Krachtige e-trucks met ergonomische sturing

Linde lanceert innovaties

Tijdens World of Material Handling in het Duitse Mannheim stelde Linde Material Handling zijn nieuwste producten en langverwachte innovaties voor. Blikvangers tijdens de reveal show waren de heftrucks 1252 E en 1252 X. De vorkheftrucks koppelen krachtige elektrische aandrijving aan een verbeterde ergonomie. Zo loodst Linde de magazijnwerking een nieuw tijdperk binnen, compleet met geconnecteerde oplossingen.

Op een oppervlakte van 17.000 vierkante meter stelde Linde in Mannheim zijn volledige portfolio aan producten, oplossingen en diensten voor. Tijdens de persconferentie klonken Stefan Prokosch, Senior Vice President Brand Management, en Aron Literski, Vice President Sales & Service Steering, duidelijk positief over de toekomst. “We hebben bij Linde de lat zeer hoog gelegd wat betreft ergonomie, veiligheid, efficiëntie, productiviteit en duurzaamheid.” Volgens de constructeur zullen verbandingsmotoren vervellen tot een niche-oplossing die naast de vele andere energiebronnen staat.

Vierde generatie

Dit jaar was het vooral uitkijken naar de onthulling van de vierde generatie heftrucks gebouwd op het innovatieve 12XX-platform, dat in 2019 zijn intrede deed. Het platform zorgt voor meer zichtbaarheid voor de bestuurder, een betere ergnomie, een hoger rendement (tot 30 procent minder energieverbruik) en een standaarduitrusting voor connectiviteit. Het maakt de trucks klaar voor de integratie in de digitale systemen die Linde vandaag heeft doorontwikkeld.
 
Tijdens de reveal show werd onder meer de thermische Linde 1204 gepresenteerd: een nieuwe, krachtige heftruck voor langdurige inzet en zware toepassingen. De truck kan lasten tot 3,5 (1204 H35) of tot 5 ton (1204 H50) aan, opvallend meer dan de 2 tot 3,5 ton van vroeger. Maar vooral de onthulling van de modellen 1252 E en 1252 X stond centraal. Het was niet toevallig de VP van Linde die de modellen persoonlijk de zaal binnenreed.

202274142229703_foto-1.jpg
De nieuwe heftruckmodellen van Linde: de thermische 1204 H35 – H50 (links), de elektrische 1252 X20 – X35 (midden) en de 1252 E20 – E35 (rechts, hier zonder Linde Steer Control).

Drijfveer voor verandering

Met het model 1252 X zet Linde een grote stap op het vlak van de verduurzaming van zijn heftrucks. Een afweging tussen kracht en elektrische aandrijving dringt zich niet langer op. De elektrische 1252 X heftruck produceert voor het eerst evenveel kracht als zijn thermische tegenhangers, en combineert zo het beste van twee werelden: elektrische duurzaamheid mét thermische krachtproductie. “De X-serie zal een echte drijfveer zijn voor verandering binnen onze sector”, stelde Stefan Prokosch. “We ontvingen alvast positieve feedback uit de markt, met meer dan 10.000 verkochte eenheden in de eerste maanden.”
 
De nieuwe elektrische krachtpatsers zijn voor allerhande veeleisende toepassingen inzetbaar. Denk aan de bouwsector en de papierindustrie, die nu over een elektrisch alternatief beschikken waar ze vroeger steevast naar thermische trucks moesten grijpen. Linde biedt zijn klanten zo voor het eerst een gelijkwaardig, duurzaam alternatief.
 
Ook nieuw in het gamma zijn de volledig elektrisch aangedreven heftrucks E100 tot E180 uit de 1471-reeks. Deze trucks bieden ruim een verdubbeling van de maximale draagcapaciteit van de sterkste Linde-truck die tot nu toe op de markt beschikbaar was. De maximale last is van 8 ton bij de 1471 E80 naar een indrukwekkende 18 ton gegaan bij de 1471 E180.

