Kilometerheffing brengt in zesde werkingsjaar 822 miljoen euro op

De kilometerheffing voor vrachtwagens die sinds 1 april 2016 in de drie gewesten van België van kracht is, heeft in haar zesde werkingsjaar – dat liep van 1 april 2021 tot en met 31 maart 2022 – 822,4 miljoen euro opgebracht. Dat is 8,8% meer dan de 755,7 miljoen euro in het werkingsjaar daarvoor. Het aandeel afgelegde tolkilometers door vrachtwagens in de twee properste emissiecategorieën, Euro 6 en Euro 5, steeg verder van 95 naar 96,6%. Dat maakte Viapass, de interregionale entiteit die de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert en controleert, bekend bij de publicatie van zijn jaarverslag over 2021.

Sinds de invoering van de kilometerheffing betalen ook in het buitenland ingeschreven vrachtwagens evenredig mee voor het gebruik en de slijtage van de Belgische wegen. De inkomsten uit de kilometerheffing voor de drie gewesten in België zijn jaar na jaar gestegen. In het zesde jaar van de kilometerheffing waren buitenlandse vrachtwagens goed voor 53% van de gereden kilometers door vrachtwagens op betalende tolwegen in de drie gewesten. “De kilometerheffing die Belgische en buitenlandse vrachtwagens betalen, gaat naar het Vlaamse, het Waalse en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in verhouding tot het aantal gereden kilometers op de betalende tolwegen in hun gewest”, legt Johan Schoups (foto), administrateur-generaal van Viapass, uit. “Met de inkomsten kunnen de gewesten investeren in infrastructuur en mobiliteit, zoals uitgebreid beschreven staat in ons nieuwe jaarverslag. De opbrengsten kunnen ook gaan naar opleidingen voor vrachtwagenchauffeurs en initiatieven om hun werkomstandigheden te verbeteren, zoals betere parkeerterreinen langs snelwegen.”
 
Groene tolkilometers
Vrachtwagens betalen per gereden kilometer op betalende tolwegen. Dat bedrag hangt van drie factoren af: het gewest waar de weg ligt, de maximaal toegelaten massa (MTM) en de Euro-emissienorm van het voertuig. De kilometerheffing hanteert drie MTM-categorieën (meer dan 3,5 ton tot 12 ton, meer dan 12 ton tot 32 ton, en meer dan 32 ton) en zeven Euronormen (van de meest vervuilende Euro 0-norm tot de meest milieuvriendelijke Euro 6-norm). Hoe hoger de Euronorm van de vrachtwagen en hoe lager zijn MTM, hoe voordeliger het tarief per gereden kilometer.
 
“Het is duidelijk dat het gunstigere tarief voor ‘groene’ vrachtwagens in de kilometerheffing een medebepalende factor is bij de aanschaf van een milieuvriendelijkere vrachtwagen”, stelt Johan Schoups. “Nog maar 3,4% van de tolkilometers wordt afgelegd door vrachtwagens die niet tot de twee properste emissiecategorieën, Euro 6 en Euro 5, behoren. Ook zien we een verschuiving in de gewichtsklasse van de vrachtwagens. Het aandeel van de hoogste klasse, met een MTM van meer dan 32 ton, is gestegen van 87% vorig jaar naar 91% vandaag. Groener transport en meer efficiënt gebruik van de transportmiddelen waren twee goed omlijnde doelstellingen die de ontwerpers van de kilometerheffing bij de aanvang voor ogen hadden. Ze zijn daar duidelijk in geslaagd.”
 
Coronadip is over
Tijdens het zesde jaar van de kilometerheffing is het aantal vrachtwagens op de wegen in de drie gewesten weer gestegen na een daling in het vierde en vijfde jaar. “De dip als gevolg van de coronapandemie is voorbij”, stelt Johan Schoups vast. “Alleen vrachtwagens die effectief reden, betaalden kilometerheffing. Het aantal vrachtwagens op de weg zegt weliswaar niets over de beladingsgraad en rendabiliteit van de ritten. Wel kunnen we stellen dat de stijging van het aantal vrachtwagens in het zesde jaar van de kilometerheffing een indicatie is van toegenomen economische activiteit. Wat exact de impact zal zijn van de recente ontwikkelingen in Oekraïne is nog af te wachten.”
 
Reglementair in orde
Van alle vrachtwagens die in België onderworpen zijn aan de kilometerheffing, is ruim 99,25% reglementair in orde. “Het resterende minieme aantal is daarom niet noodzakelijk een kwaadwillige overtreder”, zegt Johan Schoups. “Zo is 0,15% niet in orde wegens een On Board Unit of OBU met een ontoereikend betaalmiddel, zoals een overschreden limiet van een kredietkaart, een technisch defect of een vervallen kaart. Bij 0,6% van de vrachtwagens detecteert de controleapparatuur geen OBU. Het is dan mogelijk dat de chauffeur vergeten was de OBU in te schakelen of er geen aan boord heeft. Viapass blijft waarschuwen dat het systeem alles ziet, en dat de OBU verplicht ingeschakeld moet zijn op de wegen van de drie gewesten in België.”
 
