Kardex Mlog bouwde geautomatiseerd hoogbouwmagazijn voor Dachser

Kardex Mlog heeft als algemeen aannemer een volledig geautomatiseerd hoogbouwmagazijn gebouwd voor de Duitse logistiek dienstverlener Dachser. Het nieuwe magazijn in het Beierse Memmingen is voor Dachser zijn grootste operationele bedrijfslocatie ter wereld. Op een oppervlakte van slechts 7.320m² heeft Kardex Mlog een ongeveer 32 meter hoog gebouw met 52.640 palletplaatsen neergezet voor de opslag van niet-gekoelde levensmiddelen en levensmiddelenverpakkingen. Het nieuwe magazijn bestaat uit 8 gangen en kan tot 400 palletbewegingen per uur aan. Tot de bijzonderheden behoren de op camera gebaseerde palletregistratie en de automatische opslag van talloze verschillende laadeenheden.

De techniek die Kardex Mlog heeft ontworpen, zorgt ervoor dat de ongeveer veertig medewerkers nog slechts een minimum aan handmatige in- en uitslagactiviteiten hoeven te verrichten. Het hart van het magazijn bestaat uit acht magazijnkranen van het type Kardex MSingle B-1000/33-ZT. Zij hebben een draagvermogen van 1000kg, zijn 33m hoog en zijn geschikt voor dubbeldiepe opslag. Voor de hoogbouwstelling staan een transportsysteem met ongeveer 260 aandrijvingen en 2 shuttles voor de goederenuitgifte en een verticale transporteur. Zeven verschillende laadeenheden kunnen er volautomatisch worden getransporteerd en in- en uitgeslagen. Laadeenheden die niet aan de vereiste criteria voldoen, worden gepalletiseerd. Dat geldt bijvoorbeeld voor pallets met beschadigde planken of te weinig ruimte voor de vork, of voor alle transporteenheden die niet zijn opgenomen in NEN-EN 13698-1/NEN-EN 13698-2. Het palletiseren gebeurt bij twee stations die over een automatische palletdispenser beschikken.
 
De goederenontvangst wordt ondersteund door een automatische losinrichting voor vrachtwagens die twee voertuigen tegelijk kan lossen. Voor het handmatig lossen zijn nog eens vier van in totaal 22 laad- en losdocks beschikbaar. De laadeenheden worden automatisch geregistreerd met een op camera gebaseerd systeem en daarna direct of via een palletiseerzone naar de hoogbouwstelling getransporteerd.
 
Bij de latere uitslag worden de pallets op een centrale plek verwijderd (depalletiseren) en opgeslagen in twee palletdispensers. Vervolgens worden de goederen naar een van de twee uitgaande zones gereden, waar ze tot complete ladingen voor maximaal tien vrachtwagens worden samengevoegd en gebufferd. Boven de laadzone is 2.300m² vloeroppervlak beschikbaar voor handmatige orderpicking- en confectioneringsactiviteiten. In totaal kan het automatische hoogbouwmagazijn van ongeveer 400 palletbewegingen per uur aan: 200 pallets inkomende goederen en 200 uitgaande.
 
Voor een optimale materiaalstroom in het hoogbouwmagazijn moeten de modulaire softwareoplossing Kardex Control Center, inclusief het warehouse management systeem Kardex WMS en de visualiseringssoftware Kardex MVisu zorgen. Met Kardex MVisu worden alle transportsystemen en magazijnkranen en hun operationele status grafisch weergegeven. De artikelgegevens worden beheerd in het door Dachser geprogrammeerde WMS Mikado. Wijzigingen of aanvullende gegevens worden automatisch naar het Kardex Control Center verzonden. Mikado wordt wereldwijd op ruim 163 warehouselocaties gebruikt door meer dan 5400 medewerkers die daarmee een stevige 2,7 miljoen palletplekken beheren.
 
Kardex Mlog biedt ook hier zijn Life Cycle Service. Het totaalpakket inclusief onderhoud, levering van reserveonderdelen, service op locatie en hotline heeft in eerste instantie een looptijd van 5 jaar. De Kardex Life Cycle Service ondersteunt logistieke installaties gedurende hun totale levensduur, biedt bescherming tegen uitval en houdt de techniek up-to-date. Klanten kunnen uit zes servicemodules hun eigen onderhoudsconcept op maat configureren.
 
Een groot deel van de energie waarop het nieuwe hoogbouwmagazijn draait, wordt gegenereerd door zonnepanelen die op het dak zijn geïnstalleerd.
Foto: Kardex Mlog

Recente nieuwsberichten

Zetes verwerft 50% in AMR-bedrijf Robotize

Robotize, opgericht in 2016 in Lyngby (Denemarken), wordt intussen in diverse sectoren als partner betrokken, waaronder voedingsmiddelen en dranken, zware machines en reinigingsapparatuur. De AMR’s van Robotize zijn ontworpen voor geautomatiseerde materiaaltransporten in productie- en logistieke omgevingen. De oplossingen zijn schaalbaar en gebruikersvriendelijk, wat ze volgens Zetes de perfecte aanvulling maakt op diens Collaborative Supply Chain-suite.

De teams van Zetes en Robotize zullen oplossingen ontwikkelen die geavanceerde toepassingen voor mobiliteit, veiligheid en supply chain executie combineren, zo luidt het. Dat moet zorgen voor meer efficiëntie en productiviteit in logistieke operaties, terwijl het de algehele inzet van medewerkers verbetert en de groeiende uitdagingen zoals personeelstekort aanpakt.

