Jungheinrich presenteert nieuwe serie elektrische stapelaars

Foto: Jungheinrich

Jungheinrich lanceert een volledig herziene uitvoering van zijn serie elektrische stapelaars in het instapsegment. Daarmee mikt de leverancier van intralogistiek-oplossingen met name op kmo’s, retail- of productie- en ambachtelijke bedrijven met beperkte opslag- en werkruimtes, die vaak op handbediende elektrische stapelaars vertrouwen.

Voor het eerst maakt Jungheinrich ook in deze truckklasse gebruik van lithium-iontechnologie. Naast de voordelen zoals snel- en tussentijds laden, onderhoudsvrije werking en duurzaamheid profiteren de stapelaars van de nieuwe EJC serie 1i van de hoge energiedichtheid van de lithium-ionbatterijen. In de plaats van een groot energieopslagsysteem zoals dat nog steeds nodig is bij loodzuurbatterijen, kon dezelfde hoeveelheid energie in een veel kleinere batterijmodule worden ondergebracht.

De gewonnen ruimte hebben de ingenieurs van Jungheinrich volledig benut. Zo heeft de EJC 112i in de XS-uitvoering met 100Ah batterij een L2-maat van slechts 604mm. Volgens Jungheinrich is dat 54mm minder dan de meest compacte truck van de concurrentie op de markt. Zelfs met een grote batterij van 200Ah zou de nieuwe EJC 112i met een L2-maat van 654mm nog compacter blijven. Dat heeft een gunstige invloed op de draaicirkel. Zo zouden zelfs onervaren bestuurders eenvoudig, nauwkeurig en veilig met de stapelaars uit de EJC serie 1i kunnen manoeuvreren, zelfs in smalle gangen en opslagruimtes. Daarnaast heeft Jungheinrich de totale hoogte van de nieuwe elektrische stapelaars verlaagd, waardoor gebruikers een beter zicht hebben op de vorken, de last en de werkomgeving.

Hoewel de trucks uit de EJC serie 1i compacter zijn dan hun voorgangers, is hun stabiliteit verbeterd. Dat werd mogelijk dankzij een intelligente gewichtsverdeling binnen het chassis en de daarmee samenhangende optimalisering van het zwaartepunt van de truck én door het gebruik van nieuwe mastprofielen. Het resultaat is een toename van het restdraagvermogen met meer dan 150kg. Zo heeft de EJC 112i nu een restcapaciteit van minstens 550kg op een hoogte van 4,70m.

Een krachtigere pomp moet er verder voor zorgen dat de nieuwe stapelaars een hefsnelheid hebben die ongeveer 50% hoger is. Jungheinrich heeft ook de daalsnelheid aanzienlijk verhoogd.

De trucks uit de EJC serie 1i zijn verkrijgbaar met lithium-ionbatterijen in vijf verschillende vermogens: 50Ah, 100Ah, 105Ah, 150Ah en 200Ah. Alle modellen zijn uitgerust met geïntegreerde laders voor flexibel opladen aan elk stopcontact. Er is keuze uit verschillende vermogensklassen – 15A, 35A of 70A – wat ervoor zorgt dat de toestellen flexibel aan de behoeften van de gebruiker kunnen worden aangepast.

De EJC serie 1i komt in verschillende uitvoeringen. Er is de standaardvoertuig, de EJC 110i/112i, die lasten tot 1.200kg kan transporteren tot een hefhoogte van 4,70m. Daarnaast biedt Jungheinrich de modelvariant EJC 110zi/112zi met bijkomende heffing aan. Deze kan naast de vorken ook de wielarmen opheffen. De bijkomende heffing zorgt daarbij voor een draagvermogen tot 1.600kg. Voor eenvoudige stapelopdrachten brengt Jungheinrich ook een modelvariant met monomast op de markt die

hefhoogtes tot 2m bereikt bij een last tot 1.000kg. Een breedspooruitvoering is ook geschikt voor de handling van speciale ladingdragers, gesloten pallets en het dwarstransport van europallets. Voor licht en occasioneel gebruik heeft Jungheinrich de voorgeconfigureerde EJC 010i ontworpen voor online verkoop. De EJC 010i kan lasten tot 1.000kg transporteren en bereikt hefhoogtes tot 3,60m.

