Jumbo automatiseert ook logistiek voor vers voedsel met Witron

De Nederlandse retailer Jumbo realiseert in Nieuwegein een van de modernste geautomatiseerde distributiecentra voor vers voedsel in Europa. Vanaf begin 2024 voorziet de 40.000m² grote faciliteit alle Jumbowinkels in Nederland en België van bijna 2900 verschillende verse artikelen: zuivelproducten, kazen, vleesproducten, tapas, salades, gekoelde dranken en nog veel meer artikelen met een houdbaarheid van minstens 8 dagen. Het centrale distributiecentrum is ontwikkeld voor een aanvankelijke picking-piekprestatie van ruim 850.000 picks per dag. Een modulaire uitbreiding voor toekomstige groei is al onderdeel van het totaalconcept. Als hoofdaannemer staat Witron Logistik + Informatik GmbH in voor het ontwerp en de realisatie van alle mechaniek, IT en regeltechniek.

Bij een omgevingstemperatuur van +2 graden Celsius automatiseren de Witron-robotoplossingen Order Picking Machinery (OPM), Car Picking System (CPS) en All-in-One Order Fulfilment (AIO) alle processen voor materiaalstromen bij alle productgroepen, productmaten en distributiekanalen. In het verzendgebied worden de rolcontainers geconsolideerd en beschikbaar gemaakt in een mechanische verzendbuffer, via stapelkranen en banen voor zware lading – passend bij de route, in de juiste volgorde en precies op tijd voor verzending.  
 
In de toekomst wordt case-picking op rolcontainers door het OPM-systeem gedaan met 24 COM-roboticalijnen, conform de vereisten van winkels en zonder dat personeel nodig is. Een uitbreiding naar 30 COM-roboticalijnen is al in het concept opgenomen. Dankzij de AIO-oplossing worden de af te leggen afstanden voor het personeel tot een minimum verlaagd, ondanks zeer dynamische piece picking-processen, omdat het aanleveren en verwijderen van bakken bij de picking-fronts wordt gedaan door stapelkranen en transportbandsystemen. Zware en grote producten worden door de medewerkers op rolcontainers geladen, via een optimale route – gecontroleerd via het CPS – conform de vereisten van winkels. Ook hier wordt het bijvullen van pallets in de picking-gangpaden verzorgd door geautomatiseerde stapelkranen.
 
Alle logistieke gebieden zijn met elkaar verbonden door een 14 kilometer lang transportbandnetwerk met in totaal 9500 palletlocaties en ruim 600.000 bakken- en traylocaties, evenals 138 stapelkranen. 
 
Verder worden tijdens de lopende werkzaamheden extra COM-roboticalijnen geïnstalleerd in het bestaande magazijn voor houdbare producten. De bestaande installatie wordt uitgebreid met 12 extra COM-roboticalijnen (zodat het totaal 32 COM-roboticalijnen wordt) en maakt het winkelvriendelijk picken mogelijk van 2,6 miljoen dozen per week op rolcontainers vanaf half 2022. Met betrekking tot het OPM-gebied komt dat overeen met bijna 60% meer capaciteit. Het hele transportbandsysteem en het geautomatiseerde hoogbouwmagazijn dat zich voor de COM-machines bevindt, wordt ook uitgebreid met 6000 locaties en het geautomatiseerde tray-magazijn met 176.000 locaties. De technologie wordt geïntegreerd in het bestaande gebouw, dat ongeveer 45.000m² groot is.

Foto: Jumbo

Recente nieuwsberichten

Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor

Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.

TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa

Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.

Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België

Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.

Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering

MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).

