Jungheinrich presenteert nieuwe serie elektrische stapelaars

Foto: Jungheinrich

Jungheinrich lanceert een volledig herziene uitvoering van zijn serie elektrische stapelaars in het instapsegment. Daarmee mikt de leverancier van intralogistiek-oplossingen met name op kmo’s, retail- of productie- en ambachtelijke bedrijven met beperkte opslag- en werkruimtes, die vaak op handbediende elektrische stapelaars vertrouwen.

Voor het eerst maakt Jungheinrich ook in deze truckklasse gebruik van lithium-iontechnologie. Naast de voordelen zoals snel- en tussentijds laden, onderhoudsvrije werking en duurzaamheid profiteren de stapelaars van de nieuwe EJC serie 1i van de hoge energiedichtheid van de lithium-ionbatterijen. In de plaats van een groot energieopslagsysteem zoals dat nog steeds nodig is bij loodzuurbatterijen, kon dezelfde hoeveelheid energie in een veel kleinere batterijmodule worden ondergebracht.

De gewonnen ruimte hebben de ingenieurs van Jungheinrich volledig benut. Zo heeft de EJC 112i in de XS-uitvoering met 100Ah batterij een L2-maat van slechts 604mm. Volgens Jungheinrich is dat 54mm minder dan de meest compacte truck van de concurrentie op de markt. Zelfs met een grote batterij van 200Ah zou de nieuwe EJC 112i met een L2-maat van 654mm nog compacter blijven. Dat heeft een gunstige invloed op de draaicirkel. Zo zouden zelfs onervaren bestuurders eenvoudig, nauwkeurig en veilig met de stapelaars uit de EJC serie 1i kunnen manoeuvreren, zelfs in smalle gangen en opslagruimtes. Daarnaast heeft Jungheinrich de totale hoogte van de nieuwe elektrische stapelaars verlaagd, waardoor gebruikers een beter zicht hebben op de vorken, de last en de werkomgeving.

Hoewel de trucks uit de EJC serie 1i compacter zijn dan hun voorgangers, is hun stabiliteit verbeterd. Dat werd mogelijk dankzij een intelligente gewichtsverdeling binnen het chassis en de daarmee samenhangende optimalisering van het zwaartepunt van de truck én door het gebruik van nieuwe mastprofielen. Het resultaat is een toename van het restdraagvermogen met meer dan 150kg. Zo heeft de EJC 112i nu een restcapaciteit van minstens 550kg op een hoogte van 4,70m.

Een krachtigere pomp moet er verder voor zorgen dat de nieuwe stapelaars een hefsnelheid hebben die ongeveer 50% hoger is. Jungheinrich heeft ook de daalsnelheid aanzienlijk verhoogd.

De trucks uit de EJC serie 1i zijn verkrijgbaar met lithium-ionbatterijen in vijf verschillende vermogens: 50Ah, 100Ah, 105Ah, 150Ah en 200Ah. Alle modellen zijn uitgerust met geïntegreerde laders voor flexibel opladen aan elk stopcontact. Er is keuze uit verschillende vermogensklassen – 15A, 35A of 70A – wat ervoor zorgt dat de toestellen flexibel aan de behoeften van de gebruiker kunnen worden aangepast.

De EJC serie 1i komt in verschillende uitvoeringen. Er is de standaardvoertuig, de EJC 110i/112i, die lasten tot 1.200kg kan transporteren tot een hefhoogte van 4,70m. Daarnaast biedt Jungheinrich de modelvariant EJC 110zi/112zi met bijkomende heffing aan. Deze kan naast de vorken ook de wielarmen opheffen. De bijkomende heffing zorgt daarbij voor een draagvermogen tot 1.600kg. Voor eenvoudige stapelopdrachten brengt Jungheinrich ook een modelvariant met monomast op de markt die

hefhoogtes tot 2m bereikt bij een last tot 1.000kg. Een breedspooruitvoering is ook geschikt voor de handling van speciale ladingdragers, gesloten pallets en het dwarstransport van europallets. Voor licht en occasioneel gebruik heeft Jungheinrich de voorgeconfigureerde EJC 010i ontworpen voor online verkoop. De EJC 010i kan lasten tot 1.000kg transporteren en bereikt hefhoogtes tot 3,60m.

