Jungheinrich lanceert twee nieuwe series robuuste elektrische heftrucks

Met de wereldwijde lancering van de EFG BB/BC vorkheftrucks levert Jungheinrich voor het eerst voordelige instapmodellen die geschikt zijn voor lichte tot middelzware toepassingen van 1,6 tot 2 ton, zoals dagelijkse transport- en stapeltaken. Met de nieuwe EFG-series richt de heftruckleverancier zich naar eigen zeggen bewust op kleine en middelgrote ondernemingen en hun behoeften: lage aankoopkosten, snelle levertijden en een solide basisuitrusting. De vorkheftrucks zijn ontworpen voor gebruik in eenploegendienst (maximaal 600 bedrijfsuren per jaar).

De vorkheftrucks van de EFG-series BB en BC worden geproduceerd in de Jungheinrich-fabriek in Qingpu (China). De heftruckbouwer benadrukt dat voor de productie van de nieuwe heftrucks dezelfde kwaliteitsnormen gelden als voor de performance series van Jungheinrich, die in Duitsland worden vervaardigd.
 
De vorkheftrucks uit de BB- en BC-serie zijn verkrijgbaar in drie- of vierwieluitvoering en kunnen, met een draagvermogen tot 2 ton, worden ingezet in de productie, handel, opslag, werkplaatsen of landbouw. De instapmodellen zijn optimaal te gebruiken voor het dagelijks binnen transport- en stapeltaken en kunnen occasioneel buiten gebruikt worden.
De eenvoudig manoeuvreerbare driewielheftruck EFG BB 216k leent zich door zijn compacte design voor flexibel transport in bijvoorbeeld krappe magazijnomgevingen. De vierwielheftruck EFG BC is verkrijgbaar in
draaglastklassen van 1,6 tot 2,0 ton. De EFG BC 320 moet dankzij zijn 48V-batterij een voordelig alternatief vormen voor trucks in het 80V-segment. De EFG BB- en BC-vorkheftrucks zijn verkrijgbaar in een solide basisconfiguratie. De mast en sideshift worden zuiver hydraulisch bediend via mechanische bedieningshendels.
 
De vorkheftrucks van de EFG-series BB en BC zijn standaard uitgerust met natte lamellenremmen. Dankzij hun gesloten constructie hebben de remmen een hoge vuilongevoeligheid en garanderen zo een hoge remgevoeligheid bij weinig onderhoud. Tijdens het remproces wordt tot 30% van de energie teruggewonnen, wat de nuttige levensduur van de heftrucks per batterijcyclus aanzienlijk moet verlengen. Een tweemotorige voorwielaandrijving met ZF-transmissie moet zorgen voor hoge prestaties bij een laag verbruik in elke toepassing.
 
Ook zijn de EFG-series BB en BC standaard uitgerust met het Jungheinrich veiligheidssysteem curveCONTROL, dat afhankelijk van de stuurhoek de rijsnelheid in bochten automatisch vermindert en zo het risico op ongevallen in bochten verkleint, vooral bij het werken met zware lasten. Vijf verschillende rijprogramma’s, aangepast aan elke magazijnsituatie, moeten voor een veilige bediening zorgen. Een gewelfd bestuurdersbeschermdak, compacte mastprofielen en geoptimaliseerde ketting- en slangleiding zorgen voor een optimaal zicht op de lasten.
 
Verder behoort het Jungheinrich display in 2-inch uitvoering tot de standaarduitrusting. Dat toont de bestuurder informatie over de batterijstatus, de resterende rijtijd en het geselecteerde rijprogramma en voorziet de bestuurder ook van geselecteerde veiligheidsinstructies. De Grammer-stoel MSG 65 maakt deel uit van de Belgische configuraties (configuratietrucks bestemd voor aankoop) om ergonomisch te werken.
 
Jungheinrich biedt de elektrische vorkheftrucks van de series BB en BC als
afzonderlijke trucks en als vloot aan, zowel voor aankoop als voor verhuur. Om steeds een probleemloze werking te garanderen, is ook voor de instapmodellen het portfolio van de Jungheinrich heftruckservice beschikbaar. Daaruit kunnen klanten servicepakketten kiezen die op hun individuele behoeften zijn afgestemd. Ook de hoge beschikbaarheid van reserveonderdelen geldt voor de elektrische vorkheftrucks van de series BB en BC.
Foto: Jungheinrich

Recente nieuwsberichten

Altrea Logistics bouwt Chemical Hub Limburg samen met Belgian Resilience Fund, VR4TR en LRM

Internationale logistieke speler Altrea Logistics, met hoofdzetel in Pelt, verstevigt zijn positie als logistiek dienstverlener voor importeurs, producenten, handelaars en distributeurs van (gevaarlijke) hoogwaardige chemische vloeistoffen en droge stoffen. Mede gefinancierd door het Belgian Resilience Fund, VR4TR en de Limburgse investeringsmaatschappij LRM bouwt Altrea Logistics namelijk een nieuwe Chemical Logistics Hub in Meerhout. Volgens CEO Roel Smets is het meteen ook de enige site van de hoogste Seveso klasse in België die ook op hoog niveau BREEAM-gecertificeerd is en volledige klimaatneutraliteit nastreeft.

