JLL maakt balans op van logistieke vastgoedmarkt in 2024

Foto: ©MG Real Estate – Big Bear I Evergem

Vastgoedonderneming JLL heeft de balans opgemaakt van 2024 voor de industriële en logistieke vastgoedmarkt.

Het volume van de industriële ingebruikname (logistiek en semi-industrieel segment gecombineerd) bedraagt 1.589.000m², wat een daling van 27% ten opzichte van 2023 en 35% ten opzichte van het vijfjarig gemiddelde vertegenwoordigt. JLL merkt daarbij wel op dat het vijfjarig gemiddelde is ‘opgedreven’ door een uitzonderlijk hoog transactievolume in 2021, wat te maken heeft met de pandemie. Dat verschil verkleint tot 20% wanneer het wordt vergeleken met het tienjarig gemiddelde.

Trends in het logistieke segment

Ondanks een complexe economische en geopolitieke context heeft de Belgische industriële markt in 2024 veerkracht getoond, met een aanzienlijke take-up van 707.654m². Hoewel dat cijfer een daling vertegenwoordigt ten opzichte van het uitzonderlijke jaar 2023, getuigt het volgens JLL van de aanhoudende robuustheid van de sector.

De Waalse as heeft zich volgens JLL in het bijzonder onderscheiden met een indrukwekkende ingebruikname van 254.000m², met name dankzij de voorverhuur van het WLP X-project van Weerts aan de distributieketen Skechers. Die transactie onderstreept volgens de vastgoedontwikkelaar de verschuiving van de vraag naar een regio waar industriële braakliggende terreinen beschikbaar zijn voor herontwikkeling. De vraag blijft ook sterk op de belangrijkste Belgische logistieke as, de as Brussel-Antwerpen, die 31% van het totale volume realiseert (221.544m²).

JLL adviseerde in 2024 bij deze drie grote verhuringen:

- 58.000m² verhuurd aan Eutraco in het Big Bear I-project van ontwikkelaar MG Real Estate in Evergem in de regio Gent (foto);

- 22.000m² verhuurd aan WWRS Belgium in ‘Haven 269’ van Stork in Antwerpen;

- 16.145m² verhuurd aan Alcon Laboratories Belgium van Tritax Group in Bornem.

In totaal registreerde JLL 58 transacties in 2024, een cijfer dat – hoewel licht gedaald ten opzichte van 2023 – naar eigen zeggen een duidelijke interesse van gebruikers aantoont voor logistieke activa die aan de nieuwe milieunormen voldoen.

Huurprijzen onder opwaartse druk

“Het langdurige proces om bouwvergunningen te verkrijgen vertraagt de herontwikkeling van industriële braakliggende terreinen in een land waar bouwgrond schaars wordt”, aldus JLL. Dat weerspiegelt zich in de evolutie van de huurprijzen, die stijgingen van 3% tot 6% laten zien op belangrijke assen zoals Brussel-Antwerpen (69€/m²/jaar) en de E313 (55€/m²/jaar). Die toename getuigt volgens JLL van de groeiende waarde die wordt toegekend aan strategische locaties, de schaarste aan grond en het gebrek aan gebouwen die aan duurzaamheidscriteria voldoen, die bijvoorbeeld over een groencertificering beschikken.

De meest actieve types gebruikers in 2024

De verdeling van de ingebruikname naar activiteitensectoren is in 2024 geëvolueerd ten opzichte van 2023. Het volume dat door logistiek dienstverleners in gebruik is genomen, is met 54% gedaald in vergelijking met 2023. Bijgevolg staat die sector niet langer aan kop en laat ze de eerste plaats over aan het segment ‘Retailers en E-Commerce’. De grootste vooruitgang wordt waargenomen in het segment ‘Manufacturing’, dat met 35% in volume stijgt ten opzichte van 2023.

Beschikbaarheid van logistieke ruimte neemt toe

JLL heeft een toename van de leegstand op Europees niveau waargenomen, en België vormt daarop geen uitzondering. Op de as Brussel-Antwerpen, bijvoorbeeld, is de leegstandsgraad gestegen tot 3,46% tegenover 1% in 2023.

Trends in het semi-industriële segment

Net als de logistiek vertoont het semi-industriële vastgoedsegment een daling op jaarbasis. Het transactievolume bedraagt 882.000m², een afname van 20% ten opzichte van 2023 en 21% lager dan het tienjarig gemiddelde. JLL stelt vast dat de verhuringen de aankopen in 2024 ruimschoots overtreffen: respectievelijk 58% tegenover 42%, in vergelijking met 53% en 47% in 2023. De huurprijzen in dit segment zijn stabiel gebleven en liggen tussen 48 en 70€/m²/jaar.

Investeringsmarkt voor industrieel vastgoed

De industriële investeringsmarkt in België toont volgens JLL bemoedigende tekenen van herstel, met een investeringsvolume dat in 2024 479 miljoen euro bereikt. Dat cijfer vertegenwoordigt een stijging van 7% ten opzichte van 2023, hoewel het nog steeds 29% onder het vijfjarig gemiddelde ligt.

“De geografische verdeling van de investeringen blijft sterk onevenwichtig”, klinkt het. “Vlaanderen trekt historisch gezien jaarlijks drie kwart van de koek aan. In 2024 steeg het aandeel van Vlaanderen naar 90% van het totale volume, terwijl Brussel en Wallonië de resterende 10% gelijk verdelen. Belgische investeerders domineren de markt sterk en vertegenwoordigen 81% van het totale geïnvesteerde volume.”