Recente nieuwsberichten

Savoye bundelt al zijn merken onder merknaam ‘Savoye’

Savoye, aanbieder van oplossingen voor de intralogistiek en de supply chain, brengt al zijn merken (waaronder A-SIS en Intelis), expertise en oplossingen samen onder één enkel merk: Savoye.

19/03/20: Supply Chain Innovations

Tijdens Supply Chain Innovations presenteren we een gigantisch aanbod van kennis inzake innovatieve toepassingen binnen het ruime domein van Supply Chain Management zodat u in 1 dag tijd weer volledig op de hoogte bent en gefundeerd de beste beslissingen kunt nemen.

King Jouet automatiseert met Boa Concept

Boa Concept heeft een contract getekend met de Franse speelgoedwinkelketen King Jouet om er het volledige expeditieproces te automatiseren. Drijvende kracht achter de installatie is het modulaire Plug-and-Carry systeem van Boa Concept. De aanbieder van intelligente, modulaire conveyors laat bovendien weten dat er voor dit jaar al een veertigtal nieuwe projecten op de kalender staan, o.a.

03/03/2020: Ervaar de kracht van Integrated Business Planning

Het is een bekend probleem in veel bedrijven: afdelingen die niet goed op elkaar zijn afgestemd. Ze hebben andere doelen en agenda’s en zien de wereld door een verschillende bril. Het gevolg: minder goede resultaten dan gedacht, gemiste targets en veel verloren energie.

België moet digitale kloof overbruggen

België hinkt achterop inzake digitale vooruitgang. Dat blijkt uit de tweede editie van de ‘Global Digital Readiness Index’ van technologiebedrijf Cisco. Het onderzoek berekent de digitale vooruitgang van 141 landen in de wereld en steunt daarbij op gegevens van o.a.

Manhattan Associates en Twilio bieden oplossing voor klantenbinding

Manhattan Associates gaat een samenwerking aan met het cloudcommunicatieplatform Twilio. Met het partnership wordt een geïntegreerde communicatieoplossing geboden waarmee retailers klanten in verschillende regio’s en via meerdere communicatiekanalen aan zich kunnen binden.

UPS voorspelt retourpiek gezien online shopping record

Volgens voorspellingen van UPS zal de Belgische piek voor e-commerce retouren – rekening houdend met de solden – vandaag, 16 januari, plaatsvinden. De wereldwijde retourpiek viel op 2 januari en was goed voor 1,9 miljoen retouren, een stijging met maar liefst 26% in vergelijking met de piekdag vorig jaar.

North Sea Port in Gent krijgt nieuw bedrijvenpark ‘Hexaport’

In de Gentse North Sea Port richt vastgoedontwikkelaar Hexagon een nieuw bedrijvenpark op de voormalige Balmatt-site (een producent van asbestproducten uit de jaren ’70). Het nieuwe bedrijvenpark ligt aan de Langerbruggestraat, aan de oostoever van het Kanaal Gent-Terneuzen en maakt deel uit van project Hexaport: een site van 4,4 hectare met ook 17.000m² bestaande bedrijfsgebouwen die vastgoedontwikkelaar Hexagon gaat renoveren.

Trolley erin en rijden maar?

Het hoe, wat en waarom van het implementeren van een routetrein (Whitepaper) Grote vloten vorkheftrucks zijn vandaag de dag nog steeds de meest voorkomende optie voor productielogistiek. De groeiende trend in het gebruik van routetreinen laat echter zien dat bedrijven de kracht en mogelijkheden hiervan steeds meer onderzoeken.

12Return lanceert retourservice ‘ReturnDock’

Het in Nederland gevestigde 12Return heeft een retourservice gelanceerd onder de naam ReturnDock. Het betreft een wereldwijd platform en netwerk van lokale retourcentra dat merken ondersteunt die actief zijn in Direct-to-Customer commerce en naar klanten wereldwijd verzenden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.