Jungheinrich pakt uit met hele reeks innovaties

In de aanloop naar LogiMAT later deze maand, onthulde Jungheinrich tijdens een internationale persconferentie in Hamburg alvast een groot aantal nieuwe producten. Hierbij wordt sterk ingezet op het elektrische segment en in het bijzonder de lithium-ionbatterijen, waar Jungheinrich zijn handelsmerk van lijkt te maken.

Vorig jaar stelde Jungheinrich voor het eerst trucks voor die uitsluitend met lithium-ionbatterij verkrijgbaar zijn. Die krijgen nu gezelschap van de ERC 216zi. De geïntegreerde batterij maakt deze stapelaar – die minstens 170mm korter is dan soortgenoten – heel compact en wendbaar. Dat is mogelijk doordat het batterijcompartiment hier centraal in plaats van achter de mast zit. Dit is dan ook een geschikte stapelaar voor magazijnen met een beperkte manoeuvreerruimte.
 
Het zwaargewicht onder de nieuwkomers is de EFG 6. Daarmee vervolledigt Jungheinrich zijn portfolio elektrische heftrucks met een zesde serie. Die kan zes tot maar liefst negen ton tillen, wat van hem meteen de meest krachtige heftruck in het elektrische segment maakt. Deze serie is geschikt voor krachtige applicaties in bijvoorbeeld de drankenindustrie of de bouwsector.

Om nog efficiënter op grote hoogte te kunnen picken, pakt Jungheinrich uit met de EKS 412s. Deze verticale orderpicker laat toe op meer dan 14 meter orders te verzamelen, wat hem een absolute hoogvlieger binnen de markt maakt. Met een liftsnelheid van 0,5 meter per seconde is de orderpicker bovendien 25% sneller dan zijn voorganger. Deze truck is zowel verkrijgbaar met loodzuurbatterijen als lithium-iontechnologie.

Verder werden in Hamburg ook de laatste evoluties rond veiligheid belicht. Met zoneCONTROL en addedVIEW biedt Jungheinrich twee nieuwe assistentiesystemen met het oog op veiligheid. Via een vaste radiobeacon en een mobiele component op de truck laat zoneCONTROL toe om de chauffeur bijvoorbeeld te waarschuwen voor andere trucks en personen in drukke gebieden. Verder is het mogelijk om trucks in bepaalde zones de kruipsnelheid op te leggen. AddedVIEW is dan weer een allround visiesysteem op basis van digitale camera’s. Daarmee krijgen met name chauffeurs van heftrucks een beter zicht op de omgeving. Zo kan de chauffeur zijn truck bijvoorbeeld in real time vanuit vogelperspectief bekijken.

Meer over de recente ontwikkelingen bij Jungheinrich leest u in Value Chain Management maart.

Recente nieuwsberichten

Flexport lanceert AI-gebaseerd selfservice platform om supply chain te democratiseren

Digitale expediteur Flexport introduceert een AI-gebaseerde end-to-end oplossing voor wereldwijde handel, die met name kleine ondernemingen nieuwe mogelijkheden moet bieden. Het nieuwe platform biedt met één klik toegang tot een reeks geïntegreerde supply chain-diensten, waaronder financiering, zeevracht, luchtvracht, fulfilment en bevoorrading. Dat moet de verkoop gemakkelijker maken en producten naadloos van een fabrikant naar de consument brengen. Flexport wil daarmee de wereldwijde supply chain democratiseren.

Mondi en Robopac bieden samen duurzame verpakkingsoplossing voor pallets

Mondi, een wereldspeler in duurzame verpakking en papier, is een samenwerking aangegaan met Robopac, een wereldwijde producent van palletwikkelmachines, om een naadloze en meer duurzame papierwikkeloplossing te bieden voor de opslag en het transport van pallets.

Jungheinrich creëert grootste zonnecarport in Hamburg

Jungheinrich, leverancier van intralogistiekoplossingen, heeft het parkeerterrein voor medewerkers van het hoofdkantoor in Hamburg overdekt met een 1100m² grote fotovoltaïsche installatie. Met 630 fotovoltaïsche modules en een piekvermogen van ongeveer 200 kilowattpiek is de zonneparking naar verluidt de grootste in zijn soort in Hamburg.

PwC's Agile Procurement Framework als antwoord in een tijdperk van disruptie

(Advertorial) In een wereld van snelle veranderingen is het behouden van flexibiliteit essentieel. Onze uitgebreide methode gaat dieper in op flexibele inkoopstrategieën en agile organisatiemodellen, die een snelle marktreactie mogelijk maken.

Cosmeticabedrijf Notino kiest Savoye voor de inrichting van het nieuwe distributiecentrum

(Advertorial) Het nieuwe distributiecentrum staat in Telgate, Noord Italië en werd recent in gebruik genomen. Notino ontstond in 2004 in Tsjechië als een online retailer voor parfums en cosmetica. Vandaag telt het bedrijf 24 miljoen tevreden klanten verspreid door heel Europa.

AI forecasting pionier Garvis komt in handen van Logility

Het Amerikaanse Logility, Inc., leverancier van oplossingen voor supply chain planning, neemt het Belgische Garvis over. Garvis is een Belgische SaaS-startup die grote taalmodellen (ChatGPT) combineert met AI-native demand forecasting. Logility zal dankzij de overname naar eigen zeggen een nieuw supply chain planningskader mogelijk maken dat beter en sneller dan met conventionele methoden vraag en voorraad op elkaar afstemt.

Bedrijven in transport en logistiek blijven rekruteren

Volgens de recentste Jobbarometer van ManpowerGroup zullen bedrijven in de sector transport en logistiek verder jobs blijven creëren. Van de in juli 2023 door ManpowerGroup bevraagde werkgevers in deze sector is 46% van plan zijn personeelsbestand tegen het einde van het jaar uit te breiden, terwijl 11% van plan is dat te verminderen.

Contargo neemt HE-Logistics B.V. over

Sinds 1 september 2023 maakt de Nederlandse transportonderneming HE-Logistics B.V. deel uit van Contargo Road Logistics. Met de overname breidt Contargo zijn positie op het gebied van containervervoer door middel van directe truckverbindingen binnen de Benelux verder uit.

Cebeo opent nieuw distributiecentrum in Blandain (Doornik)

Cebeo, met hoofdzetel in Waregem, is een toonaangevende distributeur van elektrotechnisch materiaal en oplossingen voor bouwprofessionals die actief zijn in de residentiële, tertiaire en industriële markt. De voorraad omvat meer dan 50.000 referenties, die de volgende dag geleverd kunnen worden.

Lyko ondersteunt uitbreiding met Fastpick van Vanderlande

Om de snelle groei aan te kunnen en om door te kunnen breken in opkomende Europese markten, ging de Zweedse haar- en schoonheidsspecialist Lyko op zoek naar een nieuwe oplossing die kan zorgen voor meer efficiëntie en capaciteit en op een kleine oppervlakte kan worden geïnstalleerd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.