Kosten besparen door te investeren in veiligheidsaccessoires?

(Advertorial) Het bouwen van een nieuw magazijn brengt, naast de nodige stress, vaak grote investeringen met zich mee. Er wordt veel tijd en moeite gestopt in het ontwikkelen van de juiste inrichting, de optimale pick- and pack processen, routing, lay-out en nog veel meer. Als ‘finishing touch’ wordt het systeem gecompleteerd met verlichting, klimaatsysteem, eventuele sprinklers én enkele veiligheidsaccessoires. Die laatsten worden toegevoegd omdat je je mensen en kersverse investering wilt beschermen. Toch zien we vaak, dat magazijnmanagers hier op willen besparen. De uitgaven voor het nieuwe magazijn zijn immers al zo fors? In dit stuk willen we laten zien, dat de juiste veiligheidsaccessoires paradoxaal genoeg vooral helpen om kosten te besparen. Tevens laten we het keuren van de stellingen niet onbesproken.

De aanrijdbescherming

Aanrijdbescherming voor stellingen zijn er in vele verschillende soorten, vooral gebruikt om staanders of de kopse zijde van frames van pallet- en legbordstellingen te beschermen. Deze producten zijn vervaardigd van 100% staal of een combinatie met foam om schokken nog beter te absorberen. De meeste aanrijdbescherming wordt in de vloer verankerd, maar er zijn ook varianten die aan de staanders worden bevestigd. Elk met zijn eigen kenmerken afhankelijk van het type heftruck, uw proces en eisenpakket.

De doorvalbescherming

Doorvalbeveiligingen worden vaak aan de achterzijde van de stelling of als legbord gebruikt om te voorkomen dat goederen uit de stelling vallen. U beschermt zodanig uw goederen (of die van uw klant) en belangrijker nog, uw mensen. Gaasroosters dienen vaak als doorvalbeveiliging, maar houten vlonders of verzinkte stalen legborden kunnen natuurlijk ook. Een palletstop kan ervoor zorgen dat pallets te ver naar achteren worden geplaatst.

Het magazijn als (te) dynamische omgeving

In de ideale wereld hebben we alle tijd om pallets rustig en veilig te pakken of te plaatsen. Daarnaast is al het personeel enorm ervaren op alle soorten heftrucks en niets gebeurt overhaast. Deze situatie is uiteraard een utopie, zoals ook bleek uit de Monitor Arbeidsongevallen 2023; een publicatie van de Arbeidsinspectie. De sector logistiek bleek een koploper als het gaat om slachtoffers, ongevallen en verzuim. In 2023 ging het 290 keer mis en werd een ongeval gerapporteerd. Dit is natuurlijk slechts het topje van de ijsberg. Aanrijdingen en (bijna) ongelukken zijn aan de orde van de dag.

Het zal weinig moeite kosten om de jaarlijkse schade aan magazijnstellingen, goederen en heftrucks voor te stellen. Om nog maar te zwijgen over de kosten veroorzaakt door verzuim en letsel, zoals extra uitzendkrachten of zorgkosten. Op die manier bekeken draagt elke beschermer bij aan een verlaging van de kosten.

Loop eens een keer met een expert door het magazijn en breng de risicogebieden in kaart. Als u, zoals de Arbowet verplicht, jaarlijks de magazijnstellingen laat keuren is de kans groot, dat u al weet waar de meeste aanrijdingen plaatsvinden. Deze veiligheidsrondes en de keuring dienen onderdeel te zijn van een compleet veiligheidsplan, dat in de eerste plaats is opgesteld om medewerkers, producten en apparatuur te beschermen. Echter, als de juiste maatregelen worden getroffen, dan wordt u ook nog beloond met lagere verzuim- en vervangingskosten.

Meer op www.dexion.be

Recente nieuwsberichten

Laden en lossen: risico’s en oplossingen op het laadperron

(Advertorial) Het laadperron is een onmisbare schakel in de logistieke keten, maar ook een plek waar de veiligheid vaak onder druk staat. Dagelijks gebeuren er incidenten waarbij heftrucks, vrachtwagens en medewerkers betrokken zijn. Hoewel veel bedrijven vertrouwen op routine, is juist de wijze waarop de trailer aan een perron wordt gekoppeld een vaak risicovol.

Transport & Logistics 2025: ontmoeten, verbinden, vooruitgaan

(Advertorial) In een sector die draait om samenwerking, is netwerken minstens zo belangrijk als kennis. Tijdens Transport & Logistics 2025 ontdekt u niet alleen de nieuwste trends, maar ontmoet u vooral de mensen die ze waarmaken. Drie dagen lang vormt Antwerp Expo het kloppend hart van de logistieke community.

