Jungheinrich stelt ETV serie 2i reachtrucks voor

Foto: Jungheinrich

De nieuwe lithium-ion heftruck van Jungheinrich is ontwikkeld voor lichte tot middelzware toepassingen en voor klanten die hun truck ongeveer vijf bedrijfsuren per dag of minder nodig hebben. De modellen ETV 214i en ETV 216i bieden draagvermogens van respectievelijk 1.400kg en 1.600kg tot een maximale hefhoogte van 10.700mm. De ETV serie 2i is volgens de leverancier bewust ontworpen met het oog op kosten- en energie-efficiëntie. Voor zijn nieuwste generatie reachtrucks ontwikkelde Jungheinrich een compleet nieuw aandrijfsysteem met een nieuwe rijmotor, transmissie en aandrijfwiel en een nieuwe generatie zelf ontworpen omvormers.

De ETV serie 2i heeft standaard een geïntegreerde lithium-ionbatterij, die dankzij het snel en tussentijds laden en de onderhoudsvrije werking een flexibele inzet mogelijk maakt en een hoge beschikbaarheid van de truck moet garanderen. Jungheinrich biedt de ETV serie 2i aan met twee batterijopties: 230Ah of 460Ah.

In de standaardversie hebben de reachtrucks in de ETV serie 2i een L2-maat van 1.278mm. Doordat ze zo compact zijn, kunnen ze ook worden ingezet in smalle gangen vanaf 2.775mm breed. De ETV 214i met 230Ah batterij is ook verkrijgbaar met een optionele L2-maat van 1.178mm, die nog eens 100mm korter is. Dat maakt de ETV 214i volgens Jungheinrich de meest compacte reachtruck in zijn klasse en geschikt voor gebruik in bijzonder krappe magazijnomgevingen.

Ook aan ergonomie heeft Jungheinrich gedacht. Zo zijn de bodemplaat van de ETV serie 2i en de bestuurdersplaats met 10cm verlaagd ten opzichte van de voorgaande modellen, waardoor in- en uitstappen ergonomischer is geworden.

Bovendien biedt de ‘cockpit’ van de nieuwe serie twee verschillende stoelen met diverse opties, eenvoudig bereikbare bedieningselementen en praktische opbergmogelijkheden. De besturing en de armsteun kunnen elk afzonderlijk worden versteld.

Aangezien alle functies fijngevoelig kunnen worden aangestuurd met de soloPILOT, kan de ETV 2i tot op de millimeter nauwkeurig werken. De truck kan ook worden gebruikt om aanbouwapparaten te bedienen, zoals een optionele vorkversteller.

Ook veiligheid speelt een speciale rol bij de ontwikkeling van de ETV serie 2i. Het compacte ontwerp van de truck en de lage hoogte van de batterij zorgen voor een beter zicht rondom, waardoor het risico op ongevallen tijdens het gebruik minimaal is. Als optie kan een Floor Spot in het dak worden geïntegreerd om de zichtbaarheid van de truck te verhogen. Verder omvat de uitrusting een ledstrip rondom het dak van de truck. De nieuwe veiligheidsfeature – SmartStripe – beschikt over functies als

dagrijverlichting, richtingaanwijzer en remlicht. In de toekomst zal het ook mogelijk zijn de laadstatus en verschillende waarschuwingen direct op de ledstrip weer te geven.

Verder kan de ETV 2i met verschillende opties worden aangepast aan de specifieke eisen van de klant. Mogelijke opties zijn: een panoramisch dak, een digitale vorkencamera, zithoogteverstelling en zelfs een volledig geïntegreerde lader.

Tot slot kondigt Jungheinrich nog de lancering aan van de nieuwe reachtruck serie ETV 3i in 2025. Die serie is geschikt voor intensieve toepassingen met hoge hefhoogten en zware lasten in continu bedrijf. Daarvoor voegt Jungheinrich een 690Ah lithium-ionbatterij toe aan het batterijportfolio van deze serie.

Recente nieuwsberichten

Koninklijke Musea voor Schone Kunsten digitaliseren met IDasset van Simac Phi Data

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) moderniseren hun collectiebeheer door de IDasset-oplossing van Simac Phi Data te implementeren. Die oplossing zorgt voor een gedigitaliseerde inventarisatie op basis van RFID-technologie van de uitgebreide kunstcollectie van de KMSKB. Deze stap kadert in het streven van KMSKB naar digitalisering en efficiëntie in het beheer van hun collecties.

50 uiteenzettingen over alle aspecten van Supply Chain Management

Voor elk wat wils dus want naast de keynotes die iedereen moeten aanspreken zijn er tientallen presentaties – vaak cases – die we verticaal kunnen indelen: digitalisering, alle aspecten van forecasting, planning en inventory management, warehouse management en transport management.

