Knapp introduceert Pocket Sorter in farmalogistiek

Foto: © KNAPP/Niederwieser

Knapp is een nieuwe weg ingeslagen door nu ook in de farmaceutische sector een volautomatisch zakkensorteersysteem uit de AutoPocket-serie te implementeren. Het sorteersysteem, dat vooral toepassing vindt in de mode- en detailhandel, wordt nu voor het eerst in de farmaceutische distributie gebruikt bij Limedika in Litouwen.

Limedika is een Litouwse farmaceutische groothandel met hoofdkantoor in

Kaunas. Het bedrijf levert geneesmiddelen, voedingssupplementen en diergeneesmiddelen aan meer dan 1500 apotheken en ziekenhuizen in Litouwen. Omdat zijn logistieke centrum om een aantal redenen – o.a. een toename in e-commerce – moest worden uitgebreid, ging Limedika over tot een samenwerking met Knapp.

Een team van ingenieurs en softwaremedewerkers van beide bedrijven kreeg de opdracht een logistieke oplossing te vinden die verschillende orderstructuren aankon, snelle levertijden garandeerde en foutpercentages minimaliseerde. De voorgestelde oplossing bestaat in de integratie van een nieuw zakkensorteersysteem uit de AutoPocket-serie in het bestaande logistieke magazijnsysteem. Daarmee wordt de combinatie van AutoPocket en een klassieke logistieke oplossing voor de farmaceutische groothandel voor het eerst toegepast. De combinatie moet zorgen voor volledig geautomatiseerde orderconsolidatie, efficiënte multichannel orderverwerking en end-to-end documentatie.

AutoPocket deponeert automatisch items waar dan ook in het magazijn terwijl het op volle snelheid beweegt. Het zakkensorteersysteem is uitgerust met RFID-technologie, waardoor 100% tracking, nauwkeurige identificatie en op elk moment toegang tot elk item in het systeem allemaal in de zak zitten. Intelligent matrixsorteren moet orde brengen in anders chaotisch gebufferde goederen en zorgen voor een betrouwbare 100% volgorde, gesorteerd volgens de vereiste criteria.

De bestaande structuur van het farmaceutische magazijn – inclusief een A-frame picking systeem, legbordstellingen en controle- en verzendstations – bleef grotendeels ongewijzigd. Klik- en verzamelorders voor apotheken, maar ook artikelen voor online bestellingen die rechtstreeks aan de eindklant worden geleverd, worden allemaal naar de laadstations gestuurd, waar ze individueel in de pockets van de AutoPocket worden geplaatst. De AutoPocket zet automatisch en nauwkeurig goederen af waar dan ook in het magazijn, zonder te vertragen of te stoppen. Andere functies maken efficiënt batch picken mogelijk met end-to-end tracking van serie- en lotnummers.

Voor de aansturing zorgt het WMS van Limedika, samen met het WCS dat Knapp aanleverde. Om de technische staat van het hele systeem te bewaken, werd ook KiSoft SCADA geïmplementeerd.

Recente nieuwsberichten

Onderzoek brengt de uitdagingen van Europese verladers en vervoerders aan het licht

Aangezien de Europese markt voor wegtransport nog steeds erg versnipperd is, worden supply chain professionals geconfronteerd met een complexe sector. Maar liefst 50% van de verladers werkt met meer dan 30 vervoerders tegelijkertijd, wat een goede kennis van de markt vergt om dit efficiënt te organiseren.

Haventransport Stella Artois gaat voortaan via biertrein

AB InBev zal voortaan het grootste deel van haar haventransport organiseren per trein. Vanaf 2020 zal de brouwer door zijn modal shift zo’n 20.000 vrachtwagens per jaar van de Antwerpse ring halen. Het nieuwe treintraject wordt mogelijk gemaakt op initiatief van AB InBev en Katoen Natie, het magazijn waar de treinen gevuld worden met Stella Artois, en dankzij partners Lineas en DP World.

Vestiaire Collective breidt e-commerce internationaal uit met Descartes CustomsInfo

Als aanbieder van on-demand SaaS-oplossingen voorziet Descartes Systems Group Vestiaire Collective van een internationale handelsdatabase om het toenemend aantal beschikbare producten op de website te beheren. Vestiaire Collective is een wereldwijd community-driven platform voor exclusieve tweedehandsmode, dat een groeiend assortiment en een stijgend aantal exporttransacties kent.

Kuehne + Nagel breidt Pharma Hub in België uit

Sinds de recente uitbreiding is het distributiecentrum voor farma in Geel een van de grootste binnen het wereldwijde PharmaChain netwerk van Kuehne + Nagel. Dat netwerk omvat wereldwijd meer dan 220 operaties, 600.000m² sectorspecifieke magazijnruimte en een team van speciaal opgeleide operatoren.

Dematic lanceert micro-fulfillment oplossing

Met de nieuwe automatiseringsoplossing van Dematic moeten klanten met een hoge omloopsnelheid snel en flexibel alle klantorders vanuit kleine opslagruimtes kunnen verwerken. Daarmee kunnen ze lokaal beschikbare ruimte maximaal benutten om op een winstgevende wijze invulling te geven aan de omnichannel distributiestrategie en e-commerce orders van klanten binnen enkele uren te leveren.

Performance Portal van Trimble is vernieuwd

Trimble Transport & Logistics ontwikkelt boordcomputers, draadloze communicatietools en webgebaseerde backoffice applicaties voor grote en kleine bedrijven in de logistieke sector. Met zijn Performance Portal biedt Trimble een holistisch overzicht van de prestaties van zowel chauffeurs als vrachtauto’s.

Aventeon integreert betaaloplossing in software voor last mile distributie

Aventeon is aanbieder van de softwareoplossing Logistics.ONE en is actief binnen de driehoek transport, value added services en service logistiek. Om het werkproces van bezorgers en chauffeurs te vergemakkelijken heeft Aventeon nu de integratie gerealiseerd met de myPOS mobiele betaalterminal.

Nieuws van TomTom

Er vallen verschillende nieuwtjes te rapen bij TomTom. Zo wordt er een nieuwe versie gelanceerd van Road Event Reporter, een webgebaseerde tool voor het doorgeven van wegafsluitingen, werkzaamheden en -evenementen. Met de applicatie kunnen o.a.

Transbox United omgedoopt tot Contargo Transbox

Containerbedrijf Transbox United gaat voortaan verder onder de naam Contargo Transbox. Daarmee wil het bedrijf zich als onderdeel van het Europese containernetwerk van de Contargo-groep profileren. “Twee jaar geleden hebben wij de aandelen van United Container Transport in de joint venture Transbox United overgenomen”, aldus Michel van Meurs, regionaal salesmanager westelijke zeehavens (foto).

IT-bedrijf zweert bij ‘no cure, no pay’

Het jonge Gentse IT-bedrijf DMVH gaat er prat op dat een IT-project pas geslaagd is wanneer het resultaat aan alle verwachtingen beantwoordt. Daarbij steekt de IT-nieuwkomer zelf zijn nek uit: “zonder oplossing, geen factuur”, klinkt het. Oprichters Koen De Mol (DM) en Ben Van Hees (VH) geloven dat een IT-integratie sneller, efficiënter, pijnlozer en dus ook goedkoper kan. Daarvan wisten ze ook David Geens (ex-Nucleus) te overtuigen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.