Jacques Remy & Fils optimaliseert levering verse producten met Descartes

Jacques Remy & Fils, leverancier van verse groenten en fruit in België, Luxemburg en Noord-Frankrijk, heeft zijn transportmanagementsysteem volledig herzien om zijn kosten te verlagen en de opvolging van zijn leveringen te optimaliseren. Het bedrijf uit Marcinelle nam daarvoor Descartes Systems Group in de arm. De aanbieder van oplossingen voor de optimalisering van rittenplanning in SaaS-modus (Software as a Service) implementeerde voor Jacques Remy & Fils een oplossing die aangepast is aan hun verschillende activiteiten. Het systeem, dat de hele logistieke keten omvat, werd in minder dan twee maanden ingevoerd en stelde het bedrijf in staat te reageren op de opleving van de activiteit post-covid en tegelijkertijd de kosten te verlagen.

Jacques Remy & Fils is gespecialiseerd in de import en export van groenten en fruit en organiseert zijn activiteiten via twee entiteiten. Enerzijds is er La Centrale du Frais, dat zich toelegt op de detaildistributie voor professionals en lokale overheden. De entiteit beschikt over 15 bestelwagens die elk meer dan 20 stops per dag maken in een leveringsgebied van meer dan 100km, van het zuiden van Luxemburg tot het noorden van Frankrijk, en in België. Anderzijds is er JR Transport, dat instaat voor groothandelslevering aan supermarkten en groothandelaars. Met een vloot van 25 vrachtwagens verzorgt deze entiteit gemiddeld 200 leveringen per dag, d.w.z. 5 stops per ronde. De transporteurs beheren ook de terugname van retourpallets van leveranciers.     
   
Hoewel JR Transport al een oplossing voor routeoptimalisering had, werd die weinig gebruikt en was ze niet aangepast aan de behoeften van het bedrijf. De behoefte aan een gemeenschappelijke oplossing voor beide activiteiten was duidelijk, met name om in te spelen op de sterke toename van de activiteit na de Covid-19-pandemie, om de kosten te drukken en de leveringstermijnen en de opvolging te optimaliseren. De verbetering van het statiegeldsysteem van de pallets was ook een van de uitdagingen van het project, aangezien het systeem zonder gecentraliseerd toezicht op de terugvorderingen inefficiënt en duur is (verlies van pallets en dus opnieuw aankopen).
 
Daarom koos Jacques Remy & Fils voor Descartes om een oplossing te implementeren. De door Descartes ontworpen en geïmplementeerde oplossing is gebaseerd op een mobiele applicatie die verschillende functionaliteit combineert om te voldoen aan de verschillende behoeften voor het monitoren en organiseren van leveringen voor zowel La Centrale du Frais als JR Transport:
 
Systeem om sms-berichten naar de klant te sturen om hem op de hoogte te brengen van de levering wanneer de chauffeur het magazijn verlaat;
Verzending van leveringsinstructies aan de chauffeur (digicode, sanitaire procedure voor leveringen in woonzorgcentra, enz.), om de rondes te vergemakkelijken en in elke fase tijd te besparen;
Realtime monitoring van de leveringen om ervoor te zorgen dat de geplande tijdstippen worden gerespecteerd en om de klant in detail te informeren, met name bij wijzigingen;
Het scannen van barcodes vereenvoudigt de traceerbaarheid en vermindert het foutenpercentage en wordt aangevuld met het versturen van foto’s als bewijs van levering.
Gegevensverzameling en tracering van pallets, waardoor het aantal zoekgeraakte pallets en de bijbehorende kosten snel dalen en het probleem van het traceren van retourpallets bij JR Transport wordt opgelost. 
Het project is door de teams van Jacques Remy & Fils in slechts anderhalve maand uitgevoerd en in gebruik genomen, een uitdaging die naar eigen zeggen tot een goed einde is gebracht dankzij de inzet en de betrokkenheid van de medewerkers. Het plannings- en traceringssysteem, dat nauwkeuriger en kwalitatiever is, levert een aanzienlijke tijdsbesparing op voor de interne teams en zorgt voor een hogere klantentevredenheid.

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

50 uiteenzettingen over alle aspecten van Supply Chain Management

Voor elk wat wils dus want naast de keynotes die iedereen moeten aanspreken zijn er tientallen presentaties – vaak cases – die we verticaal kunnen indelen: digitalisering, alle aspecten van forecasting, planning en inventory management, warehouse management en transport management.

Verregaande samenwerking Boa Concept en Easy Systems

Easy Systems Benelux, aanbieder van handlingsystemen voor intralogistiek en productie, en het Franse Boa Concept, gespecialiseerd in robot- en softwareoplossingen voor intralogistiek, maken bekend dat ze een samenwerkingsakkoord hebben getekend. Daarbij zal Boa Concept een belang van 70% in Easy Systems verwerven. De definitieve afronding van de overname, die volledig in contanten zal worden betaald, wordt tegen het einde van het eerste kwartaal van 2024 verwacht.

