Kilometerheffing brengt in zesde werkingsjaar 822 miljoen euro op

De kilometerheffing voor vrachtwagens die sinds 1 april 2016 in de drie gewesten van België van kracht is, heeft in haar zesde werkingsjaar – dat liep van 1 april 2021 tot en met 31 maart 2022 – 822,4 miljoen euro opgebracht. Dat is 8,8% meer dan de 755,7 miljoen euro in het werkingsjaar daarvoor. Het aandeel afgelegde tolkilometers door vrachtwagens in de twee properste emissiecategorieën, Euro 6 en Euro 5, steeg verder van 95 naar 96,6%. Dat maakte Viapass, de interregionale entiteit die de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert en controleert, bekend bij de publicatie van zijn jaarverslag over 2021.

Sinds de invoering van de kilometerheffing betalen ook in het buitenland ingeschreven vrachtwagens evenredig mee voor het gebruik en de slijtage van de Belgische wegen. De inkomsten uit de kilometerheffing voor de drie gewesten in België zijn jaar na jaar gestegen. In het zesde jaar van de kilometerheffing waren buitenlandse vrachtwagens goed voor 53% van de gereden kilometers door vrachtwagens op betalende tolwegen in de drie gewesten. “De kilometerheffing die Belgische en buitenlandse vrachtwagens betalen, gaat naar het Vlaamse, het Waalse en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in verhouding tot het aantal gereden kilometers op de betalende tolwegen in hun gewest”, legt Johan Schoups (foto), administrateur-generaal van Viapass, uit. “Met de inkomsten kunnen de gewesten investeren in infrastructuur en mobiliteit, zoals uitgebreid beschreven staat in ons nieuwe jaarverslag. De opbrengsten kunnen ook gaan naar opleidingen voor vrachtwagenchauffeurs en initiatieven om hun werkomstandigheden te verbeteren, zoals betere parkeerterreinen langs snelwegen.”
 
Groene tolkilometers
Vrachtwagens betalen per gereden kilometer op betalende tolwegen. Dat bedrag hangt van drie factoren af: het gewest waar de weg ligt, de maximaal toegelaten massa (MTM) en de Euro-emissienorm van het voertuig. De kilometerheffing hanteert drie MTM-categorieën (meer dan 3,5 ton tot 12 ton, meer dan 12 ton tot 32 ton, en meer dan 32 ton) en zeven Euronormen (van de meest vervuilende Euro 0-norm tot de meest milieuvriendelijke Euro 6-norm). Hoe hoger de Euronorm van de vrachtwagen en hoe lager zijn MTM, hoe voordeliger het tarief per gereden kilometer.
 
“Het is duidelijk dat het gunstigere tarief voor ‘groene’ vrachtwagens in de kilometerheffing een medebepalende factor is bij de aanschaf van een milieuvriendelijkere vrachtwagen”, stelt Johan Schoups. “Nog maar 3,4% van de tolkilometers wordt afgelegd door vrachtwagens die niet tot de twee properste emissiecategorieën, Euro 6 en Euro 5, behoren. Ook zien we een verschuiving in de gewichtsklasse van de vrachtwagens. Het aandeel van de hoogste klasse, met een MTM van meer dan 32 ton, is gestegen van 87% vorig jaar naar 91% vandaag. Groener transport en meer efficiënt gebruik van de transportmiddelen waren twee goed omlijnde doelstellingen die de ontwerpers van de kilometerheffing bij de aanvang voor ogen hadden. Ze zijn daar duidelijk in geslaagd.”
 
Coronadip is over
Tijdens het zesde jaar van de kilometerheffing is het aantal vrachtwagens op de wegen in de drie gewesten weer gestegen na een daling in het vierde en vijfde jaar. “De dip als gevolg van de coronapandemie is voorbij”, stelt Johan Schoups vast. “Alleen vrachtwagens die effectief reden, betaalden kilometerheffing. Het aantal vrachtwagens op de weg zegt weliswaar niets over de beladingsgraad en rendabiliteit van de ritten. Wel kunnen we stellen dat de stijging van het aantal vrachtwagens in het zesde jaar van de kilometerheffing een indicatie is van toegenomen economische activiteit. Wat exact de impact zal zijn van de recente ontwikkelingen in Oekraïne is nog af te wachten.”
 
Reglementair in orde
Van alle vrachtwagens die in België onderworpen zijn aan de kilometerheffing, is ruim 99,25% reglementair in orde. “Het resterende minieme aantal is daarom niet noodzakelijk een kwaadwillige overtreder”, zegt Johan Schoups. “Zo is 0,15% niet in orde wegens een On Board Unit of OBU met een ontoereikend betaalmiddel, zoals een overschreden limiet van een kredietkaart, een technisch defect of een vervallen kaart. Bij 0,6% van de vrachtwagens detecteert de controleapparatuur geen OBU. Het is dan mogelijk dat de chauffeur vergeten was de OBU in te schakelen of er geen aan boord heeft. Viapass blijft waarschuwen dat het systeem alles ziet, en dat de OBU verplicht ingeschakeld moet zijn op de wegen van de drie gewesten in België.”
 
