Laat de kwaliteitsmanager opstaan
Kwaliteitsorganisaties wijzen op de nood aan een erkend beroep van kwaliteitsmanager. Om het statuut van de kwaliteitsmanager te kunnen opwaarderen, moet deze zich wat meer als een held gedragen in de organisatie. Tot slot van rekening bewaakt de kwaliteitsmanager het imago van een organisatie en dat mag gerust wat vaker worden gecommuniceerd.
Bij kwaliteitsincidenten blijkt eens te meer hoe belangrijk kwaliteitstoezicht is. Zo liep speelgoedfabrikant Mattel serieuze imagoschade op in 2007 nadat bleek dat delen van het speelgoed loskwamen door een fout in het ontwerp en de aanwezigheid van lood in de gebruikte verf. Een kwaliteitsincident van deze omvang kan een organisatie kraken. Het Deepwater Horizon incident bij BP is daar een ander voorbeeld van. Na het incident tuimelde de beurskoers van het bedrijf sterk omlaag.
Kwaliteitsproblemen kunnen dus het hart van een organisatie raken. Daarnaast versterkt goed kwaliteitsmanagement ook de concurrentiepositie en verbetert het de effectiviteit en flexibiliteit van een organisatie. Toch is er binnen de meeste organisaties weinig aandacht voor de functie van kwaliteitsmanager. Een kleine steekproef tijdens het Kwaliteitscongres van Kwinta leerde dat meer dan 90% van de aanwezige kwaliteitsmanagers per toeval in hun job rolden, vanuit een andere functie. Er bestaat ook geen volwaardige universitaire opleiding 'kwaliteitsmanagement' waarbij jonge mensen bewust voor het beroep kunnen kiezen.
Is het managen van de kwaliteit in een organisatie overigens wel tot één functie te herleiden? Dr. Benedikt Sommerhoff, werkzaam bij de Duitse kwaliteitsvereniging DSQ, vindt van niet. "Zo zou er een onderscheid moeten gemaakt worden tussen quality management en quality engineering. Die functies vergen een totaal andere set van vaardigheden. Beide functies combineren staat garant voor falen."
Het feit dat kwaliteitsmanagement vandaag nog te veel vereenzelvigd wordt met meetmethodes en tools, zorgt volgens Benedikt Sommerhoff voor een slecht imago bij het topmanagement. “Kwaliteitsmanagers moeten helpen om de organisatie vorm te geven op C-level. Het beschikken over de juiste meetsystemen en het eventueel afstraffen en corrigeren van zaken die fout lopen tijdens het productieproces, kan perfect door de procesverantwoordelijken of Q-methods experts worden gedaan. De kwaliteitsmanager moet zich een bundel van verantwoordelijkheden toe-eigenen die nauwer bij de business aansluiten en minder bij de technisch-operationele processen. Het claimen van verantwoordelijkheden geeft een beroep vorm."
Kwaliteitsmanagers kijken wat jaloers naar de positie die hun collega-supply chain managers vandaag bekleden. De laatste tien jaar wist menig logistiek manager op te klimmen van een meer uitvoerende functie naar een managementrol in de boardroom. "Kwaliteitsmanagers moeten net zoals de supply chain managers de businesstaal leren spreken om zichzelf verder te kunnen 'upgraden'. Maar misschien is samenwerking hier nog het meest op zijn plaats. Supply chain management en kwaliteitsmanagement hebben veel raakvlakken. We zouden sterker staan indien we onze krachten bundelen en streven naar een geïntegreerde functie waarbij een performante organisatie het gemeenschappelijk streefdoel is", concludeert professor dr. Paulo Sampairo van de universiteit van het Portugese Minho.