Jungheinrich presenteert nieuwe serie elektrische stapelaars

Foto: Jungheinrich

Jungheinrich lanceert een volledig herziene uitvoering van zijn serie elektrische stapelaars in het instapsegment. Daarmee mikt de leverancier van intralogistiek-oplossingen met name op kmo’s, retail- of productie- en ambachtelijke bedrijven met beperkte opslag- en werkruimtes, die vaak op handbediende elektrische stapelaars vertrouwen.

Voor het eerst maakt Jungheinrich ook in deze truckklasse gebruik van lithium-iontechnologie. Naast de voordelen zoals snel- en tussentijds laden, onderhoudsvrije werking en duurzaamheid profiteren de stapelaars van de nieuwe EJC serie 1i van de hoge energiedichtheid van de lithium-ionbatterijen. In de plaats van een groot energieopslagsysteem zoals dat nog steeds nodig is bij loodzuurbatterijen, kon dezelfde hoeveelheid energie in een veel kleinere batterijmodule worden ondergebracht.

De gewonnen ruimte hebben de ingenieurs van Jungheinrich volledig benut. Zo heeft de EJC 112i in de XS-uitvoering met 100Ah batterij een L2-maat van slechts 604mm. Volgens Jungheinrich is dat 54mm minder dan de meest compacte truck van de concurrentie op de markt. Zelfs met een grote batterij van 200Ah zou de nieuwe EJC 112i met een L2-maat van 654mm nog compacter blijven. Dat heeft een gunstige invloed op de draaicirkel. Zo zouden zelfs onervaren bestuurders eenvoudig, nauwkeurig en veilig met de stapelaars uit de EJC serie 1i kunnen manoeuvreren, zelfs in smalle gangen en opslagruimtes. Daarnaast heeft Jungheinrich de totale hoogte van de nieuwe elektrische stapelaars verlaagd, waardoor gebruikers een beter zicht hebben op de vorken, de last en de werkomgeving.

Hoewel de trucks uit de EJC serie 1i compacter zijn dan hun voorgangers, is hun stabiliteit verbeterd. Dat werd mogelijk dankzij een intelligente gewichtsverdeling binnen het chassis en de daarmee samenhangende optimalisering van het zwaartepunt van de truck én door het gebruik van nieuwe mastprofielen. Het resultaat is een toename van het restdraagvermogen met meer dan 150kg. Zo heeft de EJC 112i nu een restcapaciteit van minstens 550kg op een hoogte van 4,70m.

Een krachtigere pomp moet er verder voor zorgen dat de nieuwe stapelaars een hefsnelheid hebben die ongeveer 50% hoger is. Jungheinrich heeft ook de daalsnelheid aanzienlijk verhoogd.

De trucks uit de EJC serie 1i zijn verkrijgbaar met lithium-ionbatterijen in vijf verschillende vermogens: 50Ah, 100Ah, 105Ah, 150Ah en 200Ah. Alle modellen zijn uitgerust met geïntegreerde laders voor flexibel opladen aan elk stopcontact. Er is keuze uit verschillende vermogensklassen – 15A, 35A of 70A – wat ervoor zorgt dat de toestellen flexibel aan de behoeften van de gebruiker kunnen worden aangepast.

De EJC serie 1i komt in verschillende uitvoeringen. Er is de standaardvoertuig, de EJC 110i/112i, die lasten tot 1.200kg kan transporteren tot een hefhoogte van 4,70m. Daarnaast biedt Jungheinrich de modelvariant EJC 110zi/112zi met bijkomende heffing aan. Deze kan naast de vorken ook de wielarmen opheffen. De bijkomende heffing zorgt daarbij voor een draagvermogen tot 1.600kg. Voor eenvoudige stapelopdrachten brengt Jungheinrich ook een modelvariant met monomast op de markt die

hefhoogtes tot 2m bereikt bij een last tot 1.000kg. Een breedspooruitvoering is ook geschikt voor de handling van speciale ladingdragers, gesloten pallets en het dwarstransport van europallets. Voor licht en occasioneel gebruik heeft Jungheinrich de voorgeconfigureerde EJC 010i ontworpen voor online verkoop. De EJC 010i kan lasten tot 1.000kg transporteren en bereikt hefhoogtes tot 3,60m.

