Kardex Mlog bouwt automatisch hoogbouwmagazijn voor reuter.de

Het Duitse familiebedrijf reuter.de, een van de grootste online retailers in sanitair en verlichting in Duitsland, heeft Kardex Mlog de opdracht gegeven voor de bouw van een automatisch hoogbouwmagazijn. Het gebouw dat op de bedrijfslocatie in Mönchengladbach-Rheindahlen is gepland, krijgt twaalf gangen en ruim 17.000 palletplaatsen en wordt geleverd inclusief de transportsystemen voor de verbinding met de inkomende en uitgaande zones op twee niveaus.

Het magazijn wordt vanaf november 2023 in twee fasen gerealiseerd en later uitgebreid met onbemande transportsystemen (AGV’s) van Safelog, een technologiepartner van Kardex Mlog. In de leveringsomvang zijn onder andere twaalf magazijnkranen van het type Kardex MSingle A inbegrepen. De twaalf meter hoge machines hebben elk een capaciteit van 36 dubbelspelen per uur. Stelling- en entresolsprinklers evenals een materiaalstroombeheersingssysteem met plaatsbeheer maken het project compleet. De organisatie van het magazijn verloopt via het ERP-systeem van Reuter.
 
Tijdens de eerste fase van het project bouwt Kardex Mlog zeven stellinggangen met de bijbehorende afvoerrollenbanen en transportsystemen voor de ontvangstzone op de begane grond en op de entresolvloer. De inbedrijfstelling staat gepland voor juli 2024. Uiterlijk in december 2024 moet ook de tweede projectfase met de overige vijf stellinggangen operationeel zijn. De bedoeling is dat het magazijn gaat draaien volgens een drieploegensysteem van zondag 22 uur tot zaterdag 22 uur.
 
Inkomende pallets worden in het hostsysteem geregistreerd, van barcode-etiketten voorzien en aan het Kardex Control Center (KCC) gemeld. Vervolgens worden de pallets op een van beide afgifteplaatsen neergezet en automatisch weggevoerd. Daarna passeert de laadeenheid een profielcontrolepunt waar het gewicht, de uitwendige afmetingen en de vrije vorkruimte worden gecontroleerd. Ook wordt de barcode gescand.
 
Systeemconforme laadeenheden worden met voorrang automatisch via de twee verticale transporteurs naar het inslagniveau getransporteerd en via transporteurs gelijkmatig over de aanvoerrollenbanen van de gangen verdeeld. Na het inslaan stuurt het KCC een melding naar het hostsysteem, zodat de transportorders in beide systemen kunnen worden voltooid.
 
Eerst worden de pallets op de aanvoerrollenbanen geplaatst met behulp van heftrucks die later worden vervangen door AGV’s van Safelog. Hetzelfde geldt voor de uitslag: tijdens de eerste operationele fase worden de pallets met magazijnkranen en kettingbanen via een afvoertraject aan heftrucks overgedragen. Ook hier worden op de middellange termijn AGV’s ingezet om een doorlopende automatisering te realiseren.
Foto: Kardex Mlog / reuter.de

Recente nieuwsberichten

Pierre van Diesen nieuwe CEO DB Schenker in Benelux

Sinds 17 juni 2024 is Pierre van Diesen (foto) de nieuwe CEO bij logistiek dienstverlener DB Schenker Benelux. Daarmee volgt hij Jaap Bruining op die recent overleed.

Hardis Group stelt collaboratieve tool voor claimafhandeling voor

Reflex, een business unit van Hardis Group en ontwikkelaar van logistieke software, heeft een collaboratieve tool voor claimafhandeling aan zijn Reflex-suite toegevoegd. De nieuwe tool moet de afhandeling van claims – met name in de transport- en logistieke sector – over bijvoorbeeld ontbrekende of beschadigde zendingen of late leveringen, efficiënter maken en de klanttevredenheid verhogen. Door de intuïtieve interface is er nauwelijks training nodig en kunnen gebruikers direct aan de slag.

Descartes neemt BoxTop Technologies over

Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft het Britse BoxTop Technologies Limited overgenomen, een leverancier van oplossingen voor ‘shipment management’ voor kleine tot middelgrote logistiek dienstverleners.

Milence opent een van Europa’s grootste publieke laadhubs voor elektrische vrachtwagens in België

Milence, de joint venture tussen Daimler Truck, de Traton Group en de Volvo Group, heeft zijn grootste laadhub tot nu toe geopend in Port of Antwerp-Bruges in België.

Klimaatbeheersing cruciaal in vis-en foodlogistiek van KOTRA

(Advertorial) Yerseke groeide in de afgelopen tientallen jaren uit van oester- en mosseldorp tot een belangrijke overslaglocatie voor vis. We gaan op bezoek bij een Europese marktleider op het gebied van vis- en foodtransport.

Rijverbod voor voertuigen boven 3,5 ton op het Viaduct van Vilvoorde

(Advertorial) Vanaf 9 augustus gelden nieuwe verkeersmaatregelen op het Viaduct van Vilvoorde. Om belangrijke laswerken veilig uit te voeren, is er een rijverbod voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton. Dit verbod is van kracht elke vrijdag van 23u tot maandag 4u en geldt voor de binnenring richting Zaventem.

Libiao Robotics en CJ Logistics sluiten strategisch partnership

De Chinese robotbouwer Libiao Robotics en logistiek dienstverlener CJ Logistics (met hoofdzetel in Seoul, Korea, en o.a. een vestiging in Antwerpen) hebben een strategische overeenkomst getekend om een langdurige samenwerking op te zetten op het gebied van robotica.

Arvato en Microsoft ontwikkelen samen zelfsturend magazijn van de toekomst

Logistiek dienstverlener Arvato en technologiereus Microsoft ontwikkelen samen het zelfsturende magazijn van de toekomst. Daartoe hebben beide partners het onderzoeksproject ‘Moonshot’ gelanceerd, dat gericht is op het implementeren van ‘self-improving’ processen binnen de magazijnomgeving door gebruik te maken van generatieve artificiële intelligentie (Gen AI), robotica en cloud computing.

Renault Group introduceert robots van Exotec in autologistiek

In zijn grootste after sales-magazijn in Villeroy (Frankrijk) heeft Renault Group een nieuwe 100% geautomatiseerde logistieke faciliteit geopend. De vestiging is uitgerust met een systeem van Exotec. De samenwerking met de wereldwijde leverancier van magazijnrobots is een wereldprimeur voor de autoproducent. De Skypod-robots moeten het werk van de operatoren vergemakkelijken door items in de hoogte te picken. De tijd die nodig is om de bestellingen van onderdelen voor te bereiden zou zo tot 6 keer worden verkort. Bovendien optimaliseert het systeem de oppervlakte van de opslagruimte in Villeroy. Volgens Renault Group zou dankzij het Exotec-systeem en het aanwezige personeel het aantal bestellingen met 25% kunnen verhogen.

Datalogic stelt Memor 30/35 Family PDA voor

Datalogic, leverancier van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, lanceert de Memor 30/35 Family, een nieuwe generatie mobiele computers die moet voldoen aan de behoeften van klanten in verschillende sectoren, zoals de detailhandel, transport & logistiek en productie-industrie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.