“We zijn nog maar nauwelijks begonnen met automatiseren”

Verwacht wordt dat de markt voor magazijnautomatisering tussen nu en 2027 jaarlijks met circa vijftien procent blijft groeien. Volgens Jan Heijblom, sinds vorige zomer aan de slag bij Exotec als senior sales executive voor de Benelux, komt die groei niet zomaar uit de lucht vallen. Met meer dan twintig jaar ervaring in verschillende internationale sales- en managementfuncties binnen de robotica-, supply chain- en warehousemanagementsector, deelt Jan Heijblom zijn inzichten in de trends die de groei van magazijnautomatisering in 2024 zullen beïnvloeden.

Modexpress optimaliseert orderverificatie met ZetesMedea RFID

Modexpress in Helmond is een familiebedrijf, gespecialiseerd in de wereldwijde logistieke dienstverlening voor modebedrijven. Daarvoor beschikt het bedrijf over zeven magazijnen in Nederland, met een totale oppervlakte van 165.000m², twee buitenlandse kantoren in Marokko en dagelijks een zestigtal vrachtwagens onderweg naar klanten. In piekperiodes groeit het aantal medewerkers tijdelijk van zo’n 500 tot ruim 800. Jaarlijks verwerkt Modexpress zo’n 20 miljoen producten in ongeveer 4 miljoen verpakkingen, terwijl het ongeveer 6,5 miljoen producten op voorraad heeft liggen.

Huur van logistiek vastgoed stijgt wereldwijd volgens Prologis Logistics Rent Index

Voor het zevende jaar presenteert Prologis zijn Logistics Rent Index. Dat onderzoek belicht de huurontwikkelingen met betrekking tot de logistieke vastgoedmarkt in Noord-Amerika, Europa, Azië, en Latijns-Amerika.

Nieuw crossdock-magazijn voor Hamann International Logistics in Wetteren

Hamann International Logistics heeft een nieuw crossdock-magazijn geopend aan de Vantegemstraat in Wetteren. Daarmee wil de logistiek dienstverlener inspelen op de sterke stijging van internationale groepage-activiteiten en de toegenomen vraag naar opslag en handling van goederen.

Venipak Commerce komt met omnichanneloplossing voor e-commerce in Benelux

Volgens onderzoek van Venipak Commerce – aanbieder van logistieke e-commerce oplossingen voor distributeurs, leveranciers en fabrikanten – koopt 74% van alle internetgebruikers in de Benelux-regio goederen online. Dat zou 10% meer zijn dan het Europese gemiddelde. Met de toenemende druk om gelijke tred te houden met de groeiende eisen van klanten, gaat Venipak Commerce daarom een nieuwe omnichannel-oplossing aanbieden om e-commerce fulfilment te transformeren, de verkoop te stimuleren en de operationele efficiëntie en klantervaring te verbeteren.

Panattoni betreedt de Belgische markt

Sinds Carl Panattoni 37 jaar geleden het bedrijf oprichtte, is Panattoni uitgegroeid tot een toonaangevende ontwikkelaar van industrieel en logistiek vastgoed. In eerste instantie lag de focus op de VS en Canada, vanaf 2005 kwamen ook het Verenigde Koninkrijk en Europa er bij. Nu wil de organisatie ook de eerste stappen in ons land zetten. “Uiteraard kan België als centrale hub niet in het plaatje ontbreken”, meent Robert Dobrzycki, CEO en mede-eigenaar van Panattoni Europa, VK en India. “Zeker de aanwezigheid van belangrijke havens en de uitstekende verbinding naar grote Europese markten als Duitsland, Frankrijk en het VK zijn belangrijke troeven. Door duurzame vastgoedoplossingen te ontwikkelen die aansluiten op de specifieke noden van de markt, willen we bijdragen tot de verdere ontwikkeling en verduurzaming van de Belgische infrastructuur.”

Consafe Logistics breidt uit naar België

Om zijn groeiende aantal Europese klanten lokaal te kunnen ondersteunen, breidt WMS-leverancier Consafe Logistics uit naar België. Daarbij is Guido Vangenechten (foto) aangesteld als country manager.

H.Essers start met bouw Markiezaat Container Terminal in Bergen op Zoom

H.Essers kan eindelijk beginnen aan de bouw van de langverwachte containerterminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom, vlak over de Belgische grens. De terminal, tot nu toe bekend als de ‘Markiezaat Container Terminal’, betekent niet alleen een mijlpaal in de groeiambities van de logistiek dienstverlener, maar moet ook zorgen voor betere en duurzamere logistiek in de hele Brabantse en Antwerpse regio. Nu ook de omgevingsvergunning is afgeleverd, heeft H.Essers alle nodige vergunningen op zak en start het bedrijf met de voorbereidende werkzaamheden. Wat de uiteindelijke afmetingen van de terminal zullen worden, is nog niet bekend. Dat is voor H.Essers afhankelijk van de goedkeuring van de EU-subsidieaanvraag.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.