Jumbo automatiseert ook logistiek voor vers voedsel met Witron

De Nederlandse retailer Jumbo realiseert in Nieuwegein een van de modernste geautomatiseerde distributiecentra voor vers voedsel in Europa. Vanaf begin 2024 voorziet de 40.000m² grote faciliteit alle Jumbowinkels in Nederland en België van bijna 2900 verschillende verse artikelen: zuivelproducten, kazen, vleesproducten, tapas, salades, gekoelde dranken en nog veel meer artikelen met een houdbaarheid van minstens 8 dagen. Het centrale distributiecentrum is ontwikkeld voor een aanvankelijke picking-piekprestatie van ruim 850.000 picks per dag. Een modulaire uitbreiding voor toekomstige groei is al onderdeel van het totaalconcept. Als hoofdaannemer staat Witron Logistik + Informatik GmbH in voor het ontwerp en de realisatie van alle mechaniek, IT en regeltechniek.

Bij een omgevingstemperatuur van +2 graden Celsius automatiseren de Witron-robotoplossingen Order Picking Machinery (OPM), Car Picking System (CPS) en All-in-One Order Fulfilment (AIO) alle processen voor materiaalstromen bij alle productgroepen, productmaten en distributiekanalen. In het verzendgebied worden de rolcontainers geconsolideerd en beschikbaar gemaakt in een mechanische verzendbuffer, via stapelkranen en banen voor zware lading – passend bij de route, in de juiste volgorde en precies op tijd voor verzending.  
 
In de toekomst wordt case-picking op rolcontainers door het OPM-systeem gedaan met 24 COM-roboticalijnen, conform de vereisten van winkels en zonder dat personeel nodig is. Een uitbreiding naar 30 COM-roboticalijnen is al in het concept opgenomen. Dankzij de AIO-oplossing worden de af te leggen afstanden voor het personeel tot een minimum verlaagd, ondanks zeer dynamische piece picking-processen, omdat het aanleveren en verwijderen van bakken bij de picking-fronts wordt gedaan door stapelkranen en transportbandsystemen. Zware en grote producten worden door de medewerkers op rolcontainers geladen, via een optimale route – gecontroleerd via het CPS – conform de vereisten van winkels. Ook hier wordt het bijvullen van pallets in de picking-gangpaden verzorgd door geautomatiseerde stapelkranen.
 
Alle logistieke gebieden zijn met elkaar verbonden door een 14 kilometer lang transportbandnetwerk met in totaal 9500 palletlocaties en ruim 600.000 bakken- en traylocaties, evenals 138 stapelkranen. 
 
Verder worden tijdens de lopende werkzaamheden extra COM-roboticalijnen geïnstalleerd in het bestaande magazijn voor houdbare producten. De bestaande installatie wordt uitgebreid met 12 extra COM-roboticalijnen (zodat het totaal 32 COM-roboticalijnen wordt) en maakt het winkelvriendelijk picken mogelijk van 2,6 miljoen dozen per week op rolcontainers vanaf half 2022. Met betrekking tot het OPM-gebied komt dat overeen met bijna 60% meer capaciteit. Het hele transportbandsysteem en het geautomatiseerde hoogbouwmagazijn dat zich voor de COM-machines bevindt, wordt ook uitgebreid met 6000 locaties en het geautomatiseerde tray-magazijn met 176.000 locaties. De technologie wordt geïntegreerd in het bestaande gebouw, dat ongeveer 45.000m² groot is.

Foto: Jumbo

Recente nieuwsberichten

WDP breidt vastgoedportefeuille in Nederland met bijna 300.000m² uit

Om te beginnen werd de bestaande locatie van WDP in het Prisma Bedrijvenpark in Bleiswijk uitgebreid met een perceel van 15ha, goed voor een ontwikkelingspotentieel van ruim 80.000m². Twee jaar na de verwerving van een eerste perceel van 7ha1, kon WDP 43.000m² aan nieuwbouwmagazijnen voor Mediq, Total Exotics en Toolstation realiseren.

Iptor en IBM bieden samen diensten en cloud infrastructuur aan

Iptor Supply Chain Systems (Iptor), aanbieder van software en diensten voor supply chain management, planning en logistiek, heeft een tienjarige overeenkomst met IBM gesloten om krachtige cloud infrastructuur en een reeks managed services aan te bieden aan de klanten van Iptor.

Vanas Engineering integreert 32 Modula liften bij een Europese groothandel

(Advertorial) Na een eerste succesvolle integratie van 4 Modula opslagtorens heeft Lasaulec bij de inrichting van zijn recente nieuwbouw resoluut gekozen voor verdere uitbreiding van dit concept. 32 Modula’s zijn er op dit ogenblik in gebruik.

Panasonic en SOTI versterken samenwerking

Panasonic Computer Product Solutions breidt zijn samenwerking met SOTI, leverancier van device management oplossingen, verder uit om downtime bij zijn robuuste notebooks, tablets en handhelds te elimineren. Panasonic streeft er al langer naar de TCO van zakelijke devices en het uitvalspercentage zo laag mogelijk te krijgen.

Sage België verhuist

De uitgever van beheersoftware heeft zijn maatschappelijke zetel verhuisd van Groot-Bijgaarden naar een nieuwe werkruimte in het Buro & Design Center in Brussel, op enkele passen van het Atomium (Esplanade 1, 1020 Brussel). De nieuwe werkruimte, “aangepast aan het Nieuwe Sage”, is erop gericht samenwerking en agility te bevorderen, met name dankzij het gebruik van nieuwe technologieën.

CHEP-dolly zorgt voor hogere verkoopcijfers bij retailers

Chep, leverancier van oplossingen voor de supply chain, heeft samen met Henderson Wholesale Ltd, een licentiehouder van Spar International, het gebruik van de Chep-dolly in supermarkten getest. Het testprogramma van drie weken werd uitgevoerd bij dertien Spar-winkels verspreid over Noord-Ierland en heeft aangetoond dat de dolly de verkoop helpt te maximaliseren en de kosten in de supply chain helpt te verlagen.

Knapp sleept contract in de wacht bij Kramp

Knapp zal twee distributiecentra van de technische groothandel Kramp in Duitsland en Nederland uitrusten met zijn nieuwste shuttle-technologie, de OSR Shuttle Evo. De OSR Shuttle Evo biedt een compacte constructie met een gereduceerd conveyorsysteem.

Transsmart opent kantoor in België

Transsmart, gespecialiseerd in verzendsoftware voor kmo’s, opent op 1 januari een kantoor in Leuven. De uitbreiding kadert in de ambitie van het bedrijf om zijn dienstverlening de komende jaren uit te breiden naar de omringende Europese landen en de klanten zoveel mogelijk lokaal te gaan bedienen.

Cargotec ontwikkelt intelligente vrachtafhandeling met IoT-connectiviteit van Orange

Orange Business Services en het Finse Cargotec, leverancier van oplossingen voor vracht- en laadverwerking, hebben een driejarige miljoenenovereenkomst getekend voor wereldwijde IoT-connectiviteit waarmee Cargotec goederen op een efficiënte en veilige manier in beweging kan houden.

CargoSnap breidt app uit met nieuwe functies

CargoSnap is een startup uit Utrecht die een foto-applicatie ontwikkelde om in het logistiek proces ‘Proof of Condition’ documentatie vast te leggen, te archiveren en te delen. Denk maar aan de inhoud van een doos of container, een vrachtbrief of exportdocument of schade aan producten of goederen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.