Recente nieuwsberichten

Ecovolta mikt op kostenreductie met lithium-ionen-tractie-accu

De Zwitserse fabrikant van accusystemen Ecovolta introduceert een kostenverlagende tractie-accu voor vloertransportvoertuigen als vorkheftrucks en hefwagens. De evoTractionBattery vervangt loodaccu’s door gestandaardiseerde lithium-ionen-elementen.

Brico en BricoPlanit wapenen zich met Capgemini voor omnichannel toekomst

Maxeda DIY Group heeft Capgemini ingeschakeld voor de migratie van zijn bestaande platform (SAP Enterprise Central Component) naar SAP S/4HANA. Met het nieuwe ERP-platform moet Maxeda klaar zijn voor de toekomst, waar klanten zowel online als offline winkelen.

Europal Packaging bouwt verticaal geïntegreerde fabriek in Doornik

Verpakkingsbedrijf Europal bouwt een tweede fabriek op de industriezone van Blandain in Doornik. De nieuwe state-of-the art fabriek, annex geautomatiseerd hoogbouwmagazijn moet tegen de zomer van 2020 operationeel zijn. De huidige fabriek in Moeskroen wordt behouden en zal dienstdoen als Design & Experience Center enerzijds en als productie-eenheid voor specialiteiten anderzijds.

TomTom Telematics volgt status van trucks én assets op

TomTom Telematics – dat op 1 oktober wordt omgedoopt tot Webfleet Solutions – voegt met ‘Trailer & Asset Tracking’ een nieuwe functie aan zijn Webfleet fleet management oplossing toe. Daarmee kunnen transport-, bouw- en landbouwbedrijven niet alleen de status van hun voertuigen, maar ook overige assets monitoren.

Amazon koopt 100.000 elektrische bestelwagens

Amazon plaatst een bestelling van maar liefst 100.000 elektrische bestelwagens bij Rivian Automotive, goed voor de grootste bestelling van elektrische voertuigen ooit. De aankondiging komt van Amazon-oprichter en CEO Jeff Bezos, die daarmee zijn plannen toelicht om de onderneming tegen 2024 voor 80% en 2030 voor 100% op hernieuwbare energie te doen draaien en zijn bedrijf tegen 2040 volledig klimaatneutraal te maken.

Green supply chains stromen door zeehavensector

In samenwerking met de Universiteit Antwerpen, het VIL en de Erasmus Universiteit UPT (Urban, Port & Transport Economics) heeft ING België zijn zevende studie over de logistieke en maritieme sector gepubliceerd. Dit jaar vormde de duurzaamheid van toeleveringsketens het centrale thema.

Digitale Transport Market Monitor moet meer markttransparantie creëren

Tim Consult, het adviesbureau van Transporeon voor market intelligence, heeft de Transport Market Monitor, een tool die transportgegevens van verschillende industrieën en routes analyseert, verder ontwikkeld tot een interactieve digitale databank.

Still introduceert nieuwe RX 60 e-serie

Still heeft zijn nieuwste telg binnen het gamma elektrische vorkheftrucks voorgesteld. De nieuwe RX 60-serie in de gewichtsklasse 2,5 tot 3,5 ton vervangt de huidige reeks, wat meteen een logische vervolgstap vormt na de transformatie van de RX 20 begin vorig jaar.

P&O Ferrymasters opent 17.000m² groot magazijn in Rotterdam

Het nieuwe warehouse van P&O Ferrymasters bevindt zich vlakbij de Maasvlakte 2 in Rotterdam en de Europoort ferryterminal. Het magazijn beslaat twee niveaus van elk 7.500m² en is uitgerust met 16 laadkades. Met de nieuwe site wil P&O Ferrymasters zijn klanten nieuwe opslagmogelijkheden in Rotterdam aanreiken, in combinatie met rechtstreekse verbindingen naar het spoor, de weg, de binnenvaart, deep sea en shortsea vervoer.

Montea bouwt logistieke hub voor Renault in Meyzieu (Lyon)

Renault en Montea hebben de handen in elkaar geslagen voor de ontwikkeling van een built-to-suit warehouse in Meyzieu, ten oosten van Lyon. Het terrein met een oppervlakte van ruim 3ha heeft ruimte voor een logistiek gebouw van ca.10.000m².

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.