Jungheinrich richt zich met zijn Strategie 2025+ op winstgevende groei

Jungheinrich zal zich de komende jaren richten op het verhogen van de rendabiliteit, efficiëntie en duurzaamheid. Dat deelde het bedrijf in Hamburg mee op de voorstelling van zijn nieuwe strategie 2025+. Jungheinrich heeft zijn strategische groeidoelstelling voor 2020 al een jaar eerder bereikt dan gepland en wil zijn nieuwe strategie gebruiken om in de komende jaren nog meer waarde te creëren voor zijn stakeholders - klanten, medewerkers, aandeelhouders, handelspartners en de maatschappij.

Wat betreft technologie legt Jungheinrich de klemtoon op de innovatiethema’s automatisering, digitalisering en toekomstgerichte energiesystemen. In het kader van de reeds gestarte digitale transformatie van het bedrijf wordt de implementatie van meer klantgerichte en efficiëntere processen bespoedigd. Daarbij legt het concern bijzondere focus op de uitbreiding van zijn aanwezigheid op de Europese, Chinese en Noord-Amerikaanse markten. Het fundament voor alle activiteiten wordt daarbij gevormd door een holistisch begrip van duurzaamheid, dat zowel rekening houdt met economische als met ecologische en sociale aspecten.

De concernstrategie 2025+ bestaat uit twaalf deelstrategieën, die op hun beurt worden geïmplementeerd binnen het bedrijf in ongeveer 100 concrete initiatieven. Bij de realisatie ervan worden alle divisies van de groep met duidelijk omschreven rollen en bevoegdheden betrokken. De strategie moet ook na het jaar 2025 op dynamische wijze worden voortgezet.
“Wij willen op lange termijn de eerste keuze van onze klanten zijn en hen een meerwaarde bieden in de vorm van toekomstgerichte oplossingen en technologieën. Tegelijkertijd willen wij als concern bijdragen aan de economische, ecologische en sociale ontwikkelingen en zo op duurzame wijze waarde creëren voor al onze stakeholders. Om dat te verwezenlijken maken wij Jungheinrich winstgevender, efficiënter en duurzamer", aldus Dr. Lars Brzoska, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Jungheinrich AG. “Met onze Strategie 2025+ hebben wij onze batterijen in alle opzichten volledig geladen, ideeën en krachten gebundeld en de juiste koers uitgezet voor een ,gele toekomst‘ in de intralogistiek.”

Op basis van zijn Strategie 2025+ streeft Jungheinrich voor het boekjaar 2025 naar een omzet van meer dan 5 miljard euro. Voor gerichte overnames en strategische partnerships heeft Jungheinrich dan ook een mooi bedrag opzij gezet. De organische omzet moet meer dan 4,6 miljard euro bedragen, gebaseerd op een jaarlijkse groei van minstens 5%. De EBIT-ROS moet worden verbeterd tot meer dan 8% en de EBT-ROS tot meer dan 7,5%. Tegen 2025 moet de EBT per werknemer meer dan 17.500 euro bedragen. Het doel bestaat erin de cashflow uit de lopende bedrijfsactiviteit (operating cash flow) te verhogen tot 8 à 10%. Het aandeel van de buiten-Europese omzet moet worden verhoogd tot meer dan 20%.
Dr. Volker Hues, Chief Financial Officer: “Met onze Strategie 2025+ leggen wij de basis voor het succes van ons concern op lange termijn. Jungheinrich beschikt vandaag al over een zeer solide balans en een hoge liquiditeitsreserve. Met onze focus op rendement van investeringen en operating cash flow stellen we onze financiële armslag veilig. Dit stelt ons in staat de nodige strategische maatregelen te treffen en de financiële onafhankelijkheid van het concern te allen tijde te vrijwaren, zelfs in economisch moeilijke tijden. Tegelijkertijd handhaven we ons beleid van een doorlopende dividendenuitkering.”