Axfood neemt Witron in de arm voor nieuw logistiek centrum

De Zweedse supermarktketen Axfood is van plan een nieuw, volautomatisch logistiek centrum te bouwen in Frillesås, in de gemeente Kungsbacka. Het centrum, dat in 2030 klaar moet zijn, zal zorgen voor meer capaciteit en efficiëntie voor de toekomstige groei van de retailgroep in Zuid-Zweden. Als automatiseringspartner voor de nieuwe faciliteit werd gekozen voor Witron, met wie Axfood intussen een intentieverklaring ondertekende. Axfood en Witron werken al enkele jaren samen. Zo leverde Witron eerder al de automatiseringsoplossing voor het automatische logistieke centrum van de groep in Bålsta.

Groninger zet dubbel in op Kardex Mlog voor meegroeiende logistiek

Familiebedrijf Groninger uit het Zuid-Duitse Crailsheim levert als machinebouwer oplossingen voor het vullen en inpakken van kwetsbare producten voor de farmaceutische, zelfzorg- en cosmeticasector. Voor het nieuwe logistieke centrum van Groninger heeft Kardex Mlog een pallet- en kleingoedmagazijn gebouwd voor de productie- en reserveonderdelenlogistiek. Het volledig geautomatiseerde hoogbouwmagazijn met meer dan 3.000 palletplekken vormt een duo met een Bakken Shuttle System.

Bausch + Lomb kiest TGW Logistics voor automatisering van DC

Bausch + Lomb behoort tot de toonaangevende producenten van oogheelkundige technologie, waaronder contactlenzen, chirurgische instrumenten en geneesmiddelen. De healthcare specialist is actief in meer dan honderd landen en heeft ongeveer 13.500 mensen in dienst.

TVH breidt trainingscentrum TVH University uit

TVH, een wereldspeler in de markt van onderdelen en toebehoren voor heftrucks, industriële voertuigen en bouw- en landbouwmachines, heeft in het hoofdkwartier in Waregem nieuwe faciliteiten geopend voor zijn trainingscentrum TVH University, dat praktijkgerichte technische opleidingen biedt voor industriële voertuigen.

Modern douanemanagement schept ruimte voor hogere marges

Customs Support Group (CSG), een van de grootste onafhankelijke leverancier van douane- en handelsoplossingen in Europa, en Boston Consulting Group (BCG) presenteren een onderzoek waaruit blijkt dat douaneverplichtingen niet langer slechts draaien om het uitvoeren van regelgeving, maar dat deze een krachtige stimulans voor groei en marges kunnen betekenen. In 2024 inden douaneautoriteiten wereldwijd tussen de 600 en 900 miljard dollar aan douanerechten. Dat bedrag staat gelijk aan bijna één procent van het wereldwijde, economische verkeer. Tegelijkertijd neemt de complexiteit toe door nieuwe sancties, strengere regels over de oorsprong, CO2-regelgeving en dynamische invoerrechten.

Inefficiënte magazijnen belemmeren groei van handelsbedrijven

Belgische handelsbedrijven verwachten groei in 2025, maar kostenbeheersing blijft cruciaal. Door druk op de marges zetten bedrijven in op efficiëntieverbetering, geoptimaliseerde inkoopstrategieën en de automatisering van interne processen. Dat blijkt uit de sectoranalyse van de KMO Barometer 2025, die onderzoeksbureau Markteffect in opdracht van softwareontwikkelaar Exact bij 500 kmo’s uitvoerde. Tegelijk geeft 44% aan te investeren in automatisering, maar magazijn- en voorraadprocessen blijven opvallend inefficiënt.

Element Logic introduceert Automation as a Service: een flexibel abonnementsmodel voor magazijnautomatisering

(Advertorial) Geen hoge investeringen, wel gegarandeerde prestaties, schaalbaarheid en duurzaamheid. Ontdek hoe AaaS jouw bedrijf laat groeien.

Bedrijvencontactdagen: ontmoet BITO voor uw magazijninrichting.

(Advertorial) Bezoek BITO Systems in Hal 4 op stand 4235 tijdens de Bedrijvencontactdagen in Antwerp Expo op 1 & 2 oktober. Van eerste rek voor starters tot robotica en automatisering voor groeiende bedrijven: ons team adviseert je graag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.