Kickstart uw S&OP proces

(Advertorial)Weinig supply chain specialisten hoeven overtuigd te worden van de enorme meerwaarde van een gestructureerd S&OP proces. Toch zien we in de realiteit bijzonder weinig bedrijven het concept effectief toepassen. Wie een S&OP proces wil opzetten kiest best voor hands on benadering. Dit zijn de do’s en dont’s voor een succesvolle lancering.

Bij S&OP denken we al snel aan gewichtige, complexe structuren met ontelbare stakeholders, enkel weggelegd voor de allergrootste multinationals. Wie de vakliteratuur naleest wordt steevast geconfronteerd met ellenlange flowcharts en wollig management speak. Zo’n full size S&OP proces mag best de stip aan de horizon zijn, zolang het maar geen vlekken voor je ogen worden.

Niemand zal ontkennen dat een S&OP proces initieel tijd en mankracht kost. Helaas zijn beide een schaars goed in onze Belgische KMO wereld. Maar S&OP goed toegepast levert een mooi rendement op al je resources, zowel op vlak van bedrijfscultuur als financieel resultaat.

Nu nog iedereen zo ver krijgen om een actieve stakeholder te worden in het S&OP proces. Vaak heb je maar één kans om het goed te doen. Des te belangrijker om het bedachtzaam aan te pakken. Hiervoor geven we volgende tips:

Drie  Kickstart tips 

  1. Verzeker steun van het top management
  2. Pitch S&OP voor je collega’s alsof je de sterktes van je eigen bedrijf aan een buitenstaander verkoopt.
  3. Stel realistische maar duidelijke verwachtingen voor jezelf en collega’s

Samengevat, voorzie jezelf van wortel en stok en bepaal haalbare doelstellingen. Belonen en slaan zal niet helpen als de inspanning te groot lijkt in verhouding tot de winst. Begin bij voorkeur met een probleem dat iedereen aanbelangt maar niet te complex is om op te lossen. De interessantste cases zijn plotse events die veel afstemming in de keten vragen. Bijvoorbeeld: Het magazijn verhuist en de voorraad moet 10% omlaag. Waar ga je die 10% halen? En waar net niet? We zijn zeker dat zowel aankoop, verkoop, logistiek, finance en het management hier heel uiteenlopende visies over zullen hebben.

Heb je eindelijk iedereen zo ver om met S&OP te starten? Fantastisch, hier zijn 10 typische struikelblokken die je beter ontwijkt om het feestje niet te verpesten:

10 typische struikelblokken
  • Bedrijfsstrategie is niet duidelijk gedefinieerd
  • Top management is niet actief betrokken
  • Te veel discussie over details
  • We vergaderen 1x per maand… ongeveer
  • Managers zijn  obsessief over verkopen afgelopen maand
  • Verkoop weet niet hoe te forecasten
  • S&OP negeert externe trends
  • Voortgang wordt niet gemeten
  • Geen kaas gegeten van een goede meeting structuur
  • Bedrijfsbeleid ondermijnt de vooruitgang 

Vorm geven aan S&OP is een proces vóór het proces. Slimstock brengt bedrijven samen in een S&OP Community om te leren van elkaars successen en mislukkingen. Samen met onze experts coachen we elkaar naar een succesvolle en pragmatische implementatie van een S&OP proces.
 
https://www.slimstock.com/nl/events/sop-community

Recente nieuwsberichten

Brady is verhuisd naar nieuw EDC in Zele

Brady, leverancier van industriële oplossingen voor traceerbaarheid, digitale productidentiteit en veiligheidssignalisatie, heeft zijn Europese distributiecentrum in Zele verhuisd. Voortaan belevert Brady zijn klanten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika vanuit een nieuw gebouw aan de Poldergotestraat 9 in Zele.

Eutraco bouwt klimaatneutraal logistiek centrum in Hooglede

Aan de Roger Deceuninckstraat in Hooglede bouwt logistieke speler Eutraco samen met bouwbedrijf Vulsteke Bedrijfsgebouwen aan een toekomstgericht logistiek gebouw van 30.000m² groot. Dat staat gelijk aan 5 voetbalvelden. Het gaat om een totale investering van 30 miljoen euro. Het nieuwe gebouw bestaat uit twee units van elk 15.000m² groot. De ene helft zal Eutraco in eigen uitbating gebruiken voor de logistiek en distributie voor met name voedinggerelateerde opdrachtgevers. De andere helft van het gebouw wordt verhuurd aan PostNL.