Mercitalia Logistics en Amazon verleggen samen transport van weg naar spoor

Mercitalia Logistics, een 100% dochteronderneming van de Italiaanse nationale spoorwegmaatschappij Ferrovie dello Stato Italiane (FS Italiane Group), blijft streven naar meer efficiëntie en minder CO2-uitstoot door gebruik te maken van het spoor. De logistiek dienstverlener heeft samen met Amazon een overeenkomst getekend om goederen te transporteren tussen de Amazon fulfilment centra in Duitsland en Italië. De nieuwe overeenkomst is erop gericht het internationale vrachtverkeer te verminderen, waardoor zowel de CO2-uitstoot als de congestie op de belangrijkste Europese wegen moet afnemen. Het project moet Amazon ook helpen de voorraadverwerking te optimaliseren, levertijden te verkorten en zo de klantervaring te verbeteren.

Dachser creëert nieuwe LCL-verbindingen tussen Rotterdam en Azië

De lucht- en zeevrachtdivisie van Dachser in de Benelux breidt zijn diensten uit met nieuwe LCL-verbindingen met vaste vertrektijden tussen de haven van Rotterdam en diverse havens in Azië.

Mercadona schakelt ook voor 16e geautomatiseerde DC Witron in

Eind december 2023 gaf Mercadona de Witron Group de opdracht voor de bouw van een nieuw 15.000m² groot distributiecentrum voor droge producten in Guadix (Granada) in Zuid-Spanje. In hun twintigjarige samenwerking is dit al het zestiende geautomatiseerde logistieke centrum dat Witron voor de Spaanse retailer ontwerpt en realiseert - met in totaal 203 COM-machines voor droge, verse en diepvriesproducten. Vanaf 2026 zal de sterk geautomatiseerde faciliteit meer dan 90 winkels van de Spaanse foodretailer bevoorraden met 4.000+ artikelen. Sinds begin 2021 runt Mercadona op de locatie Guadix een modern logistiek centrum voor diepvriesproducten, dat ook door Witron is ontworpen en geïmplementeerd.

Montea bouwt duurzaam distributiecentrum dicht bij de stad

Logistiek vastgoedontwikkelaar Montea bouwt momenteel een nieuw distributiecentrum op het bedrijventerrein Blue Gate in Antwerpen. Het DC bestaat uit twee units, respectievelijk voor logistiek bedrijf Herfurth en modegroep Dries Van Noten. Beide bedrijven gaan een langdurige huurovereenkomst met Montea aan. De oplevering van beide units is voorzien voor het najaar van 2024.

DSV Solutions benoemt Edwin Eggebeen tot managing director

In zijn nieuwe rol als managing director bij DSV Solutions zal Edwin Eggebeen (foto) toezien op het vormgeven van de bedrijfsstrategie en het leiden van de operaties, inclusief de bouw van een nieuw 120.000m² groot magazijn in Gent.

Prévoté optimaliseert voorraadbeheer met ZetesMedea Full Pallet Inventory

Omdat het Franse logistiek- en transportbedrijf Prévoté werd geconfronteerd met bekende uitdagingen bij voorraadbeheer, zoals de beschikbaarheid van personeel, risico op fouten en het lang vasthouden van voorraden, besloot het op zoek te gaan naar opties om het voorraadbeheer sneller, nauwkeuriger en efficiënter in te richten. Het bedrijf richtte zich tot Zetes, aanbieder van oplossingen voor supply chain optimalisering, voor de implementatie van een oplossing die gebruik maakt van ‘machine vision’-technologie. De ingebruikname van ZetesMedea Full Pallet Inventory (FPI) zorgt bij Prévoté voor een gestroomlijnd en geautomatiseerd voorraadbeheer.

Combi Safe-Lift van Combilift beveiligt heftrucks tegen overbelasting

Om veilig te werken, moeten heftruckbestuurders het gewicht van de lading die ze verplaatsen, goed kunnen inschatten. Om hun daarbij te helpen, lanceert Combilift de Combi Safe-Lift. Het betreft een beveiligingssysteem waarmee heftruckbestuurders kunnen voorkomen dat hun truck wordt overbeladen.

Ceva Logistics vergroent met lithium-iontrucks en powerbanks van Jungheinrich

Logistiek dienstverlener Ceva Logistics is in zijn Europees distributiecentrum (EDC) in Grobbendonk volledige overgestapt op lithium-iontrucks, ondersteund door powerbanks en zonnepanelen. In samenwerking met Jungheinrich heeft de logistiek dienstverlener 54 Powerline lithium-iontrucks en 20 powerbanks in gebruik genomen, wat moet zorgen voor een aanzienlijke vermindering van de ecologische impact en de operationele kosten. Het initiatief maakt deel uit van Ceva’s wereldwijde inzet om de CO2-voetafdruk te verminderen en een duurzame toekomst voor logistiek te bevorderen.

Dematic klantendag bij Radial

Een nieuw distributiecentrum in Groningen met 299 AMR's helpt Radial de concurrentie voor te blijven. Bent u geïnteresseerd om deze faciliteit live te zien? Verzeker u nu van uw deelname!

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.