Jungheinrich mikt hoog met nieuwe EKS 412s orderverzamelaar

Jungheinrich heeft een nieuwe generatie van zijn verticale orderverzamelaar EKS voorgesteld. Talrijke nieuwe ontwikkelingen moeten ervoor zorgen dat de truck optimaal presteert in kleine ruimtes.

Zo is de EKS uitgerust met een nieuwe, overgangsvrije, drievoudige, telescopische hefmast die in deze vorm voorlopig uniek is. Met meer dan 14 meter biedt de orderverzamelaar de grootste orderpickhoogte van alle verticale orderverzamelaars op de markt. Met een hefsnelheid van 0,5 meter per seconde is de EKS 412s bovendien 25% sneller dan zijn voorganger.
 
De nieuwe EKS 412s houdt ook rekening met energie-efficiëntie. Door een zuinige synchrone reluctantiemotor te gebruiken, werden de energieverliezen van de motor gehalveerd en het rendement verhoogd. Bovendien werd het gewicht van de truck aanzienlijk verlaagd. Samen resulteert dat in een energiebesparing van meer dan 10%. Jungheinrich biedt de EKS 412s met twee batterij-opties aan: loodzuurbatterijen en lithium-ion technologie. De fabrikant garandeert dat de EKS twee ploegendiensten met slechts één batterijlading aankan.
 
Verder werd bij de ontwikkeling van de EKS veel belang gehecht aan de behoeften van de bestuurder. De overgangsvrije hefbewegingen van de nieuwe telescopische mast voorkomen stootbelastingen en moeten comfortabel en tegelijkertijd krachtig werken mogelijk maken. Ook het bedieningsgemak is geoptimaliseerd, met alle functies binnen handbereik.
De bestuurder kan alle relevante informatie in een oogopslag raadplegen op het grote kleurenscherm. Extra ruiten in de achterwand van de cabine zorgen voor een verbeterd zicht rondom.
 
Ook de veiligheid was een belangrijk aandachtspunt tijdens het ontwikkelingsproces van de nieuwe EKS 412s. Intelligente hulpsystemen moeten zorgen voor een grote veiligheid in combinatie met een hoge rijdynamiek en dito prestaties. Zo is er o.a. een mobiel personen- en botsbeveiligingssysteem voorzien, dat er dankzij een obstakeldetectie door laserscanners voor zorgt dat de EKS de nodige veilige afstand bewaart. Daardoor is ook het gebruik van meerdere trucks in een smal gangpad mogelijk.
 
Tot slot is dankzij de Jungheinrich warehouseNAVIGATION een extra verbetering van de prestaties en efficiëntie mogelijk. Met de interfacesoftware Jungheinrich Logistieke Interface kan de truck eenvoudig en veilig geïntegreerd worden in de bestaande IT-systeemomgeving van de klant. Dankzij RFID-transponders in de vloer herkent de truck zijn huidige positie in het gangpad. De bestuurder hoeft alleen nog het signaal tot rijden of heffen te geven en de truck rijdt automatisch, nauwkeurig en diagonaal naar de bestemming.

Recente nieuwsberichten

Van Berlo verschuift focus naar R&D

Van Berlo staat in de markt bekend als ontwikkelaar en producent van grootschalige logistieke betonvloeren. Het bedrijf, met zijn Greymatter-technologie als paradepaardje, gaat voortaan een nieuwe, datagedreven koers varen met een hoofdrol voor research en development.

Sabarot verdubbelt doorvoercapaciteit van zijn Mecalux AS/RS

Sabarot is een Frans familiebedrijf gespecialiseerd in gedroogde peulvruchten, granen en wilde paddenstoelen. In zijn centrum in Chaspuzac (Frankrijk) produceert, stockeert en distribueert Sabarot goederen voor klanten in meer dan 70 landen. De belangrijkste markten zijn Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, maar het bedrijf exporteert zijn producten ook naar landen als Maleisië, de Verenigde Arabische Emiraten en Singapore. Om de voortdurende groei van zijn activiteiten te ondersteunen, breidt Sabarot uit en verhoogt het zijn logistieke capaciteit met de hulp van Mecalux, aanbieder van magazijntechnologie en logistieke software.