Als we kijken naar de verdeling van de investeringen volgens sector, dan trekt logistiek 65% van het kapitaal aan, semi-industrieel de overige 35%.

De gemiddelde transactieomvang is met 21% gestegen ten opzichte van 2023 en bereikt 16 miljoen euro.

“De renteverlagingen van de ECB hebben de interesse van investeerders in commercieel vastgoed doen herleven”, aldus JLL. “Wat de rendementen betreft, is de ‘prime yield’ gedurende het hele jaar 2024 stabiel gebleven. Het bedraagt 5% voor het logistieke segment en 6,2% voor het semi-industriële segment. Er beginnen tekenen van compressie te verschijnen, wat in de komende maanden mogelijk tot aanpassingen zal leiden.” Dat zou volgens JLL het vertrouwen van investeerders in deze activaklasse nog versterken en internationale investeerders aantrekken.

Recente nieuwsberichten

Eén op tien truckchauffeurs dommelde ooit al in achter het stuur

Maar liefst 90% van alle verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijk gedrag, waarbij vermoeidheid een belangrijke factor is. Dat staat te lezen in een communiqué van Webfleet, dat op de Dag van de Vrachtwagenchauffeur (12 december) werd verspreid. Tussen de 10% en 25% van de verkeersongevallen heeft te maken met een vermoeide bestuurder. Tien procent van de chauffeurs geeft zelfs aan ooit in slaap te zijn gevallen achter het stuur. “Die zorgwekkende cijfers benadrukken de noodzaak om het werk van chauffeurs veiliger en eenvoudiger te maken”, aldus Webfleet, de dochteronderneming van Bridgestone die oplossingen voor wagenparkbeheer levert.

Manutan wisselt van integrator voor modernisering AutoStore

Aanbieder van automatiseringsoplossingen Dematic heeft recent de modernisering van een AutoStore-systeem voltooid voor Manutan, een Frans familieconcern dat apparatuur en werkbenodigdheden voor bedrijven, handelaren en lokale overheden in Europa levert. Manutan koos voor Dematic als integrator voor zijn bestaande AutoStore-oplossing met 60.000 bakken en 68 robots, op de logistieke locatie Gonesse, net buiten Parijs.

Atlas Copco Airpower transformeert productie met all-in-one-softwaresuite

Atlas Copco is een Zweedse multinational die wereldwijd actief is in de ontwikkeling van industriële B2B-toepassingen en producten, zoals compressoren, vacuümoplossingen, generatoren, pompen en elektrische gereedschappen. Atlas Copco Airpower in Wilrijk vormt de wereldwijde hoofdzetel van de compressorenafdeling en is met zijn ruim 3500 medewerkers, die compressoren ontwikkelen, produceren en distribueren, meteen ook de grootste fabriek van de groep. De kernelementen van de compressoren worden bij de Airtec-divisie vervaardigd in een ‘smart factory’.

Baoli introduceert nieuwe pallettruck voor binnentoepassingen

Baoli, aanbieder van robuuste industriële voertuigen en onderdeel van de Kion Group, lanceert met de Baoli KBP 14-20 een nieuwe, compacte pallettruck met Li-Ion-batterij.

Onze industrie slachtoffer van complexe regelgeving?

Audit- en adviesbureau Deloitte heeft een scorekaart ontwikkeld die inzicht biedt in de concurrentiekracht van de Europese industrie. Die analyse brengt niet alleen de huidige situatie in kaart, maar benadrukt ook zowel de uitdagingen als de kansen voor de sector.

De 5 grote uitdagingen van koel- en vrieshuizen

(Advertorial) Bedrijven in de koel- en vriessector werken al tientallen jaren aan de optimale complexe supply chain, die nodig is om producten gekoeld te houden, tot en met de eindbestemming. Uiteraard blijven er altijd risicovolle situaties, met ernstige financiële veiligheidsgevolgen als ze niet worden aangepakt.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Exotec automatiseert magazijnen in de zorg in Frankrijk

Roboticabedrijf Exotec, gespecialiseerd in de bouw van robotoplossingen voor warehouses, kondigt aan dat het de warehouses van twee grote spelers in de Franse zorgsector automatiseert: Hartmann en de Hygie31 Group, moederbedrijf van Dhygietal. Volgens de robotbouwer markeert die samenwerking een belangrijke stap in de modernisering van de logistieke processen in de gezondheidszorg.

SBM focust op traceerbaarheid en serialisatie met ZetesAtlas

SBM Formulation is een Frans bedrijf dat is gespecialiseerd in het formuleren en verpakken van gewasbeschermingsmiddelen. Met 100 tot 150 medewerkers, afhankelijk van het seizoen, verwerkt het bedrijf jaarlijks ongeveer 20.000 ton aan producten, met pieken tot 3000 ton per maand. Tijdens perioden van grote vraag, vooral van december tot maart, voert SBM de productie op om de landbouwsector te bevoorraden voor het zaaien in het voorjaar.

Sector logistiek en transport blijft aanwerven

Volgens de nieuwste tewerkstellingsbarometer van ManpowerGroup zal de wervingsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het eerste kwartaal van 2025 stevig blijven. Meer dan één op de twee werkgevers in deze sector (53%) die in oktober 2024 werden bevraagd, verwachten tegen eind maart 2025 hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl 13% aangeeft het te willen verkleinen. Tot slot verwacht 34% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.