DSV neemt Schenker over

DSV heeft een akkoord bereikt voor de overname van Schenker van Deutsche Bahn. Daarmee is de Deense logistiek dienstverlener, die eerder al Kuehne+Nagel en Panalpina overnam, toe aan zijn grootste transactie ooit. De overeengekomen transactiewaarde bedraagt 14,3 miljard euro. Totdat de transactie formeel is afgerond, zullen DSV en Schenker als twee onafhankelijke en afzonderlijke bedrijven blijven opereren.

Het verschil tussen ‘warm genoeg’ en behaaglijk in een magazijn

(Advertorial) De herfst is niet meer ver weg en dat betekent dat het moeilijker (of kostbaarder) wordt om voor de medewerkers een prettig werkklimaat vast te houden in het magazijn. Welzijn is uiteraard een goed streven, maar een tevreden werknemer is ook een productieve werknemer. Daarom 3 tips van Rite-Hite voor een prettig werkklimaat in het magazijn.

Het loont de moeite om de komende periode alle verwarmingsapparatuur te testen, want u wilt een mogelijk defect tijdig ontdekken. Ook kunnen afdichtingen op het dock of tussen bepaalde ruimten niet meer voldoende effectief zijn. Soms zijn eenvoudige reparaties afdoende, maar soms zijn bepaalde oplossingen aan vervanging toe. In dat laatste geval doet u er goed aan om minutieus te onderzoeken op welke manier een oplossing bijdraagt aan het vasthouden van een gewenste temperatuur. Hieronder volgen 3 oplossingen, die op dat vlak uitblinken.

WDP rondt sale-and-lease-back af van site in Waregem

Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP heeft een sale-and-lease-back-transactie afgerond van een multipurpose warehouse in het West-Vlaamse Waregem. De site heeft een verhuurbare oppervlakte van ongeveer 70.000m² voor productie, opslag en distributie en is volledig voorzien van zonnepanelen. De overname vond plaats via een inbreng in natura tegen aandelen WDP ter waarde van om en bij de 40 miljoen euro.

Wisag digitaliseert magazijnlogistiek met Easy WMS van Mecalux

Het Duitse familiebedrijf Wisag is een van de grootste industriële dienstverleners in Duitsland. Om zijn klanten de beste zorg en controle over goederen te bieden, heeft het bedrijf zijn logistiek gedigitaliseerd. Daarbij installeerde de intralogistieke groep Mecalux de warehouse management software Easy WMS in de twee magazijnen van Wisag in Krefeld.

Dematic voltooit automatiseringsoplossing bij Grupo Servicio Móvil

Dematic heeft de laatste fase afgerond van de installatie en inbedrijfstelling van een compacte automatiseringsoplossing met een AutoStore-systeem voor Grupo Servicio Móvil, een Spaanse logistiek dienstverlener die is gespecialiseerd in de zorgsector. Het project vertegenwoordigt een voortdurende samenwerking tussen de beide bedrijven sinds 2012, toen Grupo Servicio Móvil het eerste bedrijf in Spanje werd dat een Dematic Multishuttle-systeem installeerde op de locatie in Negreira om klanten in de gezondheidszorg in die regio te bedienen.

Jungheinrich België en Nilfisk BeLux versterken samenwerking

Jungheinrich België, aanbieder van intralogistieke oplossingen, en Nilfisk BeLux, leverancier van professionele reinigingsapparatuur en -diensten, hebben aangekondigd dat ze hun jarenlange samenwerking willen verstevigen en uitbreiden. Met die versterkte samenwerking wil Jungheinrich nog meer als ‘one-stop-shop’ optreden en totaaloplossingen bieden die de efficiëntie en productiviteit van zijn klanten kunnen verhogen.

Pieter Van den Broecke benoemd tot EMEA leader Supply Chain Commerce Strategies bij Manhattan Associates

Manhattan Associates heeft Pieter Van den Broecke (foto) benoemd tot EMEA leader Supply Chain Commerce Strategies. Pieter Van den Broecke is al meer dan vijftien jaar verbonden aan het technologiebedrijf als managing director Benelux, Denemarken, Duitsland en Oost-Europa.

Niels Stenfeldt nieuwe CEO van 9altitudes

9altitudes, een Europese digitale transformatiepartner gespecialiseerd in Microsoft Dynamics en PTC-oplossingen, heeft Niels Stenfeldt benoemd tot nieuwe chief executive officer. Deze strategische leiderschapsoverdracht kadert in de expansie- en innovatiestrategie van 9altitudes, gesteund door Waterland Private Equity.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.