Bruno Jacques gaat ook Yusen Logistics in Duitsland en Zwitserland managen

Vanaf 1 april 2024 wordt Bruno Jacques de nieuwe managing director van Yusen Logistics Duitsland. Hij volgt daarmee Toshikazu (Bob) Shiota op, die na zijn 40-jarige loopbaan bij Yusen Logistics voorzitter van de Raad van Bestuur van Yusen Logistics Duitsland wordt.

Koninklijke Musea voor Schone Kunsten digitaliseren met IDasset van Simac Phi Data

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) moderniseren hun collectiebeheer door de IDasset-oplossing van Simac Phi Data te implementeren. Die oplossing zorgt voor een gedigitaliseerde inventarisatie op basis van RFID-technologie van de uitgebreide kunstcollectie van de KMSKB. Deze stap kadert in het streven van KMSKB naar digitalisering en efficiëntie in het beheer van hun collecties.

50 uiteenzettingen over alle aspecten van Supply Chain Management

Voor elk wat wils dus want naast de keynotes die iedereen moeten aanspreken zijn er tientallen presentaties – vaak cases – die we verticaal kunnen indelen: digitalisering, alle aspecten van forecasting, planning en inventory management, warehouse management en transport management.

Verregaande samenwerking Boa Concept en Easy Systems

Easy Systems Benelux, aanbieder van handlingsystemen voor intralogistiek en productie, en het Franse Boa Concept, gespecialiseerd in robot- en softwareoplossingen voor intralogistiek, maken bekend dat ze een samenwerkingsakkoord hebben getekend. Daarbij zal Boa Concept een belang van 70% in Easy Systems verwerven. De definitieve afronding van de overname, die volledig in contanten zal worden betaald, wordt tegen het einde van het eerste kwartaal van 2024 verwacht.

“We zijn nog maar nauwelijks begonnen met automatiseren”

Verwacht wordt dat de markt voor magazijnautomatisering tussen nu en 2027 jaarlijks met circa vijftien procent blijft groeien. Volgens Jan Heijblom, sinds vorige zomer aan de slag bij Exotec als senior sales executive voor de Benelux, komt die groei niet zomaar uit de lucht vallen. Met meer dan twintig jaar ervaring in verschillende internationale sales- en managementfuncties binnen de robotica-, supply chain- en warehousemanagementsector, deelt Jan Heijblom zijn inzichten in de trends die de groei van magazijnautomatisering in 2024 zullen beïnvloeden.

Modexpress optimaliseert orderverificatie met ZetesMedea RFID

Modexpress in Helmond is een familiebedrijf, gespecialiseerd in de wereldwijde logistieke dienstverlening voor modebedrijven. Daarvoor beschikt het bedrijf over zeven magazijnen in Nederland, met een totale oppervlakte van 165.000m², twee buitenlandse kantoren in Marokko en dagelijks een zestigtal vrachtwagens onderweg naar klanten. In piekperiodes groeit het aantal medewerkers tijdelijk van zo’n 500 tot ruim 800. Jaarlijks verwerkt Modexpress zo’n 20 miljoen producten in ongeveer 4 miljoen verpakkingen, terwijl het ongeveer 6,5 miljoen producten op voorraad heeft liggen.

Huur van logistiek vastgoed stijgt wereldwijd volgens Prologis Logistics Rent Index

Voor het zevende jaar presenteert Prologis zijn Logistics Rent Index. Dat onderzoek belicht de huurontwikkelingen met betrekking tot de logistieke vastgoedmarkt in Noord-Amerika, Europa, Azië, en Latijns-Amerika.

Nieuw crossdock-magazijn voor Hamann International Logistics in Wetteren

Hamann International Logistics heeft een nieuw crossdock-magazijn geopend aan de Vantegemstraat in Wetteren. Daarmee wil de logistiek dienstverlener inspelen op de sterke stijging van internationale groepage-activiteiten en de toegenomen vraag naar opslag en handling van goederen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.