Kickstart uw S&OP proces

(Advertorial)Weinig supply chain specialisten hoeven overtuigd te worden van de enorme meerwaarde van een gestructureerd S&OP proces. Toch zien we in de realiteit bijzonder weinig bedrijven het concept effectief toepassen. Wie een S&OP proces wil opzetten kiest best voor hands on benadering. Dit zijn de do’s en dont’s voor een succesvolle lancering.

Bij S&OP denken we al snel aan gewichtige, complexe structuren met ontelbare stakeholders, enkel weggelegd voor de allergrootste multinationals. Wie de vakliteratuur naleest wordt steevast geconfronteerd met ellenlange flowcharts en wollig management speak. Zo’n full size S&OP proces mag best de stip aan de horizon zijn, zolang het maar geen vlekken voor je ogen worden.

Niemand zal ontkennen dat een S&OP proces initieel tijd en mankracht kost. Helaas zijn beide een schaars goed in onze Belgische KMO wereld. Maar S&OP goed toegepast levert een mooi rendement op al je resources, zowel op vlak van bedrijfscultuur als financieel resultaat.

Nu nog iedereen zo ver krijgen om een actieve stakeholder te worden in het S&OP proces. Vaak heb je maar één kans om het goed te doen. Des te belangrijker om het bedachtzaam aan te pakken. Hiervoor geven we volgende tips:

Drie  Kickstart tips 

  1. Verzeker steun van het top management
  2. Pitch S&OP voor je collega’s alsof je de sterktes van je eigen bedrijf aan een buitenstaander verkoopt.
  3. Stel realistische maar duidelijke verwachtingen voor jezelf en collega’s

Samengevat, voorzie jezelf van wortel en stok en bepaal haalbare doelstellingen. Belonen en slaan zal niet helpen als de inspanning te groot lijkt in verhouding tot de winst. Begin bij voorkeur met een probleem dat iedereen aanbelangt maar niet te complex is om op te lossen. De interessantste cases zijn plotse events die veel afstemming in de keten vragen. Bijvoorbeeld: Het magazijn verhuist en de voorraad moet 10% omlaag. Waar ga je die 10% halen? En waar net niet? We zijn zeker dat zowel aankoop, verkoop, logistiek, finance en het management hier heel uiteenlopende visies over zullen hebben.

Heb je eindelijk iedereen zo ver om met S&OP te starten? Fantastisch, hier zijn 10 typische struikelblokken die je beter ontwijkt om het feestje niet te verpesten:

10 typische struikelblokken
  • Bedrijfsstrategie is niet duidelijk gedefinieerd
  • Top management is niet actief betrokken
  • Te veel discussie over details
  • We vergaderen 1x per maand… ongeveer
  • Managers zijn  obsessief over verkopen afgelopen maand
  • Verkoop weet niet hoe te forecasten
  • S&OP negeert externe trends
  • Voortgang wordt niet gemeten
  • Geen kaas gegeten van een goede meeting structuur
  • Bedrijfsbeleid ondermijnt de vooruitgang 

Vorm geven aan S&OP is een proces vóór het proces. Slimstock brengt bedrijven samen in een S&OP Community om te leren van elkaars successen en mislukkingen. Samen met onze experts coachen we elkaar naar een succesvolle en pragmatische implementatie van een S&OP proces.
 
https://www.slimstock.com/nl/events/sop-community

Recente nieuwsberichten

Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor

Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.

TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa

Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.

Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België

Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.

Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering

MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).

MG Real Estate legt zonnedak van 40 voetbalvelden groot

Projectontwikkelaar MG Real Estate is gestart met de bouw van MG Big Bear, een nieuw magazijncomplex in het Kluizendok op de grens van Gent en Evergem. Opvallend is dat het hele dak vol komt te liggen met zonnepanelen: een oppervlakte van 200.000m² (40 voetbalvelden) met niet minder dan 50.000 zonnepanelen. Daarmee is het volgens de ontwikkelaar een van de grootste zonnedaken van Europa. Het zonneveld is goed voor een vermogen van 30MWp. De installatie zal evenveel stroom opwekken als het verbruik van 7.000 gezinnen. De opgewekte energie wordt in de eerste plaats gebruikt om het gebouw van elektriciteit en verwarming te voorzien, de resterende zonne-energie zal aan een grootverbruiker elders in Vlaanderen worden geleverd.

Nieuwe FluX 45 van Hubtex verplaatst zowel pallets als lange goederen

Met de FluX 45 introduceert Hubtex zijn nieuwe elektrische meerwegheftruck met contragewicht in het hefcapaciteitsbereik tot 4,5 ton.

De compacte 2-in-1 heftruck is als meerwegzijlader vooral geschikt wanneer de klant overwegend gepalletiseerde ladingen, maar geregeld ook lange lasten zijdelings moet verplaatsen. Typische toepassingsgebieden zijn bouwmarkten of productiebedrijven in de installatie- en machinebouw. “Voornamelijk worden daar conventionele heftrucks ingezet, die gepalletiseerde lasten optimaal kunnen verplaatsen en door hun goede rondomzicht en de rij-eigenschappen bij heftruckchauffeurs erg geliefd zijn. Als het daarentegen transport van lange lasten betreft, wordt het voor conventionele heftrucks problematisch”, klinkt het bij Hubtex. “Ze hebben brede gangen nodig en er ontstaat een verhoogd risico op ongevallen omdat het laadvlak van de lange goederen op de heftruck vaak te klein is of de lange goederen over hindernissen moeten worden getild.”

Containerterminal DP World voert spreidingstoeslag in tijdens piekuren

Om de beschikbare containercapaciteit in de haven optimaal te benutten, voert terminaluitbater DP World vanaf 20 mei 2024 een spreidingstoeslag in die vrachtwagenbezoeken tijdens de piekuren moet ontmoedigen. De maatregel moet voor een betere doorstroom op de terminal en minder files in en rond het Antwerpse havengebied zorgen.

Onderzoek van Getac en IDC toont aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen vergroten

Getac, producent van robuuste technologie, kondigt de bevindingen aan uit ‘Redefining Total Cost of Ownership: Rugged Technologies to Empower Industrial Operations’, de InfoBrief van IDC (International Data Corporation) die in samenwerking met Getac werd geproduceerd. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen binnen industriële organisaties vergroten door activiteiten te stroomlijnen.

Alimerka verbetert efficiëntie en duurzaamheid supply chain met Cimcorp

Alimerka, een supermarktketen in Noord-Spanje die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, wou zijn logistieke operaties – voornamelijk in zijn fruitmagazijn – verbeteren. Om het gebruik van verpakkingsmateriaal te verminderen en de distributie efficiënter te maken, nam de retailer Cimcorp in de arm. De systeemintegrator integreerde er zijn geautomatiseerde oplossingen. Die aanpak is niet alleen goed voor het milieu doordat er minder afval wordt geproduceerd, maar optimaliseert ook de supply chain, waardoor deze flexibeler en efficiënter wordt.

Fleet managers moeten voorbereid zijn op einde van dieselmotor

In januari 2024 bereikte het Europees Parlement overeenstemming over nieuwe regels voor de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen. Die komen erop neer dat elektrische en waterstofmotoren tegen 2040 de dieselmotor in vrachtwagens en bussen vervangen. “Het is dan ook aan wagenparkbeheerders tijdig een elektrificatiestrategie uit te werken”, klinkt het gezamenlijk bij Webfleet en Eaton, twee bedrijven die ondersteuning bieden om op een gestructureerde manier over te schakelen van ICE-voertuigen naar EV’s.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.