Wie zich niet aan de regels houdt, wordt beboet. Afhankelijk van de ernst van de overtreding is er een boete variërend van minimaal 100 tot maximaal 1.000 euro in gevallen van manifeste fraude. Een vrachtwagen wordt gemiddeld drie keer per dag gecontroleerd. Dat komt neer op meer dan 8 miljoen controlemomenten per maand. De controles gebeuren door 39 cameraportieken, 22 verplaatsbare camera’s en 38 controlevoertuigen en -motoren van de drie gewesten.

Foto: Viapass

Recente nieuwsberichten

Tilt-Import lanceert ShockWatch RFID-tag voor het detecteren van schokken tijdens transport

Al meer dan 40 jaar worden de ShockWatch schokindicatoren van het Franse Tilt-Import gebruikt voor het monitoren van abnormale schokken tijdens transport of opslag van goederen (vallen op de vloer of ruwe behandeling). Nu stelt Tilt-Import de nieuwe ShockWatch RFID-indicator voor.

Geek+ en Reesink Logistic Solutions gaan partnership aan

Geek+, wereldwijd aanbieder van AMR-technologie, heeft een partnership gesloten met de Europese systeemintegrator Reesink Logistic Solutions. De ondernemingen gaan een niet-exclusieve samenwerking aan die het volledige gamma Geek+-producten omvat en in de eerste plaats gericht is op Noord-Europa, met een focus op Nederland, Duitsland en Polen.

Forecasting is geen Kunst! Forecasting is een proces

Forecasting is geen kunst, noch het werkdomein van een aantal fanatieke specialisten. Forecasting en vraagbeheer heeft zeker nood het gebruik van een aantal technieken, maar evenzeer aan het opzetten van een goed doordacht en uitgebalanceerd proces die verschillende functies samenbrengt om een visie op de toekomst te ontwikkelen.

Test de solution picker uit (en bespaar geld, tijd en plaats)

Ontdek de ideale oplossing voor magazijnoptimalisatie met onze de solution picker van Vanas Engineering. Dit innovatief platform geeft je – na het invullen van gerichte informatie – een oplossing op maat. Door een goede optimalisatie van uw magazijn kan u niet alleen tijd en geld besparen, maar zorgt u ook voor een kleinere foutenmarge en minder loopafstanden.

TheValueChain neemt IDinIT over

Sinds 16 juni 2022 maakt IDinIT, een SAP-dienstverlener uit ’s-Hertogenbosch, deel uit van TheValueChain Nederland. Daarmee haalt de SAP Gold Partner 20 extra collega’s in huis. Een van de ambities van TheValueChain Nederland bestaat erin de business in Nederland via een ‘buy-and-build’ strategie te laten groeien.

Dirk Van Oosterwyck nieuwe general manager bij CertiWeight

Sinds begin juni 2022 vult Dirk van Oosterwyck (foto) de functie van general manager in bij CertiWeight. Het bedrijft baat in de Haven van Antwerpen twee concessies uit, eentje op elke Scheldeoever. Op de locaties die het zelf uitbaat, biedt het bedrijf naast het wegen van containers ook tijdelijke opslag en overvoer naar de deepsea terminals aan.

Universal Robots breidt portfolio uit met herziene UR20

Universal Robots, de Europese fabrikant van collaboratieve robots (cobots), voegt een nieuwe cobot met een laadvermogen van 20 kilogram toe aan zijn productgamma. De cobot, die de naam UR20 krijgt, heeft een geheel nieuw gewrichtsontwerp dat nog snellere cyclustijden mogelijk moet maken, naast de mogelijkheid om zwaardere lasten te tillen.

Normative lanceert gratis Carbon Legislation Tracker

Normative introduceert de Carbon Legislation Tracker. De gratis tool is ontwikkeld om bedrijven te helpen voldoen aan de snel veranderende wetgeving op het gebied van koolstofuitstoot in de EU, het Verenigd Koninkrijk en de VS. Normative werd in 2014 opgericht om de overgang naar een netto uitstoot van nul te versnellen.

Vanas Engineering verkoopt eerste Opex automatisering in Benelux

Begin 2022 kondigde Vanas Engineering, leverancier van logistieke oplossingen zoals opslagsystemen, interne transportsystemen en software, aan dat het een partnerschip aanging met Opex GmbH, een Amerikaanse producent van warehouse automation oplossingen.

Pepperl+Fuchs stelt Contour2D sensorsysteem voor transportbanden voor

Pepperl+Fuchs, met hoofdkantoor in het Duitse Mannheim, levert industriële sensortechnologie en explosiebeveiliging. Het bedrijf introduceerde het Contour2D sensorsysteem. Het Contour2D sensorsysteem is ontwikkeld om een optimale en efficiënte detectie van producten op transportbanden te garanderen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.