Verbeterde ergonomie

Ook de Linde 1525 E kwam met veel toeters en bellen de zaal binnengereden. Meteen sprong de grootste innovatie in het oog: het stuur heeft plaats gemaakt voor een miniwheel op de armleuning. De zogeheten Linde Steer Control vormt de derde grote innovatie van Linde op het vlak van besturing. In de jaren ’60 introduceerde Linde als eerste de bipedaal, die het mogelijk maakte van rijrichting te veranderen zonder te moeten schakelen. In 1995 volgde de Linde Load Control, met joysticks bij de rechterhand. De Steer Control maakt het drieluik nu compleet: de bestuurder kan voortaan opereren met beide armen in rustpositie.
 
Door de miniwheel – die indien gewenst ook de vorm van een joystick kan aannemen – ervaart de bestuurder een ongekende ergonomie. Het sturen vraagt minder kracht vanuit de arm en schouder. Door het verdwijnen van het stuur heeft hij of zij ook een beter zicht op wat zich voor de truck afspeelt. Niet alleen een winst op het vlak van ergonomie dus, maar ook rond veiligheid. Bovendien laat de miniwheel ook toe om preciezer te rijden en te opereren, doordat de gevoeligheid van het wiel zich instelt op de snelheid van de truck.

20227414237703_foto-2.jpg
Linde Steer Control: een miniwheel vervangt het stuur en zorgt voor een verbeterde ergonomie.

Linde Connect

Linde wil in de eerste plaats een aanbieder zijn van totaaloplossingen voor zijn klanten – en dus meer dan een pure productleverancier. De redenen hiervoor waren nog nooit zo groot als vandaag. “Hogere energieprijzen, tekorten op de arbeidsmarkt, steeds strengere veiligheidsvoorschriften en de zoektocht naar duurzame oplossingen zijn de uitdagingen van deze tijd”, aldus Stefan Prokosch. “Het is belangrijk om alle mogelijkheden van digitalisering en networking te omarmen en te benutten. Onze klanten verwachten niet langer enkel heftrucks en magazijnapparatuur.”
 
Om dat te illustreren, werd tijdens de persdagen een heuse proefopstelling van een magazijn gecreëerd, waarin alle innovaties en hun inzetbaarheid van het begin tot het einde van de magazijnketen in de praktijk te zien waren: van heftrucks, magazijntrucks, voertuigen voor order picking, automatisch geleide voertuigen (AGV’s) en autonome mobiele robots (AMR’s), tot cloudtoepassingen, software en nog veel meer. Tijdens World of Material Handling was voor de bezoekers duidelijk te zien hoe Linde inzet op geïntegreerde oplossingen.
 
De trucks van Linde bevatten vandaag standaard tweehonderd datasensoren die een diagnose op afstand mogelijk maken. Zo loodst Linde de magazijnwerking verder het digitale tijdperk in, met voor elk apparaat een digitale tweeling. De software over the air-functie maakt het ook mogelijk om makkelijk nieuwe features te integreren en voertuigen klaar te maken voor wat komt. Onderhoudsmanagement is voortaan ook mogelijk langs deze weg, waardoor lang wachten op assistentie tot het verleden behoort. “Inmiddels zijn al zo’n 250.000 heftrucks met elkaar verbonden via het Linde Connect systeem”, aldus Stefan Prokosch.
 
De connecterende software betekent ook een nieuwe stap voor Lindes pijler rond veiligheid, met de invoering van betere veiligheidsassistentiesystemen. “De apparaten en de infrastructuur in het magazijn communiceren met elkaar, waardoor we aanrijdingen beter kunnen voorkomen, en eventuele schade ook beperken.”

Innovatief brandstoffenportfolio

Als aanbieder van totaaloplossingen tracht Linde zijn gamma aan brandstoffen steeds verder uit te breiden. Ook in dat segment kwam de constructeur met een innovatie tijdens World of Material Handling. Het gaat om een plantaardige brandstof: hydrotreated vegetable oil, of HVO-diesel. “Met die 100 procent fossielvrije diesel kunnen we de uitstoot van de dieselheftrucks tot wel 90 procent reduceren. Dit is de diesel van de toekomst”, klonk het eerder al bij Motrac, de exclusieve importeur en verdeler van de hef- en magazijntrucks van Linde in België.
 