Dachser optimaliseert zijn rolcontainer voor winkelleveringen

Dachser Fashion Logistics ontwikkelde een speciale rolcontainer voor hangende en gevouwen kledingstukken. De Retail Box (voorheen Roll&GOH) moet ervoor zorgen dat kleding zonder kreuken of vouwen naar de winkels wordt gebracht. De container kan samen met andere goederen op pallets makkelijk in de laadruimte van de vrachtwagen worden vervoerd en kan door de chauffeur gemakkelijk naar de winkel worden gerold. De logistiek dienstverlener lanceerde deze container ongeveer vijf jaar geleden al, maar heeft hem nu verder geoptimaliseerd. Bij de verbeteringen heeft Dachser ook rekening gehouden met het gebruik van de box in andere sectoren waarbij de te bevoorraden winkels zich vaak in stadscentra bevinden, bijvoorbeeld de cosmetica-industrie en, in toenemende mate, de elektronicasector. Er zijn geen plannen om de box te gebruiken voor het verzenden van levensmiddelen.

IFS Ultimo versnelt probleemoplossing en verkort reparatietijd met AI-integratie

IFS Ultimo, leverancier van EAM-software (enterprise asset management), heeft AI-functionaliteit geïntegreerd in zijn volgende generatie EAM-platform. De bedoeling is probleemoplossing te verbeteren en bedrijven in staat te stellen de gemiddelde reparatietijd (MTTR) van hun assets te verkorten. Door gebruik te maken van AI zullen EAM-toolsets intuïtiever, toegankelijker en voorspellender worden, wat moet leiden tot hogere efficiëntie in asset management praktijken.

STEF Nederland beantwoordt groeiende marktvraag met uitbreiding warehouse

STEF Nederland breidt zijn warehouse in Zeewolde uit, goed voor een investering van 5 miljoen euro. De logistiek dienstverlener is begonnen met de bouw van een extra deel van 7.000m² dat medio 2025 klaar zal zijn. Daardoor wordt het totale oppervlak van het logistieke centrum meer dan 62.000m². Met de uitbreiding wil STEF inspelen op de groeiende vraag naar opslagruimte voor levensmiddelen die op kamertemperatuur moeten worden bewaard. Er komen 12.000 extra palletplaatsen bij.

Yusen Logistics rust Brits DC uit met Manhattan Active Warehouse Management

Logistiek dienstverlener Yusen Logistics, onderdeel van de Japanse Nippon Yusen Kabushiki Kaisha-group (NYK), gaat in zijn nieuwe distributiecentrum in Northampton het warehouse management system Manhattan Active Warehouse Management implementeren. De nieuwe vestiging in het Verenigd Koninkrijk gaat naar verwachting in januari 2026 open.

Exotec behaalt ISO-certificering voor cyberbeveiliging

Exotec, wereldwijde leverancier van magazijnrobotica, heeft de internationale beveiligingsstandaard ISO 27001:2002 certificering behaald. De wereldwijde standaard definieert de vereisten waaraan beheersystemen voor informatiebeveiliging moeten voldoen en biedt richtlijnen voor het opzetten, implementeren, onderhouden en voortdurend verbeteren van systemen om informatiebeveiliging te beheren.

Eutraco neemt intrek in verdeelcentrum van Decathlon in Willebroek

Logistiek dienstverlener Eutraco neemt in Willebroek bijna 60.000m² aan nieuwe opslagruimte in gebruik. Het gaat om het verdeelcentrum van Decathlon aan de Schoondonkweg, dat de sportwinkelketen tegen eind 2024 grotendeels verlaat. De locatie bestaat uit 41.000m² aan opslagruimte en 18.000m² mezzanine. “Na enkele kleine aanpassingen aan de inrichting van het gebouw zullen we rond de jaarwisseling klaar zijn om er onze logistieke activiteiten in onder te brengen. Dat gaat over ontvangst van goederen, opslag, distributie en verzending voor onze klanten in tal van sectoren”, aldus Serge Gregoir, CEO van Eutraco (foto).

VIL maakt duurzaamheidsrapporteringen eenvoudig met BI-tools

VIL (Vlaanderen, Innovatie en Logistiek) heeft recent de resultaten van het BILOG-project voorgesteld. “Bedrijven met logistieke operaties zitten op een goudmijn aan operationele data die ze halen uit boordcomputers, IoT-systemen en managementsoftware voor transport en warehousing. Alleen benutten ze die data vaak onvoldoende”, zo blijkt. VIL roept ondernemingen dan ook op die data slim in te zetten met business intelligence (BI) tools en zo klaar te zijn voor de verplichte CO2-rapporteringen volgens de Europese CSRD-wetgeving. Uit het project blijkt ook dat de sleutel tot succes niet alleen ligt in de technologie, maar vooral in de juiste aanpak, betrokkenheid van gebruikers en de kwaliteit van de data.

Jungheinrich stelt ETV serie 2i reachtrucks voor

De nieuwe lithium-ion heftruck van Jungheinrich is ontwikkeld voor lichte tot middelzware toepassingen en voor klanten die hun truck ongeveer vijf bedrijfsuren per dag of minder nodig hebben. De modellen ETV 214i en ETV 216i bieden draagvermogens van respectievelijk 1.400kg en 1.600kg tot een maximale hefhoogte van 10.700mm. De ETV serie 2i is volgens de leverancier bewust ontworpen met het oog op kosten- en energie-efficiëntie. Voor zijn nieuwste generatie reachtrucks ontwikkelde Jungheinrich een compleet nieuw aandrijfsysteem met een nieuwe rijmotor, transmissie en aandrijfwiel en een nieuwe generatie zelf ontworpen omvormers.

Descartes neemt Sellercloud over

Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft Sellercloud overgenomen, een leverancier van omnichannel e-commerce-oplossingen met hoofdkantoor in New Jersey, VS.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.