MG Real Estate legt zonnedak van 40 voetbalvelden groot

Projectontwikkelaar MG Real Estate is gestart met de bouw van MG Big Bear, een nieuw magazijncomplex in het Kluizendok op de grens van Gent en Evergem. Opvallend is dat het hele dak vol komt te liggen met zonnepanelen: een oppervlakte van 200.000m² (40 voetbalvelden) met niet minder dan 50.000 zonnepanelen. Daarmee is het volgens de ontwikkelaar een van de grootste zonnedaken van Europa. Het zonneveld is goed voor een vermogen van 30MWp. De installatie zal evenveel stroom opwekken als het verbruik van 7.000 gezinnen. De opgewekte energie wordt in de eerste plaats gebruikt om het gebouw van elektriciteit en verwarming te voorzien, de resterende zonne-energie zal aan een grootverbruiker elders in Vlaanderen worden geleverd.

Nieuwe FluX 45 van Hubtex verplaatst zowel pallets als lange goederen

Met de FluX 45 introduceert Hubtex zijn nieuwe elektrische meerwegheftruck met contragewicht in het hefcapaciteitsbereik tot 4,5 ton.

De compacte 2-in-1 heftruck is als meerwegzijlader vooral geschikt wanneer de klant overwegend gepalletiseerde ladingen, maar geregeld ook lange lasten zijdelings moet verplaatsen. Typische toepassingsgebieden zijn bouwmarkten of productiebedrijven in de installatie- en machinebouw. “Voornamelijk worden daar conventionele heftrucks ingezet, die gepalletiseerde lasten optimaal kunnen verplaatsen en door hun goede rondomzicht en de rij-eigenschappen bij heftruckchauffeurs erg geliefd zijn. Als het daarentegen transport van lange lasten betreft, wordt het voor conventionele heftrucks problematisch”, klinkt het bij Hubtex. “Ze hebben brede gangen nodig en er ontstaat een verhoogd risico op ongevallen omdat het laadvlak van de lange goederen op de heftruck vaak te klein is of de lange goederen over hindernissen moeten worden getild.”

Containerterminal DP World voert spreidingstoeslag in tijdens piekuren

Om de beschikbare containercapaciteit in de haven optimaal te benutten, voert terminaluitbater DP World vanaf 20 mei 2024 een spreidingstoeslag in die vrachtwagenbezoeken tijdens de piekuren moet ontmoedigen. De maatregel moet voor een betere doorstroom op de terminal en minder files in en rond het Antwerpse havengebied zorgen.

Onderzoek van Getac en IDC toont aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen vergroten

Getac, producent van robuuste technologie, kondigt de bevindingen aan uit ‘Redefining Total Cost of Ownership: Rugged Technologies to Empower Industrial Operations’, de InfoBrief van IDC (International Data Corporation) die in samenwerking met Getac werd geproduceerd. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen binnen industriële organisaties vergroten door activiteiten te stroomlijnen.

Alimerka verbetert efficiëntie en duurzaamheid supply chain met Cimcorp

Alimerka, een supermarktketen in Noord-Spanje die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, wou zijn logistieke operaties – voornamelijk in zijn fruitmagazijn – verbeteren. Om het gebruik van verpakkingsmateriaal te verminderen en de distributie efficiënter te maken, nam de retailer Cimcorp in de arm. De systeemintegrator integreerde er zijn geautomatiseerde oplossingen. Die aanpak is niet alleen goed voor het milieu doordat er minder afval wordt geproduceerd, maar optimaliseert ook de supply chain, waardoor deze flexibeler en efficiënter wordt.

Fleet managers moeten voorbereid zijn op einde van dieselmotor

In januari 2024 bereikte het Europees Parlement overeenstemming over nieuwe regels voor de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen. Die komen erop neer dat elektrische en waterstofmotoren tegen 2040 de dieselmotor in vrachtwagens en bussen vervangen. “Het is dan ook aan wagenparkbeheerders tijdig een elektrificatiestrategie uit te werken”, klinkt het gezamenlijk bij Webfleet en Eaton, twee bedrijven die ondersteuning bieden om op een gestructureerde manier over te schakelen van ICE-voertuigen naar EV’s.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.