Jumbo automatiseert ook logistiek voor vers voedsel met Witron

De Nederlandse retailer Jumbo realiseert in Nieuwegein een van de modernste geautomatiseerde distributiecentra voor vers voedsel in Europa. Vanaf begin 2024 voorziet de 40.000m² grote faciliteit alle Jumbowinkels in Nederland en België van bijna 2900 verschillende verse artikelen: zuivelproducten, kazen, vleesproducten, tapas, salades, gekoelde dranken en nog veel meer artikelen met een houdbaarheid van minstens 8 dagen. Het centrale distributiecentrum is ontwikkeld voor een aanvankelijke picking-piekprestatie van ruim 850.000 picks per dag. Een modulaire uitbreiding voor toekomstige groei is al onderdeel van het totaalconcept. Als hoofdaannemer staat Witron Logistik + Informatik GmbH in voor het ontwerp en de realisatie van alle mechaniek, IT en regeltechniek.

Bij een omgevingstemperatuur van +2 graden Celsius automatiseren de Witron-robotoplossingen Order Picking Machinery (OPM), Car Picking System (CPS) en All-in-One Order Fulfilment (AIO) alle processen voor materiaalstromen bij alle productgroepen, productmaten en distributiekanalen. In het verzendgebied worden de rolcontainers geconsolideerd en beschikbaar gemaakt in een mechanische verzendbuffer, via stapelkranen en banen voor zware lading – passend bij de route, in de juiste volgorde en precies op tijd voor verzending.  
 
In de toekomst wordt case-picking op rolcontainers door het OPM-systeem gedaan met 24 COM-roboticalijnen, conform de vereisten van winkels en zonder dat personeel nodig is. Een uitbreiding naar 30 COM-roboticalijnen is al in het concept opgenomen. Dankzij de AIO-oplossing worden de af te leggen afstanden voor het personeel tot een minimum verlaagd, ondanks zeer dynamische piece picking-processen, omdat het aanleveren en verwijderen van bakken bij de picking-fronts wordt gedaan door stapelkranen en transportbandsystemen. Zware en grote producten worden door de medewerkers op rolcontainers geladen, via een optimale route – gecontroleerd via het CPS – conform de vereisten van winkels. Ook hier wordt het bijvullen van pallets in de picking-gangpaden verzorgd door geautomatiseerde stapelkranen.
 
Alle logistieke gebieden zijn met elkaar verbonden door een 14 kilometer lang transportbandnetwerk met in totaal 9500 palletlocaties en ruim 600.000 bakken- en traylocaties, evenals 138 stapelkranen. 
 
Verder worden tijdens de lopende werkzaamheden extra COM-roboticalijnen geïnstalleerd in het bestaande magazijn voor houdbare producten. De bestaande installatie wordt uitgebreid met 12 extra COM-roboticalijnen (zodat het totaal 32 COM-roboticalijnen wordt) en maakt het winkelvriendelijk picken mogelijk van 2,6 miljoen dozen per week op rolcontainers vanaf half 2022. Met betrekking tot het OPM-gebied komt dat overeen met bijna 60% meer capaciteit. Het hele transportbandsysteem en het geautomatiseerde hoogbouwmagazijn dat zich voor de COM-machines bevindt, wordt ook uitgebreid met 6000 locaties en het geautomatiseerde tray-magazijn met 176.000 locaties. De technologie wordt geïntegreerd in het bestaande gebouw, dat ongeveer 45.000m² groot is.

Foto: Jumbo

Recente nieuwsberichten

Amerikaanse luchtmacht optimaliseert supply chain met PTC Service Parts Management

De Amerikaanse luchtmacht heeft gekozen voor de Service Part Management (SPM) oplossing van PTC. De SaaS-oplossing van de leverancier moet zorgen voor een geïntegreerde supply chain planning en de ondersteuning voor wapensystemen op Air Force Sustainment Centers (AFSC) wereldwijd versterken.

Barco China implementeert cloud ERP-oplossing in minder dan 4 maanden

Vorig jaar kondigden Barco en China Electronic (CEC) Panda een joint venture aan. Eind 2016 is de joint venture operationeel opgestart, met SAP Business ByDesign als Cloud ERP-systeem. Terwijl Barco een bedrijfsbreed SAP-systeem uitrolt, moest een klein team snel in parallel een set processen opzetten voor de nieuwe joint venture in China.

Nieuwe benoemingen aan de top bij SAP BeLux

Recent heeft SAP BeLux Stijn De Beuckelaer (foto) aangesteld tot Sales Director General Business & Ecosystem. Koen Du Rang wordt Sales Director Key Accounts binnen de organisatie.

Vijf redenen om ‘neen’ tegen ERP te zeggen

Het is geen geheim dat heel wat ERP-implementaties niet (helemaal) in hun opzet slagen. Geen wonder dat leidinggevenden vaak aarzelen om groen licht voor dergelijke initiatieven te geven. Panorama Consulting geeft ons de vijf belangrijkste redenen waarom ‘neen’ tegen ERP-implementaties wordt gezegd en hoe die weerstand weggewerkt kan worden.

Shuttlesystemen van TGW ondersteunen groeiambities Würth Elektronik eiSos

TGW installeerde een geavanceerd logistiek centrum voor Würth Elektronik eiSos, één van de grootste producenten van elektronische en elektromechanische componenten. Een shuttle warehouse, uitgebreide transportbandapparatuur en meerdere werkstations ondersteunen de groeistrategie van het bedrijf.

Febetra, TLV en UPTR vrezen impact op verkeersveiligheid door nachtelijke sluiting parkeerterreinen

Om de kans te verkleinen dat transmigranten aan boord van geparkeerde vrachtwagens klimmen, besloot minister Weyts eerder deze week de parkeerterreinen langs de E40 in Drongen en Mannekensvere voortaan ’s nachts te sluiten voor vrachtwagens.

TLV bekomt afschaffing verkeersbelasting bij gecombineerd vervoer

Wie gebruik maakt van gecombineerd vervoer kan voortaan rekenen op een vereenvoudigde procedure tot terugbetaling van de verkeersbelasting. Die maatregel kwam er op vraag van en mede door de inspanningen van Transport en Logistiek Vlaanderen.

Beter inzicht in stadslogistiek door veilig gebruik van camera’s

Bestel- en vrachtvoertuigen zijn voor veel steden een blinde vlek. Er is maar zelden een eenduidig beeld van wat er de stad in- en uitrijdt en wat voor voertuigen dat zijn. Maar door op verantwoorde wijze gebruik te maken van kentekencamera’s die al op veel plekken hangen, kan er wel een schat aan informatie worden ingewonnen.

WDP op koers binnen nieuw groeiplan

Onlangs werden de eerste resultaten binnen WDP’s strategische groeiplan voor de periode 2016-2020 bekendgemaakt. Doel is om tegen 2020 het portfolio met 50% of 1 miljard euro uit te breiden. Intussen werd al circa 35% van de beoogde investeringen geïdentificeerd, wat resulteert in een projectontwikkelingspijplijn van 300.000m².

Jan Vercammen vervoegt Raad van Bestuur bij Ahlers

Sinds 2007 is Jan Vercammen de CEO en managing director van Egemin Automation. Gezien zijn kennis en ervaring op het vlak van automatisering, engineering en marketing ziet Ahlers in de komst van Jan Vercammen een grote meerwaarde voor de verdere ontwikkeling van Ahlers 4.0.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.