Verder verwacht Linde ook een forse groei in het gebruik van lithium-ionaccu’s als energiebron. De populariteit ervan is vandaag al merkbaar. Meer en meer klanten willen weg van fosiele brandstoffen als diesel of gas, ongeacht of ze daarvoor al over de juiste laadinfrastructuur beschikken. De geopolitieke crisis met Rusland versnelt het proces alleen maar. Een toename in het gebuik van lithium-ionaccu’s zal zijn impact hebben, onder meer op de benodigde laadinfrastructuur. In dat kader biedt Linde een snelle, flexibele en geconnecteerde laadinfrastructuur die de laadtijd tot een minimum herleidt. Ook hier gebruikt Linde software die systemem met elkaar laat communiceren, waardoor batterijsystemen piekbelastingen kunnen opvangen en de levensduur van de batterijen maximaliseert.

202274142342408_foto-3.jpg
Stefan Prokosch, Senior Vice President Brand Management (links) en Aron Literski, Vice President Sales & Service Steering bij Linde Material Handling: “De lat komt altijd weer wat hoger te liggen.”

Klaar voor waterstof

Tot slot zal ook waterstof een belangrijke plaats krijgt in de toekomstige energiemix van Linde. “Tachtig procent van onze trucks is klaar en uitgerust om op waterstof te rijden. We wachten enkel nog op de markt om te volgen”, aldus Aron Literski. Naast het uitrusten van de trucks, investeert Linde ook in de eigen productie van waterstofcellen, opslagcapaciteit en tankstations voor waterstof. “Waterstof zal vooral belangrijk zijn in combinatie met de overschotten aan hernieuwbare energie tijdens piekmomenten. Die kunnen we aanwenden voor de productie van waterstof.”

(FF)

Stefan Prokosch, Senior Vice President Brand Management Linde Material Handling: “We hebben bij Linde de lat zeer hoog gelegd wat ergonomie, veiligheid, efficiëntie, productiviteit en duurzaamheid betreft.”

Recente nieuwsberichten

Duitse retailer Rewe opent geavanceerd DC met automatisering van Swisslog

Afgelopen zomer werd het meest geavanceerde logistieke centrum van de Rewe Group tot nu toe geopend. De Duitse supermarktketen investeerde zowat 250 miljoen euro in het nieuwe gebouw. In de eerste fase biedt het logistieke centrum 49.500m² ruimte voor 20.000 artikelen uit het assortiment droge goederen. Op piekdagen kunnen tot 286.000 pakketten per dag het distributiecentrum via 53 outbound dockdeuren verlaten. Een van de redenen voor die hoge efficiëntie is dat 50% van de opslag- en pickprocessen in RE D 39 volledig geautomatiseerd verloopt. Voor de automatisering werkte Rewe nauw samen met technologiepartner Swisslog.

Kappahl Group automatiseert nieuw logistiek centrum met Fastpick van Vanderlande

De Scandinavische moderetailer Kappahl Group heeft Vanderlande gekozen om een nieuw logistiek centrum te automatiseren dat zal worden gevestigd in de buurt van Göteborg in Zweden. Beide bedrijven hebben een contract getekend voor de installatie van de Fastpick-oplossing van Vanderlande in het 34.000m² grote centrum, dat naar verwachting in juni 2026 in gebruik zal worden genomen.

Nieuw warehouse van Dachser in Waddinxveen is operationeel

Logistiek dienstverlener Dachser heeft in Waddinxveen, Nederland, een nieuw warehouse in gebruik genomen. Het gebouw, dat volledig op contractlogistiek is gericht, vergroot de opslagcapaciteit van Dachser met 6.900m² en biedt ruimte voor zo’n 10.000 pallets. Daarmee komt de totale opslagcapaciteit van Dachser in Waddinxveen op 55.000 palletplaatsen.

