Knapp introduceert Pocket Sorter in farmalogistiek

Foto: © KNAPP/Niederwieser

Knapp is een nieuwe weg ingeslagen door nu ook in de farmaceutische sector een volautomatisch zakkensorteersysteem uit de AutoPocket-serie te implementeren. Het sorteersysteem, dat vooral toepassing vindt in de mode- en detailhandel, wordt nu voor het eerst in de farmaceutische distributie gebruikt bij Limedika in Litouwen.

Limedika is een Litouwse farmaceutische groothandel met hoofdkantoor in

Kaunas. Het bedrijf levert geneesmiddelen, voedingssupplementen en diergeneesmiddelen aan meer dan 1500 apotheken en ziekenhuizen in Litouwen. Omdat zijn logistieke centrum om een aantal redenen – o.a. een toename in e-commerce – moest worden uitgebreid, ging Limedika over tot een samenwerking met Knapp.

Een team van ingenieurs en softwaremedewerkers van beide bedrijven kreeg de opdracht een logistieke oplossing te vinden die verschillende orderstructuren aankon, snelle levertijden garandeerde en foutpercentages minimaliseerde. De voorgestelde oplossing bestaat in de integratie van een nieuw zakkensorteersysteem uit de AutoPocket-serie in het bestaande logistieke magazijnsysteem. Daarmee wordt de combinatie van AutoPocket en een klassieke logistieke oplossing voor de farmaceutische groothandel voor het eerst toegepast. De combinatie moet zorgen voor volledig geautomatiseerde orderconsolidatie, efficiënte multichannel orderverwerking en end-to-end documentatie.

AutoPocket deponeert automatisch items waar dan ook in het magazijn terwijl het op volle snelheid beweegt. Het zakkensorteersysteem is uitgerust met RFID-technologie, waardoor 100% tracking, nauwkeurige identificatie en op elk moment toegang tot elk item in het systeem allemaal in de zak zitten. Intelligent matrixsorteren moet orde brengen in anders chaotisch gebufferde goederen en zorgen voor een betrouwbare 100% volgorde, gesorteerd volgens de vereiste criteria.

De bestaande structuur van het farmaceutische magazijn – inclusief een A-frame picking systeem, legbordstellingen en controle- en verzendstations – bleef grotendeels ongewijzigd. Klik- en verzamelorders voor apotheken, maar ook artikelen voor online bestellingen die rechtstreeks aan de eindklant worden geleverd, worden allemaal naar de laadstations gestuurd, waar ze individueel in de pockets van de AutoPocket worden geplaatst. De AutoPocket zet automatisch en nauwkeurig goederen af waar dan ook in het magazijn, zonder te vertragen of te stoppen. Andere functies maken efficiënt batch picken mogelijk met end-to-end tracking van serie- en lotnummers.

Voor de aansturing zorgt het WMS van Limedika, samen met het WCS dat Knapp aanleverde. Om de technische staat van het hele systeem te bewaken, werd ook KiSoft SCADA geïmplementeerd.

Recente nieuwsberichten

Toshiba vernieuwt mid-range barcodeprinters met BA400-serie

Met de BA410T en BA420T introduceert Toshiba TEC twee thermische mid-range barcodeprinters. Terwijl de BA410T met zijn metalen behuizing geschikt voor meer veeleisende productieomgevingen, kan de compactere BA420T op kleinere werkplekken worden ingezet.

Kuehne + Nagel start bouw van Europese hub voor On Running

Kuehne + Nagel bouwt in Luxemburg een nieuw contract logistics centre voor het Zwitserse merk van performance loopschoenen On. Met de eerste spadesteek werd meteen ook het contract tussen de logistiek dienstverlener en On (dat sinds 2010 loopt) met tien jaar verlengd.

DPD rijdt elektrisch door Mechelen

Omdat het goederenvervoer tegen 2050 naar verwachting met ongeveer 80% zal toenemen in vergelijking met 2005, staat de transportsector voor de zware uitdaging om zijn impact op het milieu en klimaat terug te dringen. Daarom lanceerde pakketbezorgdienst DPDGroup het DrivingChange programma, met onder meer een actief CO2-reductieplan.

Migros Luzern automatiseert magazijn met Knapp

De coöperatieve Migros Luzern, met 6000 medewerkers de grootste privé-werkgever in Centraal-Zwitserland, heeft Knapp in de arm genomen om zijn bestaande versmagazijn in de gemeente Dierikon te automatiseren. Naast 55 supermarkten en hypermarkten beheert de coöperatieve verschillende outlets en Migros-partners, ruim 20 gespecialiseerde winkels, 21 gastronomische sites en verschillende sport-, fitness- en golfterreinen.

Thijs Goossens is nieuwe channel director Benelux bij Infor

Infor, leverancier van branchespecifieke cloudapplicaties, heeft Thijs Goossens aangesteld als channel director Benelux. De 42-jarige Goossens startte zijn carrière als partner accountmanager bij Microsoft en maakte na een paar jaar de overstap naar McAfee waar hij acht jaar lang werkzaam was, waarvan zes jaar als channel territory manager commercial market.

Yusen Logistics sluit Transfreight Automotive Logistics Europe

Het Japanse Yusen Logistics heeft zijn Britse dochteronderneming Transfreight Automotive Logistics Europe, onder de noemer van ‘vrijwillige liquidatie’ gesloten. Volgens de Britse wetgeving mag een onderneming bij een vrijwillige liquidatie haar schulden betalen, maar haar operaties stopzetten.

Ad Ultima Group en Pylades vormen samen Europese business softwarepartner met focus op Microsoft Dynamics 365 en PTC

De internationale investeringsmaatschappij Waterland brengt Ad Ultima Group en Pylades samen en neemt een meerderheidsparticipatie in de gecombineerde groep. De groep – actief in België, Nederland en Frankrijk – realiseert een omzet van 50 miljoen euro en telt meer dan 350 medewerkers.

Van standaardtoepassingen tot installaties met Industrie 4.0-functionaliteit: het nieuwe DC-platform heeft voor elke uitdaging de passende oplossing

De kostenefficiënte realisatie van een systeem op maat met plug-and-playoplossingen is de uitdaging van vele systeemintegrators en machinebouwers. Het nieuwe DC-platform van Interroll is een krachtig technologieplatform waarmee dit uitstekend te realiseren is.

Wegvervoerders willen digitale samenwerking

Transporeon heeft in mei 2019 voor de tweede keer sinds 2018 een markt- en bedrijfsontwikkelingsenquête uitgevoerd bij meer dan 1.000 Europese wegvervoerders. De resultaten werden samengevat in het rapport ‘Capacity, Pricing & Technology: 2019 European Road Transportation Survey’.

Coolingdown na cabotage bedreigt Belgische transporteurs

Het Europees Parlement heeft een voorstel geformuleerd waarbij vervoerders na cabotage gedurende 60 uur geen nieuwe cabotage meer mogen ondernemen. Een ‘cooling off’ van vijf dagen, zoals de EU-ministers willen, is volgens de transportsector al helemaal dramatisch.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.