Wie zich niet aan de regels houdt, wordt beboet. Afhankelijk van de ernst van de overtreding is er een boete variërend van minimaal 100 tot maximaal 1.000 euro in gevallen van manifeste fraude. Een vrachtwagen wordt gemiddeld drie keer per dag gecontroleerd. Dat komt neer op meer dan 8 miljoen controlemomenten per maand. De controles gebeuren door 39 cameraportieken, 22 verplaatsbare camera’s en 38 controlevoertuigen en -motoren van de drie gewesten.

Foto: Viapass

Recente nieuwsberichten

Raskone Oy verhoogt productiviteit van medewerkers met Panasonic Toughbook

Raskone Oy is het grootste commerciële voertuigreparatiebedrijf van Finland. Net als tal van andere bedrijven die volop softwareoplossingen inzetten om het magazijnbeheer vlotter en meer foutloos te laten verlopen, had de onderneming nood aan de geschikte ondersteunende hardware.

Pipelife tilt Supply Chain Management naar een hoger niveau met Optimact

Een solide basis creëren voor een correcte voorspelling. Daarom heeft Pipelife Nederland(onderdeel van de Wienerberger Groep) Optimact geselecteerd. Nu het softwarepakket Optimact zijn waarde heeft bewezen in Nederland, ontdekken ook andere landen van Pipelife International de software.

Bierbrouwer Staropramen voert efficiëntie en veiligheid op met ZetesMedea

Pivovary Staropramen s.r.o. (onderdeel van Molson Coors Brewing Company) is de op één na grootste bierbrouwer in Tsjechië. De brouwer beschikt over een groot magazijn waar twintig tot veertig medewerkers tegelijkertijd op de werkvloer actief zijn.

Toyota Material Handling Nederland krijgt nieuwe algemeen directeur

Vanaf 1 april 2021 wordt Wim Vos (foto) de nieuwe algemeen directeur van Toyota Material Handling Nederland. Hij volgt dan Pank Hertsenberg op, die de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt. Wim Vos is sinds 2005 werkzaam bij Toyota Material Handling Nederland (voorheen BT), waar hij diverse directiefuncties heeft bekleed in after sales, sales & marketing en advanced logistics.

9altitudes voegt Admiral Dynamics aan de groep toe

9altitudes kondigt opnieuw een uitbreiding aan. De groep rond IT-bedrijf Ad Ultima neemt Admiral Dynamics in de groep op. Het bedrijf, met hoofdzetel in Antwerpen, werd in 2009 door Marga Van Laere en Marc Crauwels opgericht en is ondertussen uitgegroeid tot een toonaangevende Microsoft Dynamics CRM implementatiepartner in België en Slovenië, gespecialiseerd in service excellence, digital marketing en customer obsession.

Reesink Logistic Solutions zet de stap naar Polen en Oostenrijk

Reesink Logistic Solutions (RLS), onderdeel van Royal Reesink, is een toonaangevende warehousing solutions integrator in Europa en behoort tot de top 3 AutoStore integrators wereldwijd. Na de lancering van de rebranding van de twee hoofdbedrijven in december vorig jaar, is RLS nu aan zijn Europese expansie begonnen.

Dachser Air & Sea Logistics reorganiseert regionaal management

Dachser Air & Sea Logistics (ASL) heeft het management van zijn business units in de regio’s Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA) en Amerika gereorganiseerd. De positie van managing director ASL EMEA is overgenomen door dr. Tobias Burger, die als deputy director ASL al verantwoordelijk is voor de strategische ontwikkeling van de business unit Air & Sea Logistics.

Linde introduceert nieuwe bedieningsmethode en magazijnbescherming voor reachtrucks

Met de introductie van de ergonomische Multifunction Lever en de magazijnbeschermende Rack Protection Sensor, richt Linde Material Handling zich zowel op reachtruckbestuurders als op vlootverantwoordelijken. Zo moeten reachtruckbestuurders genieten van een verhoogd comfort en zich volop op de goederen concentreren, terwijl vlootverantwoordelijkheden vooral baat hebben bij de kostenbesparingen en de verhoogde productiviteit die daarmee gepaard gaan.

BT Tyro Stacker-familie verwelkomt nieuwe telg

Toyota Material Handling heeft zijn BT Tyro-gamma uitgebreid met de BT Tyro SHE 100. Deze robuuste stapelaar wordt gekenmerkt door stevige mastprofielen, steunpoten en vorken en heeft een 1,5 mm dikke stalen cover. De BT Tyro Stacker is geschikt voor het stapelen van pallets, het transport van lichte goederen en voor ergonomisch orderpicken.

Wereldhaven ‘Port of Antwerp-Bruges’ in de maak

De algemene pers berichtte enkele dagen geleden al dat de Stad Antwerpen en de Stad Brugge eindelijk tot een akkoord zijn gekomen om hun respectieve havens te laten versmelten. Dat langverwachte tweestedenakkoord betekent het officiële startschot voor een eenmakingstraject dat zowat een jaar in beslag zal nemen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.