Meer informatie over Strategie 2025+

In zijn Strategie 2025+ verankert Jungheinrich de automatisering van de intralogistiek als een centraal toekomst- en groeidomein voor het concern. Jungheinrich verwacht dat de markt jaarlijks met 7 tot 10% zal groeien. Tegen die achtergrond werkt het bedrijf aan de uitbreiding van zijn automatiseringsportfolio, in het bijzonder op het vlak van transportsystemen zonder bestuurder, geautomatiseerde magazijnen, software en robotica. Het is de bedoeling om nieuwe markten te ontsluiten en een nog betere marktpositie te verwerven, met name op het gebied van e-commerce.
Om de eigen marktpositie te versterken, zal de onderneming de samenwerking met partners uit verschillende branches verder intensiveren en gerichte overnames doen. Tegelijkertijd intensiveert het concern zijn activiteiten op het vlak van digitalisering en stimuleert het concern de ontwikkeling van nieuwe product- en businessmodellen op dit gebied. Daarbij wordt prioriteit gegeven aan de systematische verdere ontwikkeling van het ‘digitale magazijn’, onder meer met behulp van artificiële intelligentie en big data.

“De intralogistiek neemt het voortouw in de automatisering en digitalisering en ligt aan de basis van de ingrijpende veranderingen die de industrie, het transport en de handel momenteel doormaken. Jungheinrich is al lang een drijvende kracht achter de innovatie op dit gebied. Vanuit deze positie zullen wij het groeipotentieel in dit segment consequent benutten”, aldus Brzoska. Jungheinrich breidt zijn aanbod aan digitale producten op het vlak van magazijn-, vloot- en batterijmanagementsystemen uit en is van plan zijn portfolio van veiligheids- en hulpsystemen verder uit te breiden.
Vandaag de dag is Jungheinrich al de nummer 1 inzake energie-efficiëntie in magazijnen en heeft het bedrijf binnen de industrie een leidende positie in de ontwikkeling van innovatieve energiesystemen. Momenteel zijn er wereldwijd meer dan 1.000.000 elektrische trucks van Jungheinrich in gebruik. Geen enkel ander bedrijf in de intralogistiek vertrouwt zo consequent op de lithium-ion batterij. Jungheinrich wil zijn voorsprong in deze technologie verder uitbouwen. Het doel van het bedrijf bestaat erin om tegen 2025 het aandeel verkochte trucks met lithium-ion batterij te verhogen tot meer dan 70%. Daarom worden de komende jaren nog meer truckmodellen met volledig geïntegreerde lithium-ion batterij op de markt gebracht.

Een groot groeipotentieel is volgens Jungheinrich ook weggelegd voor de divisie Powertrain Solutions. Hier stelt het bedrijf zijn expertise inzake energiesystemen ook ter beschikking aan andere fabrikanten, onder meer in de (land)bouwmachine-industrie, om de elektromobiliteit ook buiten de branche te bevorderen. Daarover zegt Brzoska: “Gedreven door onze decennialange ervaring als provider van elektrische trucks brengen we de toekomst in beweging, ook buiten de intralogistiek. Met onze knowhow inzake de efficiënte en milieuvriendelijke lithium-ion technologie doen niet alleen onze klanten voordeel maar ook het milieu.”
Om zijn internationale aanwezigheid uit te breiden, zal Jungheinrich zich in de toekomst vooral richten op zijn activiteiten in de Europese, Chinese en Noord-Amerikaanse markten. Die zijn samen goed voor ongeveer 80% van de wereldmarkt in de intralogistiek. Bovendien is het bedrijf van plan het aandeel van zijn omzet buiten Europa tot meer dan 20% te verhogen. Voor gerichte overnames en strategische partnerships heeft Jungheinrich in zijn Strategie 2025+ een mooi bedrag voorzien. “Strategische partnerships en overnames zullen in de toekomst een belangrijke hefboom zijn om onze doelstellingen te kunnen verwezenlijken. Daarom plannen we een aanzienlijk investeringsvolume en concentreren we ons hoofdzakelijk op groeimarkten”, legt Dr. Lars Brzoska uit.

Met zijn Strategie 2025+ versnelt Jungheinrich ook zijn eigen digitale transformatie. Het doel bestaat erin de efficiëntie binnen het concern consequent te verhogen. Alle processen en structuren van het bedrijf worden in deze context herzien en geoptimaliseerd om zo de rendabiliteit en effectiviteit van Jungheinrich te vergroten. Daartoe wordt nog meer vaart gezet achter de lopende projecten DEEP (Digital End-to-End Processes) en N-Ex-T (Network-Excellence-Technics). “Efficiënte processen helpen middelen te besparen en tegelijkertijd de concurrentiekracht te vergroten. Door de juiste dingen beter te doen, kunnen we onze rentabiliteit op de lange termijn verhogen”, zegt Brzoska.

