Kickstart uw S&OP proces

(Advertorial)Weinig supply chain specialisten hoeven overtuigd te worden van de enorme meerwaarde van een gestructureerd S&OP proces. Toch zien we in de realiteit bijzonder weinig bedrijven het concept effectief toepassen. Wie een S&OP proces wil opzetten kiest best voor hands on benadering. Dit zijn de do’s en dont’s voor een succesvolle lancering.

Bij S&OP denken we al snel aan gewichtige, complexe structuren met ontelbare stakeholders, enkel weggelegd voor de allergrootste multinationals. Wie de vakliteratuur naleest wordt steevast geconfronteerd met ellenlange flowcharts en wollig management speak. Zo’n full size S&OP proces mag best de stip aan de horizon zijn, zolang het maar geen vlekken voor je ogen worden.

Niemand zal ontkennen dat een S&OP proces initieel tijd en mankracht kost. Helaas zijn beide een schaars goed in onze Belgische KMO wereld. Maar S&OP goed toegepast levert een mooi rendement op al je resources, zowel op vlak van bedrijfscultuur als financieel resultaat.

Nu nog iedereen zo ver krijgen om een actieve stakeholder te worden in het S&OP proces. Vaak heb je maar één kans om het goed te doen. Des te belangrijker om het bedachtzaam aan te pakken. Hiervoor geven we volgende tips:

Drie  Kickstart tips 

  1. Verzeker steun van het top management
  2. Pitch S&OP voor je collega’s alsof je de sterktes van je eigen bedrijf aan een buitenstaander verkoopt.
  3. Stel realistische maar duidelijke verwachtingen voor jezelf en collega’s

Samengevat, voorzie jezelf van wortel en stok en bepaal haalbare doelstellingen. Belonen en slaan zal niet helpen als de inspanning te groot lijkt in verhouding tot de winst. Begin bij voorkeur met een probleem dat iedereen aanbelangt maar niet te complex is om op te lossen. De interessantste cases zijn plotse events die veel afstemming in de keten vragen. Bijvoorbeeld: Het magazijn verhuist en de voorraad moet 10% omlaag. Waar ga je die 10% halen? En waar net niet? We zijn zeker dat zowel aankoop, verkoop, logistiek, finance en het management hier heel uiteenlopende visies over zullen hebben.

Heb je eindelijk iedereen zo ver om met S&OP te starten? Fantastisch, hier zijn 10 typische struikelblokken die je beter ontwijkt om het feestje niet te verpesten:

10 typische struikelblokken
  • Bedrijfsstrategie is niet duidelijk gedefinieerd
  • Top management is niet actief betrokken
  • Te veel discussie over details
  • We vergaderen 1x per maand… ongeveer
  • Managers zijn  obsessief over verkopen afgelopen maand
  • Verkoop weet niet hoe te forecasten
  • S&OP negeert externe trends
  • Voortgang wordt niet gemeten
  • Geen kaas gegeten van een goede meeting structuur
  • Bedrijfsbeleid ondermijnt de vooruitgang 

Vorm geven aan S&OP is een proces vóór het proces. Slimstock brengt bedrijven samen in een S&OP Community om te leren van elkaars successen en mislukkingen. Samen met onze experts coachen we elkaar naar een succesvolle en pragmatische implementatie van een S&OP proces.
 
https://www.slimstock.com/nl/events/sop-community

Recente nieuwsberichten

Arvato gaat samenwerking aan met robotspecialist Nomagic

Arvato, een internationale dienstverlener op het vlak van supply chain management en e-commerce, verhoogt het gerichte gebruik van robots in zijn logistieke centra. Na de succesvolle implementatie van verschillende robot-ondersteunde palletiseer- en depalletiseertoepassingen op verschillende locaties, heeft de supply chain en e-commerce dienstverlener nu besloten de ‘robot item pick’-oplossing ‘justPick’ van de Poolse robotspecialist Nomagic in te zetten als volgende stap in zijn holistische automatiseringsstrategie.

Digitec Galaxus implementeert Skyfall Pouch Sorter van Ferag

Met bijna zeven miljoen producten is Digitec Galaxus een toonaangevende online retailer in Zwitserland. Om het pickvolume in de nabije toekomst te vergroten, heeft Digitec Galaxus intralogistiek bedrijf Ferag opdracht gegeven om zijn Operations Center in Wohlen (Zwitserland) uit te rusten met de ferag.skyfall Pouch Sorter

Müller Fresh Food Logistics nieuwe partner in het European Food Network

Müller Fresh Food Logistics, de Nederlandse dochteronderneming van logistiek dienstverlener Dachser, is op 1 januari 2024 officieel partner geworden van het European Food Network (EFN). Dachser nam het bedrijf begin 2023 over.

Savoye en Innovecs sluiten partnership om supply chains te helpen verbeteren

Innovecs, een wereldwijd opererend IT-bedrijf voor de digitale transformatie, en Savoye, producent en integrator van (intra)logistieke oplossingen, hebben in het Verenigd Koninkrijk een strategisch partnership gesloten.

TVH vangt groei op met nieuw DC in Waregem

TVH, gespecialiseerd in onderdelen voor heftrucks, industriële voertuigen, bouw- en landbouwmachines, investeert in een nieuw distributiecentrum voor zijn logistieke afdeling in Waregem. Het West-Vlaamse bedrijf zal uitbreiden met 50.000 vierkante meter, waardoor het 30 meter hoge distributiecentrum het grootste van TVH wordt.

Onderzoek naar logistiek vestigingsklimaat in België

Volgens een recent Europees onderzoek door logistiek en vastgoedadviesbureau Buck Consultants International zal de Belgische vastgoedmarkt in 2024 stabiliseren. Na een forse terugval van 1,2 miljoen vierkante meter in 2022 naar (ingeschat) 920.000 vierkante meter in 2023 komt de opname dit jaar uit op 940.000 vierkante meter. Huren stijgen licht, maar zijn in vergelijking met concurrerende logistieke hotspots in Duitsland en Nederland relatief laag. Voor het onderzoek bevroeg BCI de top van in Europa opererende logistiek vastgoedontwikkelaars en beleggers.

TTI doet een beroep op Swisslog voor AutoStore-implementatie

Supply chains en het bestelgedrag van klanten zijn de afgelopen drie jaar enorm veranderd. Voor TTI, een vooraanstaande distributeur van elektronische componenten met hoofdzetel in Fort Worth, Texas (VS), betekende dit dat het bedrijf zijn magazijnautomatisering snel moest uitbreiden.

Musgrave gaat voor groei met Adapto shuttletechnologie van Vanderlande

Musgrave, de toonaangevende Ierse detail- en groothandelaar in voedingsmiddelen, is eind 2023 operationeel gegaan met een geïntegreerde magazijnoplossing van Vanderlande, die onder andere bestaat uit het Adapto shuttle-based AS/RS (automatic storage and retrieval system). De oplossing is geïnstalleerd in de vestiging van Musgrave in het westen van Dublin en moet de toekomstige groeiambities van het bedrijf ondersteunen en het tekort aan arbeidskrachten helpen opvangen.

Michiel van Veen benoemd tot country manager UPS Benelux

De Nederlander Michiel van Veen is aangesteld als de nieuwe country manager voor UPS Benelux. In die rol is hij verantwoordelijk voor het toezicht op de Small Package activiteiten en het bevorderen van bedrijfsontwikkeling en strategie binnen de Benelux regio.

Nieuw kantoor voor Ravas in België

Ravas, aanbieder van mobiele weegtechnologie, opent een nieuw kantoor in Lokeren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.