaling veel minder impact op het energieverbruik hebben. Bovendien kun je trucks met een lithium-ionbatterij makkelijk tussentijds opladen, wat de productiviteit verhoogt.
Verder kun je best een antivriescontrole inplannen vooraleer de temperaturen onder het vriespunt zakken. Doe je dat niet, dan loop je het risico dat de dichtingen het bijvoorbeeld begeven, dat het restje antivries in het motorblok bevriest en de radiator barst. Dat kan kwalijke gevolgen hebben wanneer je de motor start, met hoge reparatiekosten tot gevolg.
Tips voor koel- en diepvriesmagazijnen
Extreem uitdagend voor heftrucks zijn uiteraard koel- en diepvriesmagazijnen, waar het altijd bibberen is. Hier is een kwaliteitstruck die is gemaakt om barre temperaturen te trotseren, dan ook aan te bevelen. Zo bestaan er modellen met roestvrijstalen assen, vriesbestendige hydraulische olie, een antislipplatform en een dubbele beglazing met verwarmd glas. Je heftruckfabrikant kan helpen bepalen welke specificaties het best bij jouw omgeving passen.
Een veel voorkomend probleem bij koel- en diepvriesmagazijnen is wel de reeds genoemde condens. Van zodra de heftruck de koude zone verlaat, krijg je immers vocht op verschillende plaatsen, zoals de bedrading in elektrische verbindingen. Gaat de truck vervolgens opnieuw de koude zone in, dan kan dat vocht bevriezen. Op die manier loop je het risico dat onderdelen beschadigd raken. Als het mogelijk is, kun je de truck het best buiten de koude zone laten tot hij weer droog is. Of je kunt de truck voorzien van dubbel afgedichte elektrische aansluitingen en extra bescherming van bewegende onderdelen.
Een andere oplossing bestaat erin de truck zoveel mogelijk in de koude zone te laten. Zoals aangehaald zullen trucks op lithium-ionbatterijen hier voor betere prestaties zorgen dan trucks op loodzuurbatterijen, aangezien ze in koude omstandigheden minder energie verliezen en tussentijds kunnen worden geladen.
Uiteraard moet je bij het constant werken in koude temperaturen niet enkel aan de truck, maar ook aan de chauffeur denken. Met name in diepvriesomgevingen is een gesloten verwarmde cabine aangewezen om de productiviteit en het comfort voor de chauffeur te garanderen.
Voorzorgsmaatregelen bij hitteweer
Het lijkt nu misschien nog veraf, maar voor je het weet, is de zomer weer in zicht. Ook hoge temperaturen kunnen heftrucks saboteren. Zowel bij thermische als bij elektrische trucks kan de warmte het hydraulische systeem extra belasten. Dat kan ervoor zorgen dat de dichtingen niet meer goed sluiten, met lekkende olie als gevolg. Het is bijgevolg raadzaam de heftruck bij warm weer zoveel mogelijk in een koele omgeving te plaatsen als hij niet wordt gebruikt.
Bij elektrische trucks kan de hitte extra problemen veroorzaken. Zo zal de batterijvloeistof sneller verdampen. Zorg er dan ook voor dat het waterniveau van de batterij zeker op peil blijft. Bovendien kan de hitte ervoor zorgen dat de batterij aan de binnenkant opwarmt en daardoor niet meer optimaal oplaadt. In het ergste geval kan een batterij beschadigd raken door oververhitting. Ook hier bestaat de remedie erin de heftruck geregeld te laten afkoelen. Laat hem zeker niet in de volle zon staan en gun hem op gezette tijdstippen een rustpauze.
Zeker bij heel warm weer kan ook stof een boosdoener zijn. Bij slecht onderhouden trucks kan het stof zich tegen de ventilator ophopen, wat de afkoeling verhindert. Daardoor kan de truck oververhit raken. Een tip is om op gezette tijdstippen met een compressor het stof uit de ventilator te blazen.
Daarnaast verhoogt de hitte het risico op scheuren en slijtage van de heftruckbanden. Als de temperatuur de hoogte ingaat, neemt namelijk ook de druk in de banden toe. Daarom is het noodzakelijk regelmatig de druk van pneumatische banden te controleren. Bij heel hoge temperaturen kun je de druk lichtjes verlagen om een klapband te voorkomen.
En net als een preventieve onderhoudsbeurt bij het begin van het winterseizoen, is ook een grondig nazicht voor de zomer aan te raden om problemen bij extreme temperaturen te voorkomen.
Contacteer B-CLOSE voor meer informatie over de mogelijkheden van optimalisatie van uw intern transport.