Verregaande samenwerking Boa Concept en Easy Systems

Easy Systems Benelux, aanbieder van handlingsystemen voor intralogistiek en productie, en het Franse Boa Concept, gespecialiseerd in robot- en softwareoplossingen voor intralogistiek, maken bekend dat ze een samenwerkingsakkoord hebben getekend. Daarbij zal Boa Concept een belang van 70% in Easy Systems verwerven. De definitieve afronding van de overname, die volledig in contanten zal worden betaald, wordt tegen het einde van het eerste kwartaal van 2024 verwacht.

“We zijn nog maar nauwelijks begonnen met automatiseren”

Verwacht wordt dat de markt voor magazijnautomatisering tussen nu en 2027 jaarlijks met circa vijftien procent blijft groeien. Volgens Jan Heijblom, sinds vorige zomer aan de slag bij Exotec als senior sales executive voor de Benelux, komt die groei niet zomaar uit de lucht vallen. Met meer dan twintig jaar ervaring in verschillende internationale sales- en managementfuncties binnen de robotica-, supply chain- en warehousemanagementsector, deelt Jan Heijblom zijn inzichten in de trends die de groei van magazijnautomatisering in 2024 zullen beïnvloeden.

Modexpress optimaliseert orderverificatie met ZetesMedea RFID

Modexpress in Helmond is een familiebedrijf, gespecialiseerd in de wereldwijde logistieke dienstverlening voor modebedrijven. Daarvoor beschikt het bedrijf over zeven magazijnen in Nederland, met een totale oppervlakte van 165.000m², twee buitenlandse kantoren in Marokko en dagelijks een zestigtal vrachtwagens onderweg naar klanten. In piekperiodes groeit het aantal medewerkers tijdelijk van zo’n 500 tot ruim 800. Jaarlijks verwerkt Modexpress zo’n 20 miljoen producten in ongeveer 4 miljoen verpakkingen, terwijl het ongeveer 6,5 miljoen producten op voorraad heeft liggen.

Huur van logistiek vastgoed stijgt wereldwijd volgens Prologis Logistics Rent Index

Voor het zevende jaar presenteert Prologis zijn Logistics Rent Index. Dat onderzoek belicht de huurontwikkelingen met betrekking tot de logistieke vastgoedmarkt in Noord-Amerika, Europa, Azië, en Latijns-Amerika.

Nieuw crossdock-magazijn voor Hamann International Logistics in Wetteren

Hamann International Logistics heeft een nieuw crossdock-magazijn geopend aan de Vantegemstraat in Wetteren. Daarmee wil de logistiek dienstverlener inspelen op de sterke stijging van internationale groepage-activiteiten en de toegenomen vraag naar opslag en handling van goederen.

Venipak Commerce komt met omnichanneloplossing voor e-commerce in Benelux

Volgens onderzoek van Venipak Commerce – aanbieder van logistieke e-commerce oplossingen voor distributeurs, leveranciers en fabrikanten – koopt 74% van alle internetgebruikers in de Benelux-regio goederen online. Dat zou 10% meer zijn dan het Europese gemiddelde. Met de toenemende druk om gelijke tred te houden met de groeiende eisen van klanten, gaat Venipak Commerce daarom een nieuwe omnichannel-oplossing aanbieden om e-commerce fulfilment te transformeren, de verkoop te stimuleren en de operationele efficiëntie en klantervaring te verbeteren.

Panattoni betreedt de Belgische markt

Sinds Carl Panattoni 37 jaar geleden het bedrijf oprichtte, is Panattoni uitgegroeid tot een toonaangevende ontwikkelaar van industrieel en logistiek vastgoed. In eerste instantie lag de focus op de VS en Canada, vanaf 2005 kwamen ook het Verenigde Koninkrijk en Europa er bij. Nu wil de organisatie ook de eerste stappen in ons land zetten. “Uiteraard kan België als centrale hub niet in het plaatje ontbreken”, meent Robert Dobrzycki, CEO en mede-eigenaar van Panattoni Europa, VK en India. “Zeker de aanwezigheid van belangrijke havens en de uitstekende verbinding naar grote Europese markten als Duitsland, Frankrijk en het VK zijn belangrijke troeven. Door duurzame vastgoedoplossingen te ontwikkelen die aansluiten op de specifieke noden van de markt, willen we bijdragen tot de verdere ontwikkeling en verduurzaming van de Belgische infrastructuur.”

Consafe Logistics breidt uit naar België

Om zijn groeiende aantal Europese klanten lokaal te kunnen ondersteunen, breidt WMS-leverancier Consafe Logistics uit naar België. Daarbij is Guido Vangenechten (foto) aangesteld als country manager.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.