Recente nieuwsberichten

Romina Mineralbrunnen vertrouwt op sensorsystemen van Leuze

Gelegen in het Duitse Reutlingen-Rommelsbach, aan de voet van het Zwabische Alpengebergte, staat Romina Mineralbrunnen in voor het bottelen en distribueren van mineraalwater en frisdranken. Een van de merken in het aanbod is EiszeitQuell, water dat letterlijk sinds de ijstijd onaangeroerd is.

Ahlers continues to move forward in times of increasing turmoil.

(Advertorial) Evaluating your footprint in Russia and, or CIS? You need a trusted logistics partner, that not only knows the market but is there to stay. With Ahlers, we make sure our solutions beyond logistics help you to execute a successful go-to-market supply chain strategy in complex markets, where local knowledge is key.

Masterclass-demand-planning-forecasting / Masterclass Pragmatic Inventory Management

(Advertorial) Optimact, Xeleos Consulting en PICS Belgium hebben een unieke en zeer praktische opleiding ontwikkeld op basis van hun uitgebreide ervaring. Een nieuwe Masterclass Demand Planning vindt plaats op 17 en 24 november 2021 en een nieuwe Masterclass Pragmatic Inventory Management vindt plaats op 29 November 2021 en 20 December 2021.

TheValueChain lanceert nieuw aanbod rond hyperautomatisering

Hyperautomatisering – een term van Gartner – is gebaseerd op de idee dat alles wat in een organisatie kan worden geautomatiseerd, ook moet worden geautomatiseerd. Hyperautomatisering is geen tool, maar eerder een houding om competitief te blijven in een snel veranderende wereld.

ECS verhoogt wekelijkse afvaarten naar Noord-Ierland van 2 naar 18 sinds Brexit

Sinds de Brexit ondervindt de logistieke sector heel wat gevolgen voor de dagelijkse werking. Niet enkel administratief, maar ook geografisch. ECS, actief op het vlak van supply chain en intermodaal transport, merkt dat ook aan het stijgende aantal rechtstreekse afvaarten van West-Europa naar de Republiek Ierland en Noord-Ierland.

H.Essers neemt het Spaanse Coral Transports & Stocks over

Logistiek dienstverlener H.Essers, vandaag actief in 19 landen met 85 vestigingen, verwerft de activiteiten van Coral Transports & Logistics. Dat Spaanse familiebedrijf heeft ruim 25 jaar ervaring in het behandelen, stockeren en vervoeren van chemische goederen en gevarengoed en is Seveso-gecertificeerd.

Raben Group en Corneel Geerts Transportgroup worden partners

Corneel Geerts Transportgroup heeft een partnership gesloten met Raben Group. In oorsprong een Nederlands bedrijf, is Raben Group nu gevestigd in Polen. Het bedrijf, met 90 jaar ervaring op de teller, heeft eigen vestigingen in 14 landen, met name in Oost-Europa en ook Duitsland.

Bedrijven hebben onvoldoende kennis van EDI

Bij meer dan de helft (59%) van de bedrijven is onvoldoende kennis aanwezig over electronic data interchange (EDI). Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Descartes, softwareleverancier voor de supply chain en logistiek, bij 126 supply chain professionals die zich met EDI bezighouden.

Wegvervoer start-up Trucksters opent eerste vestiging in België

De jonge Spaanse wegvervoerder Trucksters heeft zijn eerste Belgische vestiging geopend in Brussel. De Madrileense start-up noemt België een belangrijke regio met veel bedrijven die kunnen profiteren van zijn express-wegtransportdiensten. Als directeur van de nieuwe vestiging is Grégory Truijens aangesteld.

Jungheinrich optimaliseert elektrische heftrucks series 2 en 3

Jungheinrich zorgt voor een herlancering van zijn elektrische heftrucks series 2 en 3. De heftrucks werden geoptimaliseerd op het gebied van hydraulica, veiligheid en software. Intussen is de eerste truck van de nieuwe generatie voor de internationale markt in de fabriek van Jungheinrich in Moosburg (Duitsland) van de band gerold.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.