In het kader van zijn Strategie 2025+ heeft Jungheinrich een holistische kijk op duurzaamheid in zijn economische, ecologische en sociale dimensies. Brzoska licht het als volgt toe: “Verantwoord ondernemen betekent voor Jungheinrich als familiebedrijf dat de sociale en ecologische aspecten gecombineerd worden met winstgevende groei. En door die vanzelfsprekendheid laten wij ons leiden om de toekomst van onze industrie vorm te geven.”

Binnen de machinebouwsector behoort Jungheinrich nu al tot de 2% meest duurzame ondernemingen. Met de Strategie 2025+ wordt het thema duurzaamheid nu nog steviger binnen het bedrijf verankerd en van ambitieuze doelstellingen voorzien. Jungheinrich heeft zich in dit kader ook aangesloten bij het initiatief ‘50 Sustainability & Climate Leaders’ om samen met andere internationale concerns de strijd tegen de klimaatverandering aan te gaan. Als onderdeel hiervan heeft Jungheinrich zich als doel gesteld om CO2-neutraal te worden. Door de invoering van een systematisch duurzaamheidsmanagement in de volledige toeleveringsketen definieert het concern duidelijke verantwoordelijkheden en creëert het transparantie voor meer duurzaamheid. Bovendien wil Jungheinrich zich de komende jaren positioneren als aantrekkelijke werkgever. Het percentage vrouwelijke managers moet daarbij verder worden verhoogd.

Over Jungheinrich

Jungheinrich werd in 1953 opgericht en is één van ’s werelds toonaangevende leveranciers van intralogistieke oplossingen. Met een uitgebreid assortiment aan material handling uitrusting, logistieke systemen en diensten biedt Jungheinrich zijn klanten op maat gemaakte oplossingen voor de uitdagingen die de Industrie 4.0 met zich meebrengt. De groep, met hoofdzetel in Hamburg (Duitsland), is wereldwijd vertegenwoordigd in 40 landen met eigen directe verkoopkantoren en in ongeveer 80 andere landen via partnerbedrijven. Jungheinrich stelt wereldwijd 18.000 mensen tewerk en behaalde in 2019 een geconsolideerde omzet van 4,07 miljard euro. Het aandeel van Jungheinrich staat genoteerd op de SDAX.
 
Voor meer informatie en inlichtingen kunt u contact opnemen met: Vanessa Caudenbergh - Marketing & Profishop Manager Tel. +32 495 58 50 06 vanessa.caudenbergh@jungheinrich.be

Recente nieuwsberichten

Moderna Products verhoogt capaciteit met automatisch magazijn van Mecalux

Moderna Products produceert in zijn twee vestigingen in het West-Vlaamse Izegem en South Carolina (VS) duurzame spuitgegoten plastic producten voor huisdieren. Het familiebedrijf van de derde generatie biedt producten als manden, kattenbakken, reismanden, eet- en drinkkommen aan in meer dan 79 landen over de hele wereld. Omdat de onderneming van plan is de komende vijf jaar haar omzet in de sterk groeiende markt voor huisdieren te verdubbelen, heeft ze haar vestiging in Izegem uitgerust met een nieuw automatisch magazijn dat verbonden is met de productiehallen. Daarvoor deed Moderna Products een beroep op de intralogistieke groep Mecalux.

Igus maakt mobiele robots betaalbaar voor kmo’s

De markt voor automatisch geleide voertuigen (AGV’s) en autonome mobiele robots (AMR’s) is booming. Volgens Igus, producent van industriële apparatuur uit kunststof, bedraagt de wereldwijde markt voor mobiele robotica, inclusief servicerobots, momenteel ongeveer 20,3 miljard dollar en experts verwachten dat dit cijfer tegen 2028 bijna verdubbeld zal zijn. Mobiele robots zijn vooral wijdverspreid in materiaal handling en industriële toepassingen, maar ook bij cateringbedrijven en in ziekenhuizen doen ze steeds vaker hun intrede.

De kostprijs voor conventionele modellen op de markt begint bij ongeveer 25.000 euro, terwijl oplossingen met een geïntegreerde robotarm ongeveer 70.000 euro kosten. Vanwege de hoge prijzen is grootschalig gebruik voor kmo’s vaak onbetaalbaar. Omdat Igus daar verandering in wil brengen, lanceert het een nieuw aanbod van ‘low cost robotica’ en presenteert het een serie betaalbare mobiele robots van kunststof.

Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

Fly Khiva kiest Liege Airport als Europese gateway

Luchtvaartmaatschappij Fly Khiva Group is van start gegaan met cargovluchten op Liege Airport. Fly Khiva Group werd opgericht in de stad Khiva, Oezbekistan, met de bedoeling passagiers-, vracht- en zakenluchtvaart te ontwikkelen en binnenlandse en internationale vluchten uit te voeren. Begin 2023 besloot het management van Fly Khiva Group een cargo luchtvaartmaatschappij op te richten, wat resulteerde in de ondertekening van een leaseovereenkomst voor een Boeing 767-300 BCF vrachtvliegtuig in december 2023 en de start van het certificeringsproces als luchtvaartmaatschappij. Na het verkrijgen van het Operator’s Certificate begon de Fly Khiva Group op 23 februari 2024 als luchtvaartmaatschappij te opereren. De luchtvaartmaatschappij breidde in de loop van het jaar haar routenetwerk uit met vluchten naar Europa, China, Zuidoost-Azië, het GOS, het Midden-Oosten en Afrika. De luchtvaartmaatschappij biedt diensten aan voor het organiseren van chartervrachtvluchten met Boeing 767-300F vrachtvliegtuigen onder eigen vlag.

Logidis migreert Generix WMS-oplossing naar SaaS

Logistiek dienstverlener Logidis heeft zijn Generix WMS-oplossing gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen op Mauritius te beheren.

Logidis, een bedrijf van de IBL Group gevestigd op Mauritius, biedt een scala aan diensten voor de opslag van gespecialiseerde producten en de distributie ervan over het hele eiland, om efficiënt te kunnen voldoen aan de logistieke behoeften van groothandelaren, fabrikanten en grootschalige distributiebedrijven. Met een opslagcapaciteit van 26.500m² en een vloot van 50 voertuigen beheert Logidis meer dan 10.000 referenties en bereidt het bijna 25.000 pakketten per maand voor.

Bryan Beutels nieuwe managing director bij Element Logic Benelux

Sinds 1 augustus 2024 leidt Bryan Beutels (foto) als managing director de Benelux-business unit van Element Logic. Voorafgaand aan zijn komst naar Element Logic bekleedde hij leidinggevende functies in de 3PL-industrie, waarvan meest recent bij logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel.

Pics Belgium reorganiseert samenstelling mandaathouders

Pics België heeft wijzigingen doorgevoerd onder zijn mandaathouders. De mandatarissen zijn belast met het dagelijkse bestuur van Pics Belgium, de Belgische ledenorganisatie voor de supply chain en logistieke professionals, gekoppeld aan ASCM (voorheen APICS).

Albert Heijn en Swisslog openen geautomatiseerd Home Shop Center in Zwolle

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn heeft, in samenwerking met Swisslog, een nieuw state-of-the-art Home Shop Center (HSC) in Zwolle geopend. Na de succesvolle implementatie van zijn eerste geautomatiseerde HSC in Barendrecht zet Albert Heijn met deze tweede faciliteit zijn toewijding voort om e-commerce mogelijkheden te verbeteren door middel van geavanceerde automatiseringstechnologieën. Het is de bedoeling dat het HSC in Zwolle liefst 55.000 orders per week zal verwerken.

Lineage vergroot voetafdruk in België door overname Luik Natie

Lineage, een van ’s werelds grootste globale temperatuurgecontroleerde warehouse REITs (real estate investment trusts), heeft de overname afgerond van Luik Natie, een aanbieder van gekoelde opslag- en transportdiensten gevestigd in de haven van Antwerpen-Brugge. Met deze strategische overname versterkt Lineage zijn aanwezigheid in België en vergroot het tegelijk de huidige operationele mogelijkheden in de regio.

Hardis Group neemt Magnus Black over

Hardis Group, leverancier van supply chain software met hoofdkantoor in het Franse Grenoble, breidt zijn aanbod voor e-commercebedrijven en omnichannel retailers uit door de overname van Magnus Black uit Naarden. Het Nederlandse softwarebedrijf is aanbieder van het cloudgebaseerde order management systeem OIL en is momenteel in handen van investeringsmaatschappij Holland Capital. OIL orkestreert orderstromen, zowel B2C als B2B, van winkelmandje tot levering, over alle verkoopkanalen heen (fysieke winkels, webshops, digitale marktplaatsen, enz.).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.