Jungheinrich presenteert nieuwe serie elektrische stapelaars

Foto: Jungheinrich

Jungheinrich lanceert een volledig herziene uitvoering van zijn serie elektrische stapelaars in het instapsegment. Daarmee mikt de leverancier van intralogistiek-oplossingen met name op kmo’s, retail- of productie- en ambachtelijke bedrijven met beperkte opslag- en werkruimtes, die vaak op handbediende elektrische stapelaars vertrouwen.

Voor het eerst maakt Jungheinrich ook in deze truckklasse gebruik van lithium-iontechnologie. Naast de voordelen zoals snel- en tussentijds laden, onderhoudsvrije werking en duurzaamheid profiteren de stapelaars van de nieuwe EJC serie 1i van de hoge energiedichtheid van de lithium-ionbatterijen. In de plaats van een groot energieopslagsysteem zoals dat nog steeds nodig is bij loodzuurbatterijen, kon dezelfde hoeveelheid energie in een veel kleinere batterijmodule worden ondergebracht.

De gewonnen ruimte hebben de ingenieurs van Jungheinrich volledig benut. Zo heeft de EJC 112i in de XS-uitvoering met 100Ah batterij een L2-maat van slechts 604mm. Volgens Jungheinrich is dat 54mm minder dan de meest compacte truck van de concurrentie op de markt. Zelfs met een grote batterij van 200Ah zou de nieuwe EJC 112i met een L2-maat van 654mm nog compacter blijven. Dat heeft een gunstige invloed op de draaicirkel. Zo zouden zelfs onervaren bestuurders eenvoudig, nauwkeurig en veilig met de stapelaars uit de EJC serie 1i kunnen manoeuvreren, zelfs in smalle gangen en opslagruimtes. Daarnaast heeft Jungheinrich de totale hoogte van de nieuwe elektrische stapelaars verlaagd, waardoor gebruikers een beter zicht hebben op de vorken, de last en de werkomgeving.

Hoewel de trucks uit de EJC serie 1i compacter zijn dan hun voorgangers, is hun stabiliteit verbeterd. Dat werd mogelijk dankzij een intelligente gewichtsverdeling binnen het chassis en de daarmee samenhangende optimalisering van het zwaartepunt van de truck én door het gebruik van nieuwe mastprofielen. Het resultaat is een toename van het restdraagvermogen met meer dan 150kg. Zo heeft de EJC 112i nu een restcapaciteit van minstens 550kg op een hoogte van 4,70m.

Een krachtigere pomp moet er verder voor zorgen dat de nieuwe stapelaars een hefsnelheid hebben die ongeveer 50% hoger is. Jungheinrich heeft ook de daalsnelheid aanzienlijk verhoogd.

De trucks uit de EJC serie 1i zijn verkrijgbaar met lithium-ionbatterijen in vijf verschillende vermogens: 50Ah, 100Ah, 105Ah, 150Ah en 200Ah. Alle modellen zijn uitgerust met geïntegreerde laders voor flexibel opladen aan elk stopcontact. Er is keuze uit verschillende vermogensklassen – 15A, 35A of 70A – wat ervoor zorgt dat de toestellen flexibel aan de behoeften van de gebruiker kunnen worden aangepast.

De EJC serie 1i komt in verschillende uitvoeringen. Er is de standaardvoertuig, de EJC 110i/112i, die lasten tot 1.200kg kan transporteren tot een hefhoogte van 4,70m. Daarnaast biedt Jungheinrich de modelvariant EJC 110zi/112zi met bijkomende heffing aan. Deze kan naast de vorken ook de wielarmen opheffen. De bijkomende heffing zorgt daarbij voor een draagvermogen tot 1.600kg. Voor eenvoudige stapelopdrachten brengt Jungheinrich ook een modelvariant met monomast op de markt die

hefhoogtes tot 2m bereikt bij een last tot 1.000kg. Een breedspooruitvoering is ook geschikt voor de handling van speciale ladingdragers, gesloten pallets en het dwarstransport van europallets. Voor licht en occasioneel gebruik heeft Jungheinrich de voorgeconfigureerde EJC 010i ontworpen voor online verkoop. De EJC 010i kan lasten tot 1.000kg transporteren en bereikt hefhoogtes tot 3,60m.