P&O Ferries vergroot vrachtcapaciteit op Noordzee met uitbreiding vloot

P&O Ferries breidt zijn vloot uit met het Longstone-schip, waarmee de vrachtcapaciteit op de routes tussen Tilbury nabij Londen en de P&O-hub in Zeebrugge significant toeneemt. Het ro-ro vrachtschip, gecharterd voor een langdurige periode, zal P&O Ferries in staat stellen meer vracht te vervoeren binnen zijn Noordzee-netwerk, waardoor klanten meer capaciteit en flexibiliteit krijgen. Eind 2025 zal P&O Ferries ook het zusterschip van de Longstone aan zijn vloot toevoegen.

Brady Corporation lijft Gravotech in

Gravotech, een internationale fabrikant en leverancier van graveer-, markeer- en traceerbaarheidsoplossingen voor personalisatie, identificatie en signalisatie, maakt voortaan integraal deel uit van Brady Corporation, een internationale fabrikant en aanbieder van totaaloplossingen voor het identificeren en beschermen van mensen, producten en plaatsen.

Element Logic benoemt Ankush Malhotra tot nieuwe Group CEO

Ankush Malhotra is voortaan de nieuwe Group CEO van technologie- en automatiseringsbedrijf Element Logic. Hij volgt daarmee Dag-Adler Blakseth op die het bedrijf bijna veertig jaar geleden mee oprichtte. Na dertig jaar aan het roer van het bedrijf trekt Dag-Adler Blakseth zich terug uit de dagelijkse leiding en treedt hij aan als voorzitter van de raad van bestuur.

DB Schenker maakt digitale verbinding met ruim 50 luchtvaartmaatschappijen

In aanloop naar het verwachte jaarlijkse hoogseizoen in de luchttransportsector, heeft DB Schenker Cargo.one als partner gekozen om een digitale verbinding te maken met tientallen luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld. De samenwerking breidt het portfolio van de logistiek dienstverlener uit van oorspronkelijk negen, naar live toegang tot de capaciteit van meer dan vijftig luchtvaartmaatschappijen. Daardoor kan DB Schenker voortaan beter de geschikte capaciteit en passende tarieven bepalen voor ad-hoc zendingen van klanten.

Port of Limburg versterkt positie als logistieke hotspot in Euregio

Port of Limburg (POL) is een joint venture tussen logistiek dienstverlener H.Essers, Group Machiels (wereldwijd actief in milieudiensten, hernieuwbare energie en vastgoed) en Medlog (een geografisch sterk verspreide logistieke en supply chain operator). Een voor een partners met duurzaamheid hoog in het vaandel, willen ze bedrijven helpen de modale verschuiving van de weg naar de binnenwateren te maken.

BD Logistics verbetert klantenservice met WMS van Nyce.logic

De Belgische 3PL-dienstverlener BD Logistics, gespecialiseerd in waardevolle leveringen en ophalingen, was op zoek naar een warehouse management systeem om zijn processtromen te optimaliseren, de efficiëntie te verhogen en zijn groeiplannen te ondersteunen. De keuze viel daarbij op de oplossing van WMS-aanbieder Nyce.logic.

Domino lanceert thermische inkjetoplossing voor flexibele verpakkingen

Domino Printing Sciences heeft een nieuwe thermische inkjet (TIJ) printer gelanceerd die speciaal is ontworpen voor lijnen voor flexibele verpakkingen, inclusief voedselverpakkingen. De nieuwe TIJ-voor-TTO-oplossing in Domino’s Gx-Serie moet een kosteneffectief alternatief bieden voor traditioneel thermo transfer printen (TTO) voor lijnen voor flexibele verpakkingen, waar eenvoudige een-, twee- of vierregelige tekstcodes en kleine 2D-codes tot 10mm² worden geprint.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.