Knapp introduceert Pocket Sorter in farmalogistiek

Foto: © KNAPP/Niederwieser

Knapp is een nieuwe weg ingeslagen door nu ook in de farmaceutische sector een volautomatisch zakkensorteersysteem uit de AutoPocket-serie te implementeren. Het sorteersysteem, dat vooral toepassing vindt in de mode- en detailhandel, wordt nu voor het eerst in de farmaceutische distributie gebruikt bij Limedika in Litouwen.

Limedika is een Litouwse farmaceutische groothandel met hoofdkantoor in

Kaunas. Het bedrijf levert geneesmiddelen, voedingssupplementen en diergeneesmiddelen aan meer dan 1500 apotheken en ziekenhuizen in Litouwen. Omdat zijn logistieke centrum om een aantal redenen – o.a. een toename in e-commerce – moest worden uitgebreid, ging Limedika over tot een samenwerking met Knapp.

Een team van ingenieurs en softwaremedewerkers van beide bedrijven kreeg de opdracht een logistieke oplossing te vinden die verschillende orderstructuren aankon, snelle levertijden garandeerde en foutpercentages minimaliseerde. De voorgestelde oplossing bestaat in de integratie van een nieuw zakkensorteersysteem uit de AutoPocket-serie in het bestaande logistieke magazijnsysteem. Daarmee wordt de combinatie van AutoPocket en een klassieke logistieke oplossing voor de farmaceutische groothandel voor het eerst toegepast. De combinatie moet zorgen voor volledig geautomatiseerde orderconsolidatie, efficiënte multichannel orderverwerking en end-to-end documentatie.

AutoPocket deponeert automatisch items waar dan ook in het magazijn terwijl het op volle snelheid beweegt. Het zakkensorteersysteem is uitgerust met RFID-technologie, waardoor 100% tracking, nauwkeurige identificatie en op elk moment toegang tot elk item in het systeem allemaal in de zak zitten. Intelligent matrixsorteren moet orde brengen in anders chaotisch gebufferde goederen en zorgen voor een betrouwbare 100% volgorde, gesorteerd volgens de vereiste criteria.

De bestaande structuur van het farmaceutische magazijn – inclusief een A-frame picking systeem, legbordstellingen en controle- en verzendstations – bleef grotendeels ongewijzigd. Klik- en verzamelorders voor apotheken, maar ook artikelen voor online bestellingen die rechtstreeks aan de eindklant worden geleverd, worden allemaal naar de laadstations gestuurd, waar ze individueel in de pockets van de AutoPocket worden geplaatst. De AutoPocket zet automatisch en nauwkeurig goederen af waar dan ook in het magazijn, zonder te vertragen of te stoppen. Andere functies maken efficiënt batch picken mogelijk met end-to-end tracking van serie- en lotnummers.

Voor de aansturing zorgt het WMS van Limedika, samen met het WCS dat Knapp aanleverde. Om de technische staat van het hele systeem te bewaken, werd ook KiSoft SCADA geïmplementeerd.

Recente nieuwsberichten

Interroll breidt Modular Pallet Conveyor platform uit

Het Modular Pallet Conveyor (MPP) platform van Interroll is een flexibel modulair systeem voor het intern transport van pallets. Interroll breidt het platform nu uit met een nieuwe stapelkraan voor dynamische opslag en een transfer car. Deze moeten zorgen voor de snelle en veilige opslag en retrieval van tot honderd pallets per uur.

Still stelt TrolleyMover voor

Routetreinen winnen aan populariteit. Steeds vaker worden ook kleine ladingdragers via een routetreinconcept getransporteerd. Daarom heeft Still het aanbod aan routetrein-oplossingen uitgebreid met een reeks gestandaardiseerde stellingtrolleys met verschillende uitrustingsmogelijkheden.

Transport Market Monitor wijst op slechts lichte economische groei

Een blik op de vervoersmarkt laat zien dat de economische groei in Europa zwak blijft. Dat concludeert Tim Consult, een dochterbedrijf van Transporeon, na evaluatie van de Transport Market Monitor (TMM), die Tim Consult maakte op basis van transportgegevens van de spotmarkt op het Transporeon-platform.

Stephan Sieber nieuwe CEO van Transporeon

Sinds 12 november 2019 vervult de Zwitser Stephan Sieber (44) de functie van CEO bij het cloudgebaseerde logistieke dienstenbedrijf Transporeon. Stephan Sieber heeft dertien jaar ervaring bij SAP, onder andere als algemeen directeur van SAP Zwitserland.

Picnic bouwt gerobotiseerd fulfilment center

De Nederlandse online supermarkt Picnic gaat in Utrecht een geautomatiseerd distributiecentrum oprichten. Dat is naar eigen zeggen de manier om de infrastructuur, die al volledig uit elektrische bestelwagens bestaat, ook op het niveau van het dc duurzamer te maken.

AB InBev stuurt e-trucks naar Belgische steden

AB InBev zet voluit in op ecologie. Zo wil de brouwerij als eerste onderneming in België elektrische trucks inzetten om steden te beleveren. De eerste e-truck – van vrachtwagenconstructeur MAN – wordt deze week al bij AB InBev in Leuven geleverd.

Iptor lanceert AI chatbot ‘Sara’

Sara, de chatbot van softwareleverancier Iptor Supply Chain Systems, maakt gebruik van artificiële intelligentie en moet klanten gedetailleerd, real-time, big data gedreven inzicht geven in hun Iptor DC1 en IP1 ERP-platformen. Sara leent zich met name voor dienstenbedrijven voor wie customer support een kritische succesfactor is.

Kuehne + Nagel neemt leeuwendeel van Rotra over

Kuehne + Nagel kondigt de overname aan van het gros van de activiteiten van Rotra. Het Nederlandse familiebedrijf, met hoofdzetel in Doesburg, beheert een vloot van meer dan 200 trucks en staat in voor wegvervoer en contract logistics voor Nederlandse, Belgische en internationale klanten.

Nunner Logistics heeft weldra XXL zonnedak met 13,1 Megawatt

Nunner Logistics krijgt op Greenport Venlo het krachtigste zonnedak van Europa. Het XXL warehouse van Next Level Development, waarin Nunner de logistiek verzorgt voor Lidl, wordt volledig vol gelegd met zonnepanelen. Met een oppervlakte van 110.000 vierkante meter levert het dak straks een vermogen van maar liefst 13,1 Megawatt, het hoogste vermogen dat in Europa door één dak wordt geleverd, voldoende om 4500 huishoudens van elektriciteit te voorzien.

Gelderland begrenst bouw van XXL-distributiecentra

De Nederlandse provincie Gelderland wil de opmars van XXL-distributiecentra in de provincie een halt toeroepen. Als het aan het provinciebestuur ligt, mogen dergelijke dc’s van boven de 50.000m² enkel nog worden gebouwd in de logistieke hotspots Tiel, Nijmegen en tussen Zevenaar en Emmerich, vlak over de grens met Duitsland.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.