Recente nieuwsberichten

Interroll breidt Modular Pallet Conveyor platform uit

Het Modular Pallet Conveyor (MPP) platform van Interroll is een flexibel modulair systeem voor het intern transport van pallets. Interroll breidt het platform nu uit met een nieuwe stapelkraan voor dynamische opslag en een transfer car. Deze moeten zorgen voor de snelle en veilige opslag en retrieval van tot honderd pallets per uur.

Still stelt TrolleyMover voor

Routetreinen winnen aan populariteit. Steeds vaker worden ook kleine ladingdragers via een routetreinconcept getransporteerd. Daarom heeft Still het aanbod aan routetrein-oplossingen uitgebreid met een reeks gestandaardiseerde stellingtrolleys met verschillende uitrustingsmogelijkheden.

Transport Market Monitor wijst op slechts lichte economische groei

Een blik op de vervoersmarkt laat zien dat de economische groei in Europa zwak blijft. Dat concludeert Tim Consult, een dochterbedrijf van Transporeon, na evaluatie van de Transport Market Monitor (TMM), die Tim Consult maakte op basis van transportgegevens van de spotmarkt op het Transporeon-platform.

Stephan Sieber nieuwe CEO van Transporeon

Sinds 12 november 2019 vervult de Zwitser Stephan Sieber (44) de functie van CEO bij het cloudgebaseerde logistieke dienstenbedrijf Transporeon. Stephan Sieber heeft dertien jaar ervaring bij SAP, onder andere als algemeen directeur van SAP Zwitserland.

Picnic bouwt gerobotiseerd fulfilment center

De Nederlandse online supermarkt Picnic gaat in Utrecht een geautomatiseerd distributiecentrum oprichten. Dat is naar eigen zeggen de manier om de infrastructuur, die al volledig uit elektrische bestelwagens bestaat, ook op het niveau van het dc duurzamer te maken.

AB InBev stuurt e-trucks naar Belgische steden

AB InBev zet voluit in op ecologie. Zo wil de brouwerij als eerste onderneming in België elektrische trucks inzetten om steden te beleveren. De eerste e-truck – van vrachtwagenconstructeur MAN – wordt deze week al bij AB InBev in Leuven geleverd.

Iptor lanceert AI chatbot ‘Sara’

Sara, de chatbot van softwareleverancier Iptor Supply Chain Systems, maakt gebruik van artificiële intelligentie en moet klanten gedetailleerd, real-time, big data gedreven inzicht geven in hun Iptor DC1 en IP1 ERP-platformen. Sara leent zich met name voor dienstenbedrijven voor wie customer support een kritische succesfactor is.

Kuehne + Nagel neemt leeuwendeel van Rotra over

Kuehne + Nagel kondigt de overname aan van het gros van de activiteiten van Rotra. Het Nederlandse familiebedrijf, met hoofdzetel in Doesburg, beheert een vloot van meer dan 200 trucks en staat in voor wegvervoer en contract logistics voor Nederlandse, Belgische en internationale klanten.

Nunner Logistics heeft weldra XXL zonnedak met 13,1 Megawatt

Nunner Logistics krijgt op Greenport Venlo het krachtigste zonnedak van Europa. Het XXL warehouse van Next Level Development, waarin Nunner de logistiek verzorgt voor Lidl, wordt volledig vol gelegd met zonnepanelen. Met een oppervlakte van 110.000 vierkante meter levert het dak straks een vermogen van maar liefst 13,1 Megawatt, het hoogste vermogen dat in Europa door één dak wordt geleverd, voldoende om 4500 huishoudens van elektriciteit te voorzien.

Gelderland begrenst bouw van XXL-distributiecentra

De Nederlandse provincie Gelderland wil de opmars van XXL-distributiecentra in de provincie een halt toeroepen. Als het aan het provinciebestuur ligt, mogen dergelijke dc’s van boven de 50.000m² enkel nog worden gebouwd in de logistieke hotspots Tiel, Nijmegen en tussen Zevenaar en Emmerich, vlak over de grens met Duitsland.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.