Jumbo automatiseert ook logistiek voor vers voedsel met Witron

De Nederlandse retailer Jumbo realiseert in Nieuwegein een van de modernste geautomatiseerde distributiecentra voor vers voedsel in Europa. Vanaf begin 2024 voorziet de 40.000m² grote faciliteit alle Jumbowinkels in Nederland en België van bijna 2900 verschillende verse artikelen: zuivelproducten, kazen, vleesproducten, tapas, salades, gekoelde dranken en nog veel meer artikelen met een houdbaarheid van minstens 8 dagen. Het centrale distributiecentrum is ontwikkeld voor een aanvankelijke picking-piekprestatie van ruim 850.000 picks per dag. Een modulaire uitbreiding voor toekomstige groei is al onderdeel van het totaalconcept. Als hoofdaannemer staat Witron Logistik + Informatik GmbH in voor het ontwerp en de realisatie van alle mechaniek, IT en regeltechniek.

Bij een omgevingstemperatuur van +2 graden Celsius automatiseren de Witron-robotoplossingen Order Picking Machinery (OPM), Car Picking System (CPS) en All-in-One Order Fulfilment (AIO) alle processen voor materiaalstromen bij alle productgroepen, productmaten en distributiekanalen. In het verzendgebied worden de rolcontainers geconsolideerd en beschikbaar gemaakt in een mechanische verzendbuffer, via stapelkranen en banen voor zware lading – passend bij de route, in de juiste volgorde en precies op tijd voor verzending.  
 
In de toekomst wordt case-picking op rolcontainers door het OPM-systeem gedaan met 24 COM-roboticalijnen, conform de vereisten van winkels en zonder dat personeel nodig is. Een uitbreiding naar 30 COM-roboticalijnen is al in het concept opgenomen. Dankzij de AIO-oplossing worden de af te leggen afstanden voor het personeel tot een minimum verlaagd, ondanks zeer dynamische piece picking-processen, omdat het aanleveren en verwijderen van bakken bij de picking-fronts wordt gedaan door stapelkranen en transportbandsystemen. Zware en grote producten worden door de medewerkers op rolcontainers geladen, via een optimale route – gecontroleerd via het CPS – conform de vereisten van winkels. Ook hier wordt het bijvullen van pallets in de picking-gangpaden verzorgd door geautomatiseerde stapelkranen.
 
Alle logistieke gebieden zijn met elkaar verbonden door een 14 kilometer lang transportbandnetwerk met in totaal 9500 palletlocaties en ruim 600.000 bakken- en traylocaties, evenals 138 stapelkranen. 
 
Verder worden tijdens de lopende werkzaamheden extra COM-roboticalijnen geïnstalleerd in het bestaande magazijn voor houdbare producten. De bestaande installatie wordt uitgebreid met 12 extra COM-roboticalijnen (zodat het totaal 32 COM-roboticalijnen wordt) en maakt het winkelvriendelijk picken mogelijk van 2,6 miljoen dozen per week op rolcontainers vanaf half 2022. Met betrekking tot het OPM-gebied komt dat overeen met bijna 60% meer capaciteit. Het hele transportbandsysteem en het geautomatiseerde hoogbouwmagazijn dat zich voor de COM-machines bevindt, wordt ook uitgebreid met 6000 locaties en het geautomatiseerde tray-magazijn met 176.000 locaties. De technologie wordt geïntegreerd in het bestaande gebouw, dat ongeveer 45.000m² groot is.

Foto: Jumbo

Recente nieuwsberichten

Picnic bouwt gerobotiseerd fulfilment center

De Nederlandse online supermarkt Picnic gaat in Utrecht een geautomatiseerd distributiecentrum oprichten. Dat is naar eigen zeggen de manier om de infrastructuur, die al volledig uit elektrische bestelwagens bestaat, ook op het niveau van het dc duurzamer te maken.

Stephan Sieber nieuwe CEO van Transporeon

Sinds 12 november 2019 vervult de Zwitser Stephan Sieber (44) de functie van CEO bij het cloudgebaseerde logistieke dienstenbedrijf Transporeon. Stephan Sieber heeft dertien jaar ervaring bij SAP, onder andere als algemeen directeur van SAP Zwitserland.

Iptor lanceert AI chatbot ‘Sara’

Sara, de chatbot van softwareleverancier Iptor Supply Chain Systems, maakt gebruik van artificiële intelligentie en moet klanten gedetailleerd, real-time, big data gedreven inzicht geven in hun Iptor DC1 en IP1 ERP-platformen. Sara leent zich met name voor dienstenbedrijven voor wie customer support een kritische succesfactor is.

Stikstofcrisis in Nederland treft logistiek

De stikstofcrisis in Nederland heeft ook een impact op de logistieke sector. Omdat, na de stikstofuitspraak door de Raad van State in mei van dit jaar, bijkomend onderzoek is vereist, lopen verschillende projecten vertraging op. Zo is de realisatie vertraagd van Logistiek Park Moerdijk en van de Railterminal Gelderland bij Valburg.

Gelderland begrenst bouw van XXL-distributiecentra

De Nederlandse provincie Gelderland wil de opmars van XXL-distributiecentra in de provincie een halt toeroepen. Als het aan het provinciebestuur ligt, mogen dergelijke dc’s van boven de 50.000m² enkel nog worden gebouwd in de logistieke hotspots Tiel, Nijmegen en tussen Zevenaar en Emmerich, vlak over de grens met Duitsland.

Kuehne + Nagel neemt leeuwendeel van Rotra over

Kuehne + Nagel kondigt de overname aan van het gros van de activiteiten van Rotra. Het Nederlandse familiebedrijf, met hoofdzetel in Doesburg, beheert een vloot van meer dan 200 trucks en staat in voor wegvervoer en contract logistics voor Nederlandse, Belgische en internationale klanten.

Nunner Logistics heeft weldra XXL zonnedak met 13,1 Megawatt

Nunner Logistics krijgt op Greenport Venlo het krachtigste zonnedak van Europa. Het XXL warehouse van Next Level Development, waarin Nunner de logistiek verzorgt voor Lidl, wordt volledig vol gelegd met zonnepanelen. Met een oppervlakte van 110.000 vierkante meter levert het dak straks een vermogen van maar liefst 13,1 Megawatt, het hoogste vermogen dat in Europa door één dak wordt geleverd, voldoende om 4500 huishoudens van elektriciteit te voorzien.

Airbus kiest voor duurzaamheid met herbruikbare verpakkingen van Gefco

In zijn overgang naar een duurzamere supply chain heeft vliegtuigbouwer Airbus een overeenkomst gesloten met Gefco, aanbieder van multimodale supply chain oplossingen. Zo zal Gefco de wegwerpverpakking van Airbus geleidelijk aan vervangen door herbruikbare, opvouwbare containers.

PTV Group voegt Franse transport- en logistieke bedrijven samen

Softwarebedrijf PTV bundelt al zijn transport- en logistieke activiteiten in Frankrijk voortaan onder de paraplu van PTV France SAS. Deze nieuwe dochteronderneming is het resultaat van de merger van twee afzonderlijke bedrijven, m.n. PTV Loxane SAS en PTV France SARL, respectievelijk gespecialiseerd in transportlogistiek en traffic engineering.

PowerApps: de ‘last mile’ in software

(Advertorial) Met PowerApps ontwikkel je vlot oplossingen voor lastige maar essentiële processen die je bedrijf eigen zijn. Zo heeft elke organisatie wel een paar unieke noden die niet met standaardsoftware op te lossen zijn. PowerApps kunnen daarbij helpen als je ze met je ERP-systeem of e-commerce software koppelt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.