Kosten voor wegvervoer zullen fors stijgen
Jaarlijks stelt het Nederlandse onderzoeksbureau Panteia in opdracht van evofenedex en TLN een rapport op over kostenonwikkelingen in het wegtransport. Uit het nieuwste rapport ‘Kostenontwikkelingen in het wegvervoer 2021-2022’ blijkt dat de verwachte kostenontwikkeling in het goederenvervoer over de weg voor 2022 tussen de +3,5% en +5,7% ligt. Het gaat om een kostenontwikkeling exclusief specifieke marktomstandigheden (zoals het tekort aan chauffeurs, effecten van de coronacrisis, het tekort aan onderdelen en de onbalans van internationale containerstromen) en de ontwikkeling van brandstofkosten. Aangezien die ontwikkelingen niet in één cijfer uit te drukken zijn, werden ze niet in bovenstaande kostenstijgingen meegenomen.
De gerealiseerde kostenontwikkeling in het binnenlandse wegvervoer in Nederland in 2021 ten opzichte van 2020 varieert volgens de onderzoekers tussen de +1,1% en +1,9%. In het grensoverschrijdend wegvervoer ligt de kostenstijging dit jaar tussen de +1,1% en +1,7%. Ook hier zijn beide ontwikkelingen exclusief brandstofkosten en marktomstandigheden.
Verdere kostenontwikkelingen
De lonen in Nederland zijn per 1 juli 2021 met 3,5% verhoogd en worden per 1 januari 2022 met 3,25% verhoogd conform de cao beroepsgoederenvervoer. In 2021 zijn de gemiddelde loonkosten (brutoloon inclusief sociale lasten stijgt enkel in het laatste halfjaar 2021) ten opzichte van 2020 met 0,9% gestegen. De gemiddelde loonkostenstijging in 2022 ten opzichte van dit jaar bedraagt 6,3%. Een vergelijking van de situatie per peildatum 1 januari 2021 met 1 januari 2022 resulteert in een loonkostenstijging van 7,17%.
Het Nederlandse onderzoek toont verder aan dat de afschrijvingskosten gemiddeld met ruim 5% stijgen in 2021 (6,4% in 2022), de verzekeringskosten met 4,5% (9,4% in 2022) en de kosten van reparatie en onderhoud met gemiddeld 2,6% (4% in 2022). De brandstofkosten zijn erg fors toegenomen, met ruim 16%.
Het rapport zoomt ook nog in op de belangrijkste wijzigingen als gevolg van afspraken in het Mobility Package en de momenten waarop ze ingaan. Waar mogelijk is per maatregel het effect aangegeven op de kostenontwikkelingen en de bedrijfsvoering. Ook hier kunnen de kosteneffecten van de maatregelen geval per geval uiteenlopen van niets tot zeer groot.
Verder beschrijft het rapport ook wat de extra kosten zijn met betrekking tot het vervoer op het Verenigd Koninkrijk als gevolg van de Brexit. Drie factoren spelen volgens de onderzoekers een belangrijke rol: hogere loonkosten als gevolg van een groot chauffeurstekort in de transportmarkt in het VK, een lagere omloopsnelheid door vertraging bij douane en inspecties in de havengebieden en sterk oplopende tarieven voor de verschepingen in het shortsea charter segment.
Nieuw in het huidige rapport zijn de kostenontwikkelingen van elektrische voertuigen.
Foto: